Östergötlands första eldrivna flisbil rullar ut

Elflisbilen vid Bravikens sågverk_low.jpg.
Elflisbilen på 72 tons totalvikt glider iväg på sin jungfrufärd.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-11-21

FORDONSTEKNIK

Som del av forskningsprojektet Tree invigde Alltransport i Östergötland, Holmen och Scania Sverige nu i veckan en eldriven flisbil som ska köra flistransporter mellan Holmens kombinat i Braviken och Linghems sågverk.

Invigningen skedde hos Scania Sverige i Norrköping och på plats fanns, förutom folk från dessa tre bolag, även representanter för bland annat Skogforsk som sköter projektkoordineringen samt Östsvenska handelskammaren.

– Med denna invigning blir TREE:s fordonsflotta komplett och det blir nu spännande att följa upp och mäta samtliga tolv fordons prestation i skarp drift. Projektet TREE använder verkligheten som laboratorium när vi med en riksomfattande systemdemonstration visar att ett storskaligt skifte från diesel till el är möjligt, säger Mats Ostelius, kommunikationsspecialist på Skogforsk. Han poängterar att tanken är att om eldrift fungerar i skogsbranschens komplexa miljö så fungerar det i flera andra branscher också.

Bandklippning_low.jpg.

Efter bandklippningen gav sig elflisbilen iväg på sin premiärresa mot Holmens sågverk i Braviken. Den ska sedan pendla mellan sågverket i Braviken och Linghems sågverk, en rutt som driftas av Alltransport.

– Vi som transportör vill möjliggöra våra kunders omställningsresa mot mer miljövänliga transporter och bygger långsiktiga samarbeten som ger oss modet att våga investera i ny teknik. Med projektet Tree har vi åstadkommit ett konkret exempel på detta, säger, säger Mathias Lidén, vd på Alltransport.

Holmen ser stor potential i att elektrifiera transporter, som likt flisbilens, sker på bestämda sträckor och som därmed är planerbara. Bolaget har eliminerat 90 procent av utsläppen hittills och transporterna är nu en av de främsta källorna till de utsläpp som återstår.

– Flistransporter är tacksamma att börja testa med – rutterna är planerbara och därmed enklare att optimera, säger Erik Olsson, virkeschef på region Syd på Holmen Skog.

Fordonet är en Scania R 450E 6x2*4, utrustad med en elmaskin på 450 kW (~610 hk) kontinuerlig effekt. Batterierna är Scanias egentillverkade NMC-batterier med en installerad kapacitet på 624 kWh. De är anpassade för låga temperaturer med en laddeffekt på upp till 375 kW. Räckvidden för ekipaget beräknas till cirka 25–30 mil för den aktuella driften. Med 45 minuters laddning adderas ytterligare cirka 12–15 mils räckvidd.

Projektet Tree drivs av Skogforsk tillsammans med 23 samarbetspartner, vars mål är att hälften av skogsindustrins nya lastbilar ska vara eldrivna 2030. Tree delfinansieras av Vinnova via FFI (Fordonsstrategisk forskning och innovation).

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Bild1 Iveco_low.jpg.

PROFIL 2025-11-13

Ny produktchef på Hedin

Efter mer än två decennier hos Iveco blir Niels Nielsen ny produktchef för både tunga och medeltunga segmenten på Hedin Nordic Truck.Niels Nielsen är utbildad lastbilsmekaniker och har under två decennier arbetat med allt från felsökning och konfigurering till teknisk rådgivning och produktoptimering. Det har skapat en unik kombination av praktisk erfarenhet, systemförståelse och teknisk överblick, enligt Iveco.- Jag känner alla våra bilar utan och innan. Rent tekniskt är det en stor fördel att jag har arbetat med Iveco i så många år. Jag känner både möjligheterna och begränsningarna när det gäller konfigureringen av bilarna, eftersom jag bokstavligen har erfarenheten från motorutrymmet, säger Niels Nielsen.Som produktchef får Niels ansvaret för modellprogrammet inom medium och heavy – inklusive produktstrategi, tekniska specifikationer och stöd till säljorganisationen i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Vardagen kommer att sträcka sig från trailer-win-beräkningar och konfigurationsarbete till nära dialog med fabriken i Italien om nordiska förhållanden och anpassningar.- I Sydeuropa kör man typiskt med 44 ton, medan vi i Norden kör med betydligt högre vikt. Det ställer andra krav på luftfjädring på framaxlar, viktsystem och hela bilens uppsättning. Det är just sådana skillnader jag har arbetat med i många år, och som jag nu tar med mig in i samarbetet med säljarna, säger han.

Läs mer
nytt-partnerskap-med-norrmejerier-900x675px.jpeg.

FÖRETAGANDE 2025-11-20

Tempcon och Norrmejerier tecknar omfattande avtal

Tempcon och Norrmejerier har tecknat ett mångårigt samarbetsavtal inom livsmedelslogistik. Det nya partnerskapet innebär ett helhetsansvar för temperaturkontrollerade transporter och logistiklösningar i en ny och förändrad struktur för Norrmejeriers verksamhet.Norrmejeriers verksamhet utgick tidigare från både Luleå och Umeå, men nu koncentreras produktionen till mejeriet i Umeå. I takt med förändringen har också kraven på logistiklösningarna förändrats. Det nya avtalet mellan Norrmejerier och Tempcon omfattar höga krav för livsmedelslogistik med fokus på spårbarhet, leveransprecision och klimatsmarta transportlösningar skriver Tempcon i ett pressmeddelande.– Det här samarbetet bygger på ett ömsesidigt förtroende och en gemensam syn på kvalitet, hållbarhet och långsiktig utveckling. Vi är stolta över att få vara en fortsatt strategisk partner till Norrmejerier när de nu tar nästa steg i sin utveckling, vilket också ger möjlighet för oss på Tempcon att ytterligare utveckla verksamheten, säger Fredrik Persson, vd för Tempcon Norrland.Transportlösningen med Tempcon blir en del i Norrmejeriers arbete med att implementera kortare körsträckor, energieffektiva fordon och en trygg kedja från mejeri till butik. Inom ramen för avtalet erbjuds hållbara och energieffektiva transportlösningar med en obruten kylkedja, hög spårbarhet och moderna IT-system som ska möte livsmedelsbranschens högt ställda krav. Samarbetet är ett viktigt steg mot en mer hållbar och konkurrenskraftig livsmedelsproduktion i regionen, menar Erik Rönnberg, chef för planering och logistik på Norrmejerier.– Logistiken är en livsnerv i hela vår verksamhet – från bondens mjölkleverans till färdiga mejeriprodukter i butik. Det här partnerskapet bidrar till både högre leveransprecision och lägre klimatpåverkan, även för andra lokala livsmedelsproducenter i Norrland.Bakom det nya avtalet finns en större strukturförändring hos Norrmejerier.– Vår styrka i det här uppdraget bygger på att vi har djup förståelse för Norrmejeriers behov och förutsättningar. Inte bara tekniskt och logistiskt, utan även kulturellt och affärsmässigt. Det ger oss möjlighet att leverera en lösning som är både relevant och hållbar, säger Christofer Mattsson, vice vd på Tempcon Norrland.Tempcon ser nu också en möjlighet att etablera en ny terminalstruktur i Norrland. Utöver det har man beslutat om ökade investeringar i hållbara transporter. Norrmejerier har tidigare satt vetenskapligt baserade klimatmål genom Science Based Targets initiative och Tempcon är nu på väg att ansluta sig.En viktig del i samarbetet är också Tempcons nya TMS-system som införs under avtalsperioden och som ska säkerställa effektivitet, transparens och kvalitet i hela leveranskedjan.

Läs mer
DSC09507_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-11-13

Fullsatt på branschdag för åkerier

Under två halvdagar anordnades nu i veckan Åkeri- och LBC-dagen, Sveriges Åkeriföretags årliga branschdag, på hotell Downtown Camper i Stockholm. Med omkring 170 personer på plats slogs ett nytt deltagarrekord för evenemanget där halva programmet var vigt åt digitalisering och AI.  Åkeri- och LBC-dagen har anordnats sedan slutet av 90-talet, men aldrig varit så välbesökt som i år. Oscar Hyléen, vd på Sveriges Åkeriföretag, konstaterade redan i inledningsanförandet att det märks att åkerinäringen är inne i en fas av stora förändringar. I efterhand är han mycket nöjd med arrangemanget och responsen från deltagarna som tagit sig till Stockholm från Skåne, Norrbotten och de flesta landsdelar däremellan. – Det var fantastiskt att se så många taggade medlemmar som redan testar och driver alla möjliga saker. Rätt använt och tillämpat är teknisk omställning en unik chans för vår näring och en grund för optimism och framåtanda. Det här blev en fullträff. På programmet första dagen stod ämnen såsom konjunkturläget, Stockholm stads omställningsresa och nya miljözoner samt energiskiftet till eldrift. Passet avslutades med en inspirerande och tankeväckande föreläsning av framtidsspanaren Mats Lewan. Andra dagen ägnades nästan helt åt digitalisering, utvecklingen för artificiell intelligens och hur ny teknik och ökade datamängder effektiviserar och omformar transportbranschen. Det framkom bland annat att en stor andel av de närvarande företagen redan införlivat AI i delar av sin verksamhet och att andra precis har börjat utforska möjligheterna.– Det är spännande att se hur stark den organiska innovationskraften är i den här branschen. Man får ofta höra att åkerinäringen är konservativ och ovillig att förändra sig. Men jag vill påstå att det inte alls stämmer, säger Oscar Hyléen.

Läs mer