Ny chef för återvinning på Ohlssons

Mats Ohlsson, Mattias Bolin och David Rhudin på Ohlssons AB_webb.jpeg (1).
Mats Ohlsson, Mattias Bolin och David Rhudin.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-12

FÖRETAGANDE

Återvinningsverksamheten på Ohlssons får en ny affärsområdeschef i augusti. Det blir Mattias Bolin som går från en roll som filialchef på Stena Recycling.


Med start den 18 augusti kommer Mattias Bolin att ansvara för Ohlssons återvinnings- och farligt avfall-anläggningar, materialavsättning, försäljning och affärsutveckling. Övriga affärsområden inom Ohlssons är renhållning, slam och VA, logistik samt entreprenad.

Mattias Bolin kommer senast från rollen som filialchef för Stena Recycling i Helsingborg och Åstorp, där han dessförinnan arbetade som försäljningschef. Ohlssons skriver i ett pressmeddelande att tidigare roller på Stena Recycling och inom fackmedia har gett honom värdefulla insikter inom branschen i allmänhet och inom samtliga målgrupper som Ohlssons arbetar med i synnerhet.

– Återvinningsbranschen utvecklas snabbt och det gäller att vara på tå hela tiden, vilket är otroligt spännande och något som motiverar mig i yrkeslivet. Ohlssons har blivit en stark spelare inom området, där jag tror att kunniga medarbetare, hög servicegrad och nöjda kunder varit viktiga framgångsfaktorer, säger Mattias Bolin.

– Sedan många år tillbaka har jag inspirerats av den resa som Ohlssons har gjort. Jag är både stolt och exalterad över att nu få möjlighet att vara med och driva den fortsatta framgången.

David Rhudin, vd för Ohlssons i Landskrona AB, välkomnar den nye affärsområdeschefen:

– Mattias fingertoppskänsla för ledarskap och utveckling i kombination med erfarenheten från återvinningsbranschen gör honom till en utmärkt affärsområdeschef.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Plogbil, fotograf Kerstin Ericsson - Trafikverket_low.jpg. FRÅN MAGASINET

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-23

Nya tag mot bättre vintervägar

Arbetet med att förbättra framkomlighet och säkerhet på de statliga svenska vintervägarna fortsätter. Till vintern blir fordonsdata en obligatorisk mätmetod i nya underhållskontrakt och samtidigt testas ny sensorteknik som förhoppningsvis ska ge mer kunskap om hur arbetet bör bedrivas. I vintras genomförde Trafikverket ett flertal förändringar i hanteringen av vinterrelaterade händelser på det svenska statliga vägnätet. Det handlade bland annat om bättre beredskap och effektivare kommunikation vid särskilda väderhändelser. Sedan dess har arbetet fortsatt, med mer fokus på hur det förebyggande arbetet kan förbättras. Under hösten har flera större underhållsentreprenörer och åkerier samt representanter för Trafikverket träffats för att utbyta erfarenheter och ta fram idéer på förbättringsåtgärder. Björn Eklund, senior utredare på Trafikverket, konstaterar att Trafikverket tillsammans med övriga aktörer tagit tag i många av de problem som uppstått vid större snöoväder, och att fokus nu alltså flyttas till det förebyggande arbetet i samband med halka. –  Vi är ett antal aktörer i kedjan och det gäller att alla funderar över vad man själv kan göra för att förbättra framkomligheten. Det finns ofta mer kostnadseffektiva och bättre sätt att jobba på, men det gäller att man kan, får och vill börja arbetet i tid.

Läs mer
E-Charge2_org_low.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-22

Megawattladdning testas i skarp logistik

Järna, Ödeshög och Vädermotet i Göteborg har nu fått några av Sveriges första megawattladdare (MCS). Installationen sker inom ramen för forskningsprojektet E-Charge där åkerier, fordonstillverkare, akademi och laddoperatörer arbetar tillsammans för snabbare elektrifiering. Testerna, som pågår under hösten, syftar till att validera tekniken i verkliga transportflöden för att lägga grunden till nästa avgörande steg – kommersiell tillgänglighet under 2026. MCS är en ny laddningsstandard som möjliggör betydligt högre effekter än dagens CCS. De första testerna sker med upp till 1 megawatt, men tekniken har potential att nå 3,75 megawatt (3 000 ampere vid 1 250 volt DC). – Med installationen av megawattladdare visar vi att elektrifierad fjärrtransport inte bara är möjlig – den är redo att skalas upp. För Scania är detta ett viktigt steg för att visa att våra kunder kan köra eldrivna lastbilar effektivt på viktiga logistikrutter, med kontroll på kostnader och driftstid. Tillsammans med våra partner lägger vi grunden för en robust laddinfrastruktur som gör övergången till hållbara tunga transporter snabbare, säger Philip Gustavsson på Scania.

Läs mer
Kaunis Iron2_org.jpg.

HÅLLBARHET 2025-10-22

Lastbilsförare prisas för arbetsmiljöarbete

Ulrich Höntzsch, skyddsombud på Kaunis Iron Logistik i Pajala, har fått årets arbetsmiljöstipendium från den ideella organisationen Prevent. – Man kan alltid ringa mig, eller byta några ord i fikarummet, säger pristagaren. Prevent delar varje år ut Arbetsmiljöstipendiet till en chef och ett skyddsombud som gjort tydliga insatser för att förbättra arbetsmiljön på sin arbetsplats. Stipendiaterna nomineras av sina respektive kollegor.  I år går skyddsombudspriset till Ulrich Höntzsch, lastbilsförare på Kaunis Iron Logistik, som transporterar malm från gruvan i Pajala till avlastningsplatsen i Kaunisvaara – ofta i tuffa vinterväglag och med laster på omkring 90 ton. Han beskriver arbetet som riskfyllt, där noggranna riskanalyser och ett ständigt förbättringsarbete är avgörande. 

Läs mer