2025-11-21
FORDONSTEKNIK
Som del av forskningsprojektet Tree invigde Alltransport i Östergötland, Holmen och Scania Sverige nu i veckan en eldriven flisbil som ska köra flistransporter mellan Holmens kombinat i Braviken och Linghems sågverk.
Invigningen skedde hos Scania Sverige i Norrköping och på plats fanns, förutom folk från dessa tre bolag, även representanter för bland annat Skogforsk som sköter projektkoordineringen samt Östsvenska handelskammaren.
– Med denna invigning blir TREE:s fordonsflotta komplett och det blir nu spännande att följa upp och mäta samtliga tolv fordons prestation i skarp drift. Projektet TREE använder verkligheten som laboratorium när vi med en riksomfattande systemdemonstration visar att ett storskaligt skifte från diesel till el är möjligt, säger Mats Ostelius, kommunikationsspecialist på Skogforsk. Han poängterar att tanken är att om eldrift fungerar i skogsbranschens komplexa miljö så fungerar det i flera andra branscher också.

Efter bandklippningen gav sig elflisbilen iväg på sin premiärresa mot Holmens sågverk i Braviken. Den ska sedan pendla mellan sågverket i Braviken och Linghems sågverk, en rutt som driftas av Alltransport.
– Vi som transportör vill möjliggöra våra kunders omställningsresa mot mer miljövänliga transporter och bygger långsiktiga samarbeten som ger oss modet att våga investera i ny teknik. Med projektet Tree har vi åstadkommit ett konkret exempel på detta, säger, säger Mathias Lidén, vd på Alltransport.
Holmen ser stor potential i att elektrifiera transporter, som likt flisbilens, sker på bestämda sträckor och som därmed är planerbara. Bolaget har eliminerat 90 procent av utsläppen hittills och transporterna är nu en av de främsta källorna till de utsläpp som återstår.
– Flistransporter är tacksamma att börja testa med – rutterna är planerbara och därmed enklare att optimera, säger Erik Olsson, virkeschef på region Syd på Holmen Skog.
Fordonet är en Scania R 450E 6x2*4, utrustad med en elmaskin på 450 kW (~610 hk) kontinuerlig effekt. Batterierna är Scanias egentillverkade NMC-batterier med en installerad kapacitet på 624 kWh. De är anpassade för låga temperaturer med en laddeffekt på upp till 375 kW. Räckvidden för ekipaget beräknas till cirka 25–30 mil för den aktuella driften. Med 45 minuters laddning adderas ytterligare cirka 12–15 mils räckvidd.
Projektet Tree drivs av Skogforsk tillsammans med 23 samarbetspartner, vars mål är att hälften av skogsindustrins nya lastbilar ska vara eldrivna 2030. Tree delfinansieras av Vinnova via FFI (Fordonsstrategisk forskning och innovation).
Tipsa redaktionen!
Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.




