Allmiljö får ny vd

Ludger Schmuck 2.jpg.
Ludger Schmuck blir ny vd på Allmiljö den 1 september.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-28

FÖRETAGANDE

Den 1 september blir Ludger Schmuck vd för Allmiljö, som är en del av Kaj Johansson Gruppen. Med erfarenhet från logistikjätten Schenker vill han nu leda det norrländska renhållningsbolaget mot tillväxt i en tid av nya klimatkrav.

Allmiljö är ett norrländskt företag som arbetar med renhållning, återvinning och avfallshantering. Uppdragen är för både kommuner och privata kunder. I takt med nya lagkrav och ökat fokus på cirkulära lösningar blir Allmiljös roll allt viktigare, anser Stefan Johansson, ägare och vd för Kaj Johansson Gruppen samt vd på Allmiljö fram till nu.

– Vi vill ta Allmiljö till nästa nivå. Verksamheten växer, och med Ludger får vi en ledare som kan kombinera engagemang med erfarenhet av att driva utveckling i stora organisationer.

Ludger Schmuck är ursprungligen från Tyskland, men sedan många år bosatt i Västerbotten. Närmast kommer han från Schenker, där han ansvarat för affärerna i Norrbotten och Västerbotten.

– Jag ser fram emot att tillsammans med alla medarbetare på Allmiljö ta nästa steg i företagets resa. Siktet är inställt på tillväxt, men vägen dit handlar lika mycket om att skapa engagemang som att fatta strategiska beslut. Det är tillsammans som vi kan lyfta bolaget, säger han.

Renhållnings- och återvinningsbranschen står inför stora omställningar de kommande åren. Fastighetsnära insamling blir obligatorisk i hela Sverige från 2027 och användningen av fossilfria bränslen och drivlinor inom transportsektorn ökar.

– Vi vet att kraven bara ökar. För att möta dem måste vi våga satsa och ligga steget före. Allmiljö har alla förutsättningar att bli en ännu starkare aktör och jag vill bidra till att ta bolaget dit, säger Ludger Schmuck.

Stefan Johansson menar att han i och med vd-bytet kan ha fullt fokus på koncernens övergripande utveckling.

– Med Ludger som vd för Allmiljö stärker vi hela koncernen. Det här är en satsning framåt, och vi gör den för att fortsätta växa.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-2195282762.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-02

Förslag om praktiskt körprov vid synfältsbortfall skickas på remiss

Fler personer med synfältsbortfall ska få möjlighet att testa sin körförmåga i praktiken. Nu skickar regeringen ut en remiss som också innehåller förslag som gör det möjligt för dessa personer att övningsköra på körskola inför körbedömningen. Regeringen meddelar också att personer med adhd och autism framöver inte ska behöva skicka in läkarintyg för prövning av sin diagnos när de ansöker om körkortstillstånd. Regeringen gav 2023 uppdrag till Transportstyrelsen att se över möjligheterna att införa körprov i trafik för bedömning av undantag vid synfältsbortfall. I dag saknas den möjligheten när Transportstyrelsen hanterar undantagsärenden, trots att körkortsdirektivet medger detta. – Omfattande forskning visar att det finns de som kan kompensera för sina synfältsbortfall, men där det i dag saknas möjlighet att testa förmågan i praktiken, säger infrastrukturminister Andreas Carlson. På gruppnivå kör personer med synfältsbortfall sämre än normalseende. Inom gruppen finns dock individer som kan kompensera för bristerna och ändå köra trafiksäkert. I den rapport som nu skickas på remiss föreslår Transportstyrelsen därför att den som inte har allt för stora synfältsbortfall ska kunna genomföra en körbedömning för synfält hos Trafikverket. Remissen innehåller även förslaget att den som söker körkortstillstånd ska kunna få ett beslut om att genomföra körbedömning. Beslutet ger personen rätt att övningsköra hos trafikskola inför en körbedömning i verklig trafik, trots att personen saknar körkortillstånd. Om personen klarar bedömningen får den därefter övningsköra som vanligt. Transportstyrelsen föreslår att de nya reglerna träder i kraft den 1 mars 2027. Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag också sett över sina föreskrifter och allmänna råd om medicinska  krav för körkortsinnehav för personer med adhd, autism och liknande tillstånd. Detta har lett till en regeländring som innebär att dessa personer slipper lämna in läkarintyg och inte kommer att prövas utifrån sin diagnos när de söker körkortstillstånd. – I dag får mer än 99 procent av de som prövas medicinskt för adhd eller autism bifall när de ansöker om körkortstillstånd. Att ta bort den särskilda prövningen innebär en enorm lättnad för den enskilde och avlastar både sjukvård och Transportstyrelsen från onödig administration, säger Andreas Carlson.

Läs mer
Elbilsladdning Ellevio_org.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-09

Effektstyrning ger plats för mer laddning

Långa anslutningstider för laddstationer har länge varit en flaskhals för elektrifieringen av transporter. Nu lanserar Ellevio, Schneider Electric och Vattenfall Incharge en ny tekniklösning som gör det möjligt att etablera laddstationer även där effekten i nätet är lägre. Först ut att testa var Farsta i Stockholm. Utbyggnaden av laddstationer går snabbt, men kunde gått ännu snabbare om kapacitetsbristen i elnäten inte var så utbredd. Det går dock att ta genvägar, och nu lanserar tre bolag en ny laddlösning för att motverka problemen med effektbrist. – Tillsammans har vi tagit fram en lösning som gör att fler laddstationer kan kopplas in snabbare, säger Anders Ekberg, chef för drift och underhåll på elnätsbolaget Ellevio. Lösningen bygger på automatisk nedstyrning, där elförbrukningen tillfälligt begränsas vid hög belastning. Genom att utnyttja data från elnätet kan kapaciteten användas effektivare utan att elbilsförarna märker någon större skillnad. Men om nedstyrning blir aktuellt så får de information om det. Innovationen har utvecklats av Ellevio, Schneider Electric och Vattenfall Incharge i samverkan. Efter testet i Farsta ska tekniken användas på 40 laddgator i Stockholm och därefter spridas i resten av landet.– Det här är första steget mot en smartare elnätshantering som gynnar elektrifieringen av fordonsflottan. På sikt kan samma princip användas även för industrier, datacenter och solelsproducenter, säger Ekberg.  

Läs mer
20241016_CircleK Euromaster_258_foto Stig Albansson.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-16

Tusentals lastbilsdäck kontrolleras över landet

Den 21–23 oktober genomför Euromaster frivilliga säkerhetskontroller av tunga lastbilar på Circle K-stationer från Malmö i söder till Gävle i norr. Minst 1 000 lastbilsdäck kommer att inspekteras. Totalt planeras över 1 000 däck att kontrolleras under perioden, med fokus på mönsterdjup, lufttryck och eventuella skador. Syftet är enligt Euromaster att öka säkerhetsmedvetandet bland förare och åkerier, särskilt inför vintern. Jonas Odqvist, vd på Euromaster, nämner också det nya lagkravet tidigarelägger datumet då tunga lastbilar måste ha vinterdäck till 10 november, oavsett om vinterväglag råder. – Det är ett välkommet beslut. Att tidigarelägga kravet på vinterdäck är ett steg som ökar säkerheten för både chaufförer och medtrafikanter. Vår säkerhetskontroll blir ett bra tillfälle att se hur branschen ligger till inför det nya lagkravet. Förra årets kontroll visade att var fjärde lastbil hade så allvarliga brister att fordonet inte borde köras utan omedelbar service. Det handlade främst om för lågt lufttryck, skadade däck och otillräckligt mönsterdjup. – Vi vet att många väntar in i det sista med att montera nytt inför vintern, men det är en riskabel strategi. Dåliga däck och bristande kontroll av lufttryck är inte bara en säkerhetsrisk, det påverkar också bränsleförbrukningen och miljön negativt. Ett korrekt lufttryck minskar rullmotståndet, sparar bränsle och förlänger däckens livslängd, säger Jonas Odqvist. Kontrollerna är kostnadsfria och frivilliga, men intresset bland förare har varit stort vid tidigare kontroller. Resultaten från varje inspektion återkopplas direkt till föraren, som även får svara på frågor om rutiner för egenkontroll och kännedom om gällande regler. Om Euromasters säkerhetskontroll 2025- Genomförs 21–23 oktober i samarbete med Circle K på anläggningar i Gävle, Södertälje, Jönköping, Göteborg ochMalmö.- Över 1 000 däck ska kontrolleras.- Fokus är på mönsterdjup, lufttryck och skador.- Frågor ställs till förare om rutiner och säkerhet.- Resultaten sammanställs i en rapport som presenteras i november.

Läs mer