Sverigepremiär för Scanias nya Longline

Scania Longline_DSC09124_low.jpg.
Scanias prototyp av kommande Longline (t.v.) visades upp för besökare och press på Trailer Trucking Festival. Till höger "Svempas" egna version av Longline. Foto: Mats Hellström
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-28

FORDONSTEKNIK

För 20 år sedan lade Scania ner sin egen produktion av den extra rymliga lastbilshytten ”Longline”. Nu tar man upp produktionen igen och siktar på att bygga uppemot 50 hytter om året för de mest kräsna kunderna.

Det var under Trailer Trucking Festival i Mantorp den gångna fredagen som Scania anordnade en mindre pressvisning av den kommande Longline-hytten. På plats var både representanter från Scania Sverige och Laxå Special Vehicles som sedan fyra år tillbaka helägs av Scania och producerar Scaniaprodukter som inte hör till den vanliga serieproduktionen.

Under åren 2003–2004 byggdes ett 50-tal Longline. Sedan produktionen upphörde har ytterligare ett antal byggt hos påbyggare, men nu är det alltså dags för Scania att ta upp den egna produktionen av denna luftiga, lyxiga och klassiska hytt.

Det hyttlösa chassit byggs i fabriken i Södertälje för att sedan skickas till Laxå där det byggs ihop med hytten. En skillnad jämfört med de Longline-hytter som byggt hos påbyggare är att Scanias variant ska byggas ihop helt i plåt, i stället för glasfiber eller plast.

Den bil som visades i Mantorp är en prototyp som inte är helt identisk med den kommande serieproducerade hytten. Men den ger ändå en mycket bra bild av vad kunderna kan vänta sig. Från fronten till bakänden är den 3,4 meter när Scanias 31-längdshytt används, alternativt 3 m när 28-hytten används. Totalhöjden är i prototypversionen omkring 4,20 hög (samma som S20 H), men höjden kommer att variera beroende på konfiguration. Invändigt måttar hytten 1,90 i längd mellan stolen i normalläge och bakkanten, och 2,10 i höjd. Samuel Suderbys på Laxå Special Vehicles säger att de invändiga utrymmena ger helt andra möjlighet än vanliga hytter.

–  Exempelvis om man vill ha en toalett eller en dusch eller något annat. Där ser vi ju att det förmodligen kommer att bli samarbeten med båtbyggare eller husbilsbyggare.

Han räknar med att de flesta kunder kommer att vilja inreda hytterna själva.

– Vi försöker därför skala av den inredningsmässigt, så vi kommer att ha en variant med säng i bakkant med förvaring, kylskåp och förvaring i bakre väggen. Eller så kan man köpa helt utan något. Det är bättre att vi tar bort det från början i stället för att det slängs. Den absoluta majoriteten av kunder kommer att bygga om hela inredningen, det kommer att vara plysch, läder, knappar och belysning. Vi har gjort det här som en plattform för dem att bygga vidare på.

Scania Longline_DSC09133_low.jpg.

Vem kommer då att köpa en Longline? Svaret är ganska givet: de som har råd och intresset, de som uppskattar utrymme och flexibilitet särskilt mycket och de som ligger ute länge på vägarna.

Joar Thuresson, produktspecialist på Scania Sverige, tror att Scanias fabriksbyggda version kan locka en lite större målgrupp än de som med hjälp av påbyggare byggt egna Longline-varianter de senaste åren.

– Det finns de som lämnar in lastbilen på motivlackering och de som har åkt till andra länder för att bygga och förlänga. Men det är ju ett stort steg att ta, det kanske är enklare då att gå och beställa en fabriksproducerad och säker produkt. Vi får se, tittar vi i USA så är den här marknaden väldigt vanlig, att man har en lång hytt. Det är klart att folk vill leva så här om man får välja.

En annan aspekt att ta hänsyn är förstås längden kontra vikten. Longline är omkring 30 centimeter längre än en standardhytt. För den som maxat längden är det ett problem, men för den som inte når full längd och kör mer på vikt behöver det inte vara ett problem.

Samuel Suderbys säger att det uppenbart finns en efterfrågan i och med att påbyggarna erbjuder det här i nuläget, och att det kostar ganska mycket. Där tror han att Scania kommer att stå sig bra i priskonkurrensen när produkten byggs i fabrik.

– Den ena fördelen är priset, den andra är tiden det tar att sätta bilen i drift. Det är också en fördel vi kan erbjuda, att vi kan korta den tiden, säger han.

Scania och Laxå Special Vehicles räknar ändå med att Longline blir en lågvolymsprodukt. I första steg tänker man en produktion på omkring 25 bilar per år, men räknar med att efterfrågan kan gå upp till 50 exemplar. Om intresset visar sig bli ännu högre ska det gå att leverera ytterligare något större volymer. Hytten kommer nog inte gå under radarn framöver, tänker Samuel Suderbys.

– Jag ser framför mig att på Nordic Trophy om två år, då kommer det att vara ett antal Longline med.

Första serieproducerade bilen ska vara klar i mars, och kunden är redan klar. Därefter finns det redan nu intresse från flera andra potentiella kunder.

Om Scania NTG Longline
Främre delen av Longline kommer att utgöras av en 20-hytt från Scania i Oskarshamn. Bakväggen plockas av och hela strukturen förlängs i linje med hur en Crew Cab ser ut. Därefter monteras nya ”body signs” och taksidor för att linjerna ska bli bra. Kunden kan välja mellan 28-längd och 31-längd, till en början handlar det om S28 med högt tak och S31 med lågt tak. Om efterfrågan på ytterligare varianter blir hög kan Scania komma att även erbjuda en version med normalt tak. Vikten för en Longline är ca 100–150 kg högre än för motsvarande bil/hytt i normallängd. I nuläget kan kunden välja Scanias V8- eller Super-13-motor, men det kommer också att vara möjligt att beställa Longline med eldrift. Monteringen sker på Laxå Special Vehicles i Laxå.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-959613320.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-12-04

EU-länderna överens om mått- och viktdirektivet

Under torsdagen enades EU:s medlemsländer om nya ändringar i det så kallade mått- och viktdirektivet. Ändringarna syftar bland annat till att öka incitamentet att investera i tunga nollutsläppsfordon och harmonisera reglerna mellan länder för ökad transporteffektivitet. Nu ska förslagen förhandlas färdigt med parlamentet och kommissionen.Ändringen av det nuvarande direktivet om vikter och mått syftar till att säkerställa fri och effektiv rörlighet för varor och rättvis konkurrens i hela EU, ge incitament för att investera i utsläppsfri teknik och öka enhetligheten och effektiviteten i systemet.Medlemsländerna vill bland annat att det blir fortsatt möjligt för transportörer att använda det europeiska modulsystemet (EMS) mellan olika medlemsstater. Det gäller under förutsättning att länderna i fråga själva tillåter systemet och att de är överens om att det ska gälla även vid gränsöverskridande transporter.Man slår dessutom fast att utsläppsfria motorfordon eller fordonskombinationer som används i intermodala transporter får passera en landsgräns även om de överstiger de maximala vikter som anges i direktivet – om vikten inte överstiger vad som är tillåtet på någondera sidan om gränsen.För att inte missgynna nollutsläppsfordon, i praktiken batterielektriska lastbilar, ska en kompensation för den ökade vikten hos dessa fordon gälla. Förslaget innebär att utsläppsfria fordon får vara 0,9 m längre, samtidigt som femaxlade nollutsläppsfordon får väga två ton mer och sexaxliga fordon fyra ton mer än vad reglerna annars tillåter.E-ländernas överenskommelse ska nu vidare till förhandling med Europaparlamentet och Europeiska kommissionen. Den internationella vägtransportorganisationen IRU ser positivt på resultaten hittills, men hoppas att de slutliga bestämmelserna kan bli ännu bättre och friare.– Vi hoppas att förhandlare från Europaparlamentet, rådet och kommissionen kan komma fram till en stark överenskommelse som inte bara uppmuntrar användningen av utsläppsfria fordon utan också möjliggör användning av fordon med högre kapacitet i större skala än idag", säger IRU-chefen Raluca Marian i ett uttalande.Även Sveriges Åkeriföretag och den nordiska vägtransportorganisationen NLA ser torsdagens besked från medlemsländerna som en bra bas för vidare förhandling.– För batterielektriska lastbilar är kompensation för förlorad lastvikt en viktig faktor för att stimulera investeringar i nollutsläppsfordon. Vi gör redan mycket i Norden, och vi välkomnar att överenskommelsen öppnar för gränsöverskridande transporter med högre vikter på den europeiska kontinenten när det gäller nollutsläppsfordon”, säger Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag och ordförande för NLA. 

Läs mer
iStock-1170045922.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-11-26

IT-baserade stölder plågar transportmarknaden

Varor till ett värde av 34 miljarder dollar försvinner varje år genom cyberbaserad brottslighet som riktas mot amerikanska transportföretag. Det slår säkerhetsbolaget Proofpoint fast i en ny rapport som också pekar på att de bedrägliga metoderna används världen över.Det amerikanska IT-säkerhetsföretaget Proofpoint har släppt en rapport som visar hur cyberbrottslingar genom bedräglig programvara infiltrerar åkerier och andra fraktföretag för att enklare kunna stjäla deras transporterade varor.Laststölder genomförda av organiserade kriminella grupper av varit ett problem i många decennier, men metoderna ändras alltså med tiden. Cyberaktiverad stöld är numera en av de vanligaste formerna av laststöld och den förlitar sig på social ingenjörskonst och kunskap om hur lastbils- och transportindustrin fungerar. Digitaliseringen av leveranskedjor har skapat nya sårbarheter och därmed också nya möjligheter för kriminella grupper att utnyttja luckor med hjälp av sofistikerade och föränderliga cyberkapaciteter. Grupperna kan enligt rapporten stjäla gods på distans genom att utnyttja den teknik som har bäddats in i leveranskedjorna för att flytta gods mer effektivt.Ett sätt att på digital väg möjliggöra en stöld är att infiltrera de marknadsplatser som företag använder för att underlätta bokning av lastbilstransporter. Brottslingen postar en förfrågan om en transport av varor. Transportörerna som svarar blir därefter uppmanade att gå in på en (bedräglig) länk, vilket leder till att brottslingen kapar deras konton genom ett så kallat RMM-verktyg. Därefter används transportörens konto av brottslingen för att buda på riktiga transporter. Cyberbrottslingarna samarbetar därefter med andra kriminella grupper för att genomföra själva stölden från företagen som tror att de anlitat en riktig transportör.Medicinsk utrustning, elektronik, livsmedel och dryck är några av de varugrupper som nämns som utsatta.Rapporten handlar om den amerikanska marknaden, där laststölder enligt beräkningar leder till 34 miljarder dollar i förluster årligen. Men Proofpoint menar att det kriminella tillvägagångssättet används världen över. 

Läs mer
Postnord och elhandel_low.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-11-26

Glödhet e-handel i jul

För första gången på fyra år visar svensk e-handel tvåsiffrig tillväxt. Det visar Postnords E-barometer. Den kategori som särskilt sticker ut är möbler och heminredning som för andra kvartalet i rad ökar med över 20 procent.Den stärkta framtidstron hos hushållen syns nu direkt i köpmönstren, konstaterar Postnord. E-handeln visar tillväxt för fjärde kvartalet i rad, och takten på tillväxten sticker ut. Tydligast är trenden inom möbler och heminredning. Efter en lång period av negativ tillväxt och en svag start på 2024 ökar branschen nu med hela 22 procent. Det är andra kvartalet i rad som branschen växer med över 20 procent. Även apotekshandeln visar starka siffror med 18 procent i tillväxt.– Att livsstilskonsumtionen ökar är ett tydligt tecken på att hushållen ser mer optimistiskt på framtiden. Möbel- och heminredningsbranschen gick väldigt starkt under pandemin för att få en svacka när ekonomin vände. Nu ser vi att konsumenter har börjat prioritera köp till hemmet igen.  Stärkt köpkraft och en rörligare bostadsmarknad bidrar till lyftet, säger Ylva Staszewski, chef för affärsområde Paket på Postnord Sverige.Postnord tror på ett starkt e-handelsavslut på året, både för Black Week och julhandeln.– Konsumenterna är fortfarande prismedvetna, men köplusten är tillbaka, säger Ylva Staszewski.35 procent av konsumenterna planerar att handla under Black Week, vilket slår det tidigare rekordet från pandemiåret 2020. Drivande i trenden är de unga. För prismedvetna konsumenter i åldern 18–29 år är kampanjer särskilt viktiga – hela 59 procent i denna grupp planerar sina inköp utifrån dessa perioder.E-barometernE-barometern har getts ut av Postnord sedan 2006. Den mäter svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5 000 individer.

Läs mer