JSC har hittat rätt kostym för framtiden

JSC9_foto Ryno_low.jpg.
Pierre Eriksson (t.v.) och Stefan Carlsson (t.h.) ser tillbaka på en lyckosam omstrukturering av verksamheten. Foto: Ryno Quantz

Veronica Rönnlund Aldman

Skribent

2025-10-23

FÖRETAGANDE

De har uppmärksammats för sitt personalarbete, lyckosamma omstruktureringar och för modet att våga investera i en ellastbil utan att ha någon färdig kund för bilen. I Smålands hjärta Växjö huserar JSC Förvaltning, en av årets finalister till Stora Åkeripriset.

Namnet härleder visserligen inte till transportbranschen. Men när tre smålandsbaserade familjeåkerier gick samman vid årsskiftet 2019/2020, i samband med generationsskiften, blev koncernen JSC Förvaltning med fyra dotterbolag ett faktum.

Tillsammans med kollegan och verksamhetschefen Pierre Eriksson berättar bolagets vd Stefan Carlsson initierat om milstolpen som blev upptakten till en större omorganisation 2024.

– Vi behövde möblera om och samordna verksamheten för att stärka ekonomin framåt. Nu befinner vi oss i rätt kostym. Allt sammantaget har gett effekt, det ser vi genom ett stärkt resultat, säger Stefan Carlsson.

Att förbereda verksamheten för en större förändring kan naturligtvis göras på många olika sätt. JSC Förvaltning tycker att de arbetat framtidsinriktat länge, med olika typer av it-stöd som blivit viktiga hjälpmedel i vardagen på alla nivåer. Handdatorer till förarna introducerades till exempel för flera år sedan.

Ett annat viktigt redskap som används dagligen är personalappen för tvåvägskommunikation mellan företaget och medarbetarna.

– Mycket handlar om rädsla. Därför är det viktigt att tänka på hur man presenterar ny teknik och nya arbetssätt. Vår personal är mycket mottaglig för moderna lösningar.

JSC3_foto Ryno_low.jpg.

Stefan Carlsson ser att konsolidering är oundvikligt, såväl i åkeribranschen som i samhället i övrigt. Men trots att JSC Förvaltning gärna beskriver sig som en koncern uppfattar han ändå att bolaget är långt ifrån ”stort”.

– Hela samhället går åt det hållet. Det krävs mycket att driva ett företag idag, man måste vara insatt i många frågor. Ta hållbarhetsrapporter som exempel, de är inte helt enkla att sätta sig in i som liten enmansföretagare, förklarar Stefan Carlsson som ser ljust på bolagets framtid trots rådande konjunktur och osäkerhet i omvärlden.

”Har man många ben kan det ju hända att något av dem haltar. Men förhoppningsvis haltar inte alla ben samtidigt.”

– Med omorganisationen bäddade vi för att hantera eventuella framtidsproblem. Har man många ben kan det ju hända att något av dem haltar. Men förhoppningsvis haltar inte alla ben samtidigt.

I nomineringen till Stora Åkeripriset framhölls bland annat företagets personalpolitik. Pierre Eriksson berättar att alla nyanställda i dotterbolagen får vara med på en introduktionsträff och även välkomnas med ett startkit. Därefter introduceras medarbetarna successivt i sina nya arbetsuppgifter via specialutformade introduktionsprogram.

Uppföljningar av medarbetarnas trygghet uppges vara regel utan undantag.  Det kan handla om regelbunden företagshälsovård och noggranna trafiksäkerhetskontroller till en visselblåsarfunktion för både anställda och kunder. Företaget arbetar efter att i möjligaste mån erbjuda medarbetarna nya uppgifter i företaget om livssituationen förändras.

Uppföljningarna bidrar också till att bolaget kan planera bättre och hålla i kostnaderna genom att till exempel motverka kostsamma sjukskrivningar och få kontroll över bränsleförbrukningen på individnivå.

När anställda slutar, vilket inte sker så ofta, håller cheferna ett avslutningssamtal. Syftet är att fånga upp eventuella signaler som kan bidra till förbättringar.

Varje år genomför bolaget även personalundersökningar. De betraktas numera som ett sätt att ta tempen på företaget med indikationer om vad som kan förbättras.

– För några år sedan framkom det önskemål om bättre kommunikation. Nu har vi lärt oss att rätt information till rätt person i rätt tid fungerar bäst. Så kan man agera i en platt organisation, vilket vi uppfattar oss som. Här är ingen person viktigare än någon annan, säger Pierre Eriksson.

75 procent av koncernens anställda är män och 25 procent är kvinnor. Stefan Carlsson menar att det handlar om tillfälligheter och att målet är att skapa en organisation med rätt värderingar och personligheter. Därför hoppas ledningen på fler kvinnliga medarbetare framöver, för att skapa en bra gruppdynamik på en arbetsplats som liksom så många andra i branschen bitvis präglats av traditionell branschjargong.

– Det är klart att vi ser värdet i det, en mix med fler kvinnor skapar ett annorlunda och bättre arbetsklimat, tycker Pierre Eriksson.

JSC5_foto Ryno_low.jpg.

En annan av fokuspunkterna som Stefan och Pierre gärna framhåller är engagemanget för hållbarhet.

– Klimatet handlar ju om både branschens och omvärldens överlevnad i framtiden. Där vill vi bidra, understryker Stefan Carlsson och berättar om investeringen i februari 2024 som förvånat branschkollegor.

– Då köpte vi vår första tunga ellastbil, utan att ha några specifika kunder. Det var vi nog ganska ensamma om att göra. Vi har också gasdrivna bilar i fordonsflottan, men elektrifiering är framtiden och diesel är inget framtidsbränsle. Men nu är det lite bråttom om vi ska hinna halvera koldioxidutsläppen fram till 2030.

Marknadsföringen av fossilfria transporter blev ganska informell. Men via ryktesvägen och sociala medier skapades snart en efterfrågan. Med en räckvidd på 30 mil kör ellastbilen idag olika rundor på upp till 45 mil per dag åt en specifik kund i södra Sverige.

Stefan Carlsson och Pierre Eriksson är nöjda med investeringen som gett mersmak. I början av 2025 införskaffades därför den andra ellastbilen för distributionstransporter. Duon ser nu fram emot nästa stora tekniksprång med fordon som kommer att ha mycket längre räckvidd.

Inrikes transporter står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser och transportbranschen har ögonen på sig. Att transportnäringen påbörjat en hållbarhetsresa är JSC Förvaltning ett av flera exempel på. Stefan Carlsson säger som så många andra att branschen vill ställa om, men att politiken inte alltid går i takt med tiden.

– Investeringar är långsiktiga och för oss som börjat investera i miljövänligare fordonsalternativ kom det som ett dråpslag när reduktionsplikten sänktes. Det slängde oss flera år tillbaka i tiden. I den konjunktur vi befinner oss nu jagar plötsligt alla pris och kostnader igen. Att betala för miljösäkrare transporter är inte alltid transportköparnas prio ett.

För att nå fram med budskapet tycker Stefan Carlsson och Pierre Eriksson att åkerinäringen måste bli bättre på att informera om vad den gör. Att den fyller ett livsviktigt behov och att den ingår som en del i svensk industri, handel och service.

Att ha fått stå på scenen i Karlstad kongresscenter som en av tre finalister till Stora Åkeripriset upplevs inte bara som en stor ära för bolaget. Det betraktas även som ett kvitto på att man är på rätt väg. En fjäder i hatten är att JSC Förvaltning även tilldelats Schenkers hållbarhetspris 2024.

– Det är bra för hela branschen att de goda exemplen sprids vidare, konstaterar Stefan Carlsson.

Nu vann ni ju inte i Karlstad, men blev det någon tårta till personalen ändå?

– Haha, nej det blev det inte. Men vi var noga med att förmedla den stolthet vi kände på scenen till samtlig personal och göra alla delaktiga. Det är ju deras arbete som gjort att vi blev finalist. Vad tårtan beträffar, där är vi kanske lite småländska i alla fall, skrattar Stefan Carlsson.

JSC Förvaltning
Bildades: Äldsta dotterbolaget 1904, koncernen 2020.
Bolag vid sammanslagningen: Johannissons åkeri, Stema Transport, OG Bolaget.
Ägare: Stefan Carlsson, Mattias Sunesson, Fredrik Johannisson.
Vd: Stefan Carlsson.
Huvudkontor: Växjö.
Omsättning: Ca 200 miljoner kronor.
Anställda: Ca 130 personer.
Dotterbolag: JSC Transport, JSC Logistik, JSC Kran & Specialtransport, ÅGL Transport.
Verksamhet: Fjärrtrafik, lokaltrafik, kran- och specialtransporter, tredjepartslogistik.
Verksamhetsområde: I huvudsak hela Sverige samt stora delar av Europa.
Fordonsflotta: Cirka 70 tunga fordon och mindre fordon för budtransport samt följebilar.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

MMB_överlämning_foto Nicole Morander Regeringskansliet_low.jpg.

POLITIK 2025-10-30

2030-mål för transporter behålls

Transportsektorns utsläppsmål på 70 procents minskning till 2030 blir kvar. Det står klart efter att riksdagens miljömålsberedning på torsdagsmorgonen presenterat sin utredning för klimatministern under en pressträff. Samtidigt byter Sverige basår för ESR-målet – men med bibehållen ambitionsnivå. Miljömålsberedningen har utgått från fyra principer när man utrett klimatmålen för 2030. Det har handlat om att man vill ha en större tydlighet, att man vill behålla ambitionen, att målet ska stämma bättre med EU-lagstiftningen och att det tydligare ska peka ut vägen mot klimatmålen för 2045. Transportsektorns 2030-mål, som innebär en 70-procentig minskning av utsläpp år 2030 jämfört med 2010, behålls. För hela ESR-området (transporter, jordbruk, byggnader, avfallshantering), där Sverige har ett mål enligt EU:s regelverk, men också ett nationellt mål, görs vissa förändringar. En av dessa är att det nationella klimatmålet byter basår, från 1990 till det som gäller för EU – 2005. Det innebär också att det nya nationella ESR-målet blir en 60-procentig minskning av utsläppen i stället för 63 procent – men jämfört med 2005 i stället för 1990. Av dessa 60 procent får högst 10 procentenheter av minskningarna enligt överenskommelsen ske med ”kompletterande åtgärder”, alltså åtgärder som minskar utsläpp på annat håll – exempelvis genom CCS (koldioxidinfångning och -lagring)  eller genom att nolla utsläppsrätter. Utredningen föreslår också att minskningen ska ske linjärt fram till 2030, alltså inte genom särskilt kraftiga åtgärder de allra sista åren. Man har också i den nya utredningen slagit fast vilka kompletterande åtgärder som går att räkna in som reduktion inom ramen för klimatmålet. Miljömålsberedningens ordförande Christofer Fjellner (M), som stod för presentationen på presskonferensen, konstaterade att det tidigare inte funnits några tydliga regler för detta. Utredningen har också enats om att lämpliga myndigheter ska få i uppdrag att föreslå mål eller indikatorer för utfasning av fossila bränslen och elektrifiering av fordonsflottan som kompletterar EU-lagstiftningen. Man konstaterar också att det finns ett behov av tydliga politiska signaler även efter 2030 för att transportsektorn ska ställa om. – Det är en rätt polariserad tid vi lever i och inte minst klimat- och miljöfrågor präglas av en otroligt hög konfliktnivå. Därför måste jag säga och rikta ett stort och varmt tack till alla ledamöter i beredningen som i arbetet har kunnat resa sig ovanför det som kanske ibland är en rätt infekterad debatt och försökt se till helheten och till Sveriges intresse och till dem som ska göra omställningen – och till klimatets intresse, sa Christofer Fjellner. – Det faktum att vi lyckas här och nu enas över parti- och blockgränser om svenska klimatmål har ett stort värde för Sverige och för dem som i praktiken ska göra omställningen. Alla partier har dock inte varit helt nöjda med allt. Vänsterpartiet har exempelvis reserverats sig i fyra frågor, Sverigedemokraterna i två och Miljöpartiet i en. Tre av reservationerna gäller just transportmålet där Vänsterpartiet och Miljöpartiet inte tycker att målet är nog tydligt formulerat och Sverigedemokraterna tycker att beredningen borde föreslå att avskaffa målet. Alla partier har dock till slut landat i att ställa sig bakom utredningens förslag i sin helhet. – Det är väldigt efterlängtat att Sverige visar en klar och tydlig enighet bakom klimatmålen, konstaterade klimatminister Romina Pourmokhtari (L) som tog emot utredningen från Christofer Fjellner. Hon menade också att det sedan regeringen tillträdde har spridits falska påståenden och rubriker om att klimatmålen ska ha avskaffats och att det skapat oro inom näringslivet. – Nu hoppas jag att vi är färdiga med tramset om påstådda avskaffade miljömål eller sänkta ambitioner, för det är inte värdigt Sverige och det arbete som sker varje dag i vårt land med nya lösningar som minskar utsläppen. På frågestunden efter presentationen konstaterade Romina Pourmokhtari dock att regeringen behöver komma fram med ny politik för att helt nå fram till målen och att det fortsatt är elektrifieringen av fordonssektorn som kommer att vara i fokus.

Läs mer
iStock-1219797284.jpg.

DRIVMEDEL 2025-10-31

Beredskapen för flytande drivmedel ska stärkas

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att stärka Sveriges beredskap för flytande drivmedel. Det ska ske genom att myndigheten tar fram och redovisar en handlingsplan för prioriterade åtgärder där beredskapslagring och planering av ransonering av flytande drivmedel får särskilt fokus. Totalförsvarets återuppbyggnad och Sveriges medlemskap i Nato innebär att det har uppstått nya syften med drivmedelslager, skriver regeringen i ett pressmeddelande. Drivmedelslager är viktiga för att säkerställa nödvändig försörjning av de viktigaste samhällsfunktionerna och därmed för att möjliggöra det civila försvarets stöd till det militära försvaret. – Steg för steg stärker regeringen Sveriges energiförsörjning. Med detta uppdrag tar vi ett ytterligare steg för att stärka vår drivmedelsberedskap. Sverige ska ha en trygg energiförsörjning, även i händelse av kris eller krig, säger energi- och näringsminister Ebba Busch. Viktiga funktioner i samhället, till exempel reservkraftsanläggningar och delar av transportsektorn, är fortsatt beroende av flytande drivmedel. Under ett väpnat angrepp kan samhällets förbrukning komma att öka ytterligare. Skillnaden i behov av drivmedel mellan fredstid och kris ställer därmed krav på Sveriges drivmedelsberedskap. Elektrifieringen av fordonsflottan leder dock till att en allt mindre mängd flytande drivmedel lagras. Utöver lagring behövs det enligt regeringen underlag för att vid kris eller krigssituation kunna genomföra planering och samordning av drivmedelsberedskap, och ytterst ransonering av drivmedlet. För att stärka Sveriges drivmedelsberedskap ger regeringen därför Energimyndigheten i uppdrag att redovisa en handlingsplan för försörjningstrygghet för flytande drivmedel. Handlingsplanen ska även innehålla nödvändiga förslag och åtgärder som regeringen behöver vidta för att få relevant lagstiftning på plats. Uppdraget ska redovisas senast den 15 januari 2027.

Läs mer
brostrom-webb-16.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-11-04

Ny vd till VSV Unite

Henrik Gustavsson tar över som vd för VSV Unite efter Johan Svensson. Henrik Gustavsson har fram till nu varit vd på ERNA Logistik.Innan Henrik Gustavsson blev vd på ERNA Logistik har han bland annat varit logistikchef på LBC Frakt och verksamhetschef på Keolis Sverige. Nu tar han alltså över som vd för VSV Unite som har sin bas i Karlstad och är en av Mellansveriges största aktörer inom skogslogistik.– Att få ansvaret att leda en verksamhet med stor betydelse för både regionen och branschen är en uppgift jag tar mig an med ödmjukhet och energi. Jag ser fram emot att tillsammans med organisationen och kunderna vidareutveckla VSV Unite, säger Henrik Gustavsson i ett pressmeddelande.

Läs mer