JSC har hittat rätt kostym för framtiden

JSC9_foto Ryno_low.jpg.
Pierre Eriksson (t.v.) och Stefan Carlsson (t.h.) ser tillbaka på en lyckosam omstrukturering av verksamheten. Foto: Ryno Quantz

Veronica Rönnlund Aldman

Skribent

2025-10-23

FÖRETAGANDE

De har uppmärksammats för sitt personalarbete, lyckosamma omstruktureringar och för modet att våga investera i en ellastbil utan att ha någon färdig kund för bilen. I Smålands hjärta Växjö huserar JSC Förvaltning, en av årets finalister till Stora Åkeripriset.

Namnet härleder visserligen inte till transportbranschen. Men när tre smålandsbaserade familjeåkerier gick samman vid årsskiftet 2019/2020, i samband med generationsskiften, blev koncernen JSC Förvaltning med fyra dotterbolag ett faktum.

Tillsammans med kollegan och verksamhetschefen Pierre Eriksson berättar bolagets vd Stefan Carlsson initierat om milstolpen som blev upptakten till en större omorganisation 2024.

– Vi behövde möblera om och samordna verksamheten för att stärka ekonomin framåt. Nu befinner vi oss i rätt kostym. Allt sammantaget har gett effekt, det ser vi genom ett stärkt resultat, säger Stefan Carlsson.

Att förbereda verksamheten för en större förändring kan naturligtvis göras på många olika sätt. JSC Förvaltning tycker att de arbetat framtidsinriktat länge, med olika typer av it-stöd som blivit viktiga hjälpmedel i vardagen på alla nivåer. Handdatorer till förarna introducerades till exempel för flera år sedan.

Ett annat viktigt redskap som används dagligen är personalappen för tvåvägskommunikation mellan företaget och medarbetarna.

– Mycket handlar om rädsla. Därför är det viktigt att tänka på hur man presenterar ny teknik och nya arbetssätt. Vår personal är mycket mottaglig för moderna lösningar.

JSC3_foto Ryno_low.jpg.

Stefan Carlsson ser att konsolidering är oundvikligt, såväl i åkeribranschen som i samhället i övrigt. Men trots att JSC Förvaltning gärna beskriver sig som en koncern uppfattar han ändå att bolaget är långt ifrån ”stort”.

– Hela samhället går åt det hållet. Det krävs mycket att driva ett företag idag, man måste vara insatt i många frågor. Ta hållbarhetsrapporter som exempel, de är inte helt enkla att sätta sig in i som liten enmansföretagare, förklarar Stefan Carlsson som ser ljust på bolagets framtid trots rådande konjunktur och osäkerhet i omvärlden.

”Har man många ben kan det ju hända att något av dem haltar. Men förhoppningsvis haltar inte alla ben samtidigt.”

– Med omorganisationen bäddade vi för att hantera eventuella framtidsproblem. Har man många ben kan det ju hända att något av dem haltar. Men förhoppningsvis haltar inte alla ben samtidigt.

I nomineringen till Stora Åkeripriset framhölls bland annat företagets personalpolitik. Pierre Eriksson berättar att alla nyanställda i dotterbolagen får vara med på en introduktionsträff och även välkomnas med ett startkit. Därefter introduceras medarbetarna successivt i sina nya arbetsuppgifter via specialutformade introduktionsprogram.

Uppföljningar av medarbetarnas trygghet uppges vara regel utan undantag.  Det kan handla om regelbunden företagshälsovård och noggranna trafiksäkerhetskontroller till en visselblåsarfunktion för både anställda och kunder. Företaget arbetar efter att i möjligaste mån erbjuda medarbetarna nya uppgifter i företaget om livssituationen förändras.

Uppföljningarna bidrar också till att bolaget kan planera bättre och hålla i kostnaderna genom att till exempel motverka kostsamma sjukskrivningar och få kontroll över bränsleförbrukningen på individnivå.

När anställda slutar, vilket inte sker så ofta, håller cheferna ett avslutningssamtal. Syftet är att fånga upp eventuella signaler som kan bidra till förbättringar.

Varje år genomför bolaget även personalundersökningar. De betraktas numera som ett sätt att ta tempen på företaget med indikationer om vad som kan förbättras.

– För några år sedan framkom det önskemål om bättre kommunikation. Nu har vi lärt oss att rätt information till rätt person i rätt tid fungerar bäst. Så kan man agera i en platt organisation, vilket vi uppfattar oss som. Här är ingen person viktigare än någon annan, säger Pierre Eriksson.

75 procent av koncernens anställda är män och 25 procent är kvinnor. Stefan Carlsson menar att det handlar om tillfälligheter och att målet är att skapa en organisation med rätt värderingar och personligheter. Därför hoppas ledningen på fler kvinnliga medarbetare framöver, för att skapa en bra gruppdynamik på en arbetsplats som liksom så många andra i branschen bitvis präglats av traditionell branschjargong.

– Det är klart att vi ser värdet i det, en mix med fler kvinnor skapar ett annorlunda och bättre arbetsklimat, tycker Pierre Eriksson.

JSC5_foto Ryno_low.jpg.

En annan av fokuspunkterna som Stefan och Pierre gärna framhåller är engagemanget för hållbarhet.

– Klimatet handlar ju om både branschens och omvärldens överlevnad i framtiden. Där vill vi bidra, understryker Stefan Carlsson och berättar om investeringen i februari 2024 som förvånat branschkollegor.

– Då köpte vi vår första tunga ellastbil, utan att ha några specifika kunder. Det var vi nog ganska ensamma om att göra. Vi har också gasdrivna bilar i fordonsflottan, men elektrifiering är framtiden och diesel är inget framtidsbränsle. Men nu är det lite bråttom om vi ska hinna halvera koldioxidutsläppen fram till 2030.

Marknadsföringen av fossilfria transporter blev ganska informell. Men via ryktesvägen och sociala medier skapades snart en efterfrågan. Med en räckvidd på 30 mil kör ellastbilen idag olika rundor på upp till 45 mil per dag åt en specifik kund i södra Sverige.

Stefan Carlsson och Pierre Eriksson är nöjda med investeringen som gett mersmak. I början av 2025 införskaffades därför den andra ellastbilen för distributionstransporter. Duon ser nu fram emot nästa stora tekniksprång med fordon som kommer att ha mycket längre räckvidd.

Inrikes transporter står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser och transportbranschen har ögonen på sig. Att transportnäringen påbörjat en hållbarhetsresa är JSC Förvaltning ett av flera exempel på. Stefan Carlsson säger som så många andra att branschen vill ställa om, men att politiken inte alltid går i takt med tiden.

– Investeringar är långsiktiga och för oss som börjat investera i miljövänligare fordonsalternativ kom det som ett dråpslag när reduktionsplikten sänktes. Det slängde oss flera år tillbaka i tiden. I den konjunktur vi befinner oss nu jagar plötsligt alla pris och kostnader igen. Att betala för miljösäkrare transporter är inte alltid transportköparnas prio ett.

För att nå fram med budskapet tycker Stefan Carlsson och Pierre Eriksson att åkerinäringen måste bli bättre på att informera om vad den gör. Att den fyller ett livsviktigt behov och att den ingår som en del i svensk industri, handel och service.

Att ha fått stå på scenen i Karlstad kongresscenter som en av tre finalister till Stora Åkeripriset upplevs inte bara som en stor ära för bolaget. Det betraktas även som ett kvitto på att man är på rätt väg. En fjäder i hatten är att JSC Förvaltning även tilldelats Schenkers hållbarhetspris 2024.

– Det är bra för hela branschen att de goda exemplen sprids vidare, konstaterar Stefan Carlsson.

Nu vann ni ju inte i Karlstad, men blev det någon tårta till personalen ändå?

– Haha, nej det blev det inte. Men vi var noga med att förmedla den stolthet vi kände på scenen till samtlig personal och göra alla delaktiga. Det är ju deras arbete som gjort att vi blev finalist. Vad tårtan beträffar, där är vi kanske lite småländska i alla fall, skrattar Stefan Carlsson.

JSC Förvaltning
Bildades: Äldsta dotterbolaget 1904, koncernen 2020.
Bolag vid sammanslagningen: Johannissons åkeri, Stema Transport, OG Bolaget.
Ägare: Stefan Carlsson, Mattias Sunesson, Fredrik Johannisson.
Vd: Stefan Carlsson.
Huvudkontor: Växjö.
Omsättning: Ca 200 miljoner kronor.
Anställda: Ca 130 personer.
Dotterbolag: JSC Transport, JSC Logistik, JSC Kran & Specialtransport, ÅGL Transport.
Verksamhet: Fjärrtrafik, lokaltrafik, kran- och specialtransporter, tredjepartslogistik.
Verksamhetsområde: I huvudsak hela Sverige samt stora delar av Europa.
Fordonsflotta: Cirka 70 tunga fordon och mindre fordon för budtransport samt följebilar.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

scania-truck-outside-industrial-hub-rugao-china.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-17

Scanias jätteanläggning i Kina invigd

På onsdagen invigde Scania sin första fabrik i Kina. Investeringen uppgår till mer än 20 miljarder kronor och produktionskapaciteten kommer att vara 50 000 fordon per år. Det nya industriella navet ligger i Rugao i Jiangsu-provinsen, intill Gula havet i östligaste Kina och är en av Scanias största globala investeringar hittills. Anläggningen täcker 800 000 kvadratmeter, har en licensierad produktionskapacitet på 50 000 fordon per år och uppges skapa omkring 3 000 nya jobb lokalt. Anläggningen ska betjäna både den kinesiska marknaden och exportmarknader i Asien och övriga världen. Den totala investeringen uppgår till omkring 2 miljarder euro. Scania är den första västerländska OEM-tillverkaren som beviljas en fullständig produktionslicens för en helägd lastbilsfabrik i Kina. Anläggningen ska drivas nästan helt med förnybara energikällor, inklusive lokalt producerad biogas och certifierad grön el. – Hållbarhet är inbyggt i varje del av vår nya fabrik i Rugao, från energiförsörjning till avfallshantering, säger Ruthger de Vries, vd för Scania Industrial Operations Asia. – Det handlar inte bara om att producera lastbilar, det handlar om att sätta en ny standard för effektiv och hållbar industriell verksamhet.

Läs mer
20241016_CircleK Euromaster_258_foto Stig Albansson.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-16

Tusentals lastbilsdäck kontrolleras över landet

Den 21–23 oktober genomför Euromaster frivilliga säkerhetskontroller av tunga lastbilar på Circle K-stationer från Malmö i söder till Gävle i norr. Minst 1 000 lastbilsdäck kommer att inspekteras. Totalt planeras över 1 000 däck att kontrolleras under perioden, med fokus på mönsterdjup, lufttryck och eventuella skador. Syftet är enligt Euromaster att öka säkerhetsmedvetandet bland förare och åkerier, särskilt inför vintern. Jonas Odqvist, vd på Euromaster, nämner också det nya lagkravet tidigarelägger datumet då tunga lastbilar måste ha vinterdäck till 10 november, oavsett om vinterväglag råder. – Det är ett välkommet beslut. Att tidigarelägga kravet på vinterdäck är ett steg som ökar säkerheten för både chaufförer och medtrafikanter. Vår säkerhetskontroll blir ett bra tillfälle att se hur branschen ligger till inför det nya lagkravet. Förra årets kontroll visade att var fjärde lastbil hade så allvarliga brister att fordonet inte borde köras utan omedelbar service. Det handlade främst om för lågt lufttryck, skadade däck och otillräckligt mönsterdjup. – Vi vet att många väntar in i det sista med att montera nytt inför vintern, men det är en riskabel strategi. Dåliga däck och bristande kontroll av lufttryck är inte bara en säkerhetsrisk, det påverkar också bränsleförbrukningen och miljön negativt. Ett korrekt lufttryck minskar rullmotståndet, sparar bränsle och förlänger däckens livslängd, säger Jonas Odqvist. Kontrollerna är kostnadsfria och frivilliga, men intresset bland förare har varit stort vid tidigare kontroller. Resultaten från varje inspektion återkopplas direkt till föraren, som även får svara på frågor om rutiner för egenkontroll och kännedom om gällande regler. Om Euromasters säkerhetskontroll 2025- Genomförs 21–23 oktober i samarbete med Circle K på anläggningar i Gävle, Södertälje, Jönköping, Göteborg ochMalmö.- Över 1 000 däck ska kontrolleras.- Fokus är på mönsterdjup, lufttryck och skador.- Frågor ställs till förare om rutiner och säkerhet.- Resultaten sammanställs i en rapport som presenteras i november.

Läs mer
Best_VD_Forarambassadorer.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-10-16

Best introducerar förarambassadörer

Transportbolaget Best har lanserat en ny introduktionsmodell för förare i Stockholm. Genom att låta erfarna förarambassadörer stötta nya kollegor vill man ge kunderna en större trygghet leveranserna och bli en starkare partner för anslutna åkerier. Den nya introduktionsmodellen ska göra att förarna snabbt kommer in i arbetet och får rätt förutsättningar från start. En central del i satsningen är införandet av förarambassadörer, erfarna förare som delar med sig av erfarenhet och ger de nyanställda både stöd och praktisk vägledning i vardagen. De första förarambassadörerna examinerades i början på oktober och är nu i gång med arbetet. Best menar att initiativet innebär en extra kvalitetssäkring. Nya förare blir snabbare redo att möta de höga krav som ställs på service, bemötande och leveransprecision. – Våra förare är avgörande för hur vi uppfattas som bolag. Med förarambassadörer skapar vi en onboarding som inte bara gör nya förare trygga och professionella från start, utan också stärker vår långsiktiga kvalitet och kundupplevelsen, säger Maria Andersson, vd på Best. Satsningen med förarambassadörer lanseras nu i Stockholm, men målsättningen är att steg för steg införa konceptet i hela Best.

Läs mer