Ny vd på GDL

bild_EB.jpg.
Erik Börtemark, helt färsk vd på logistikjätten GDL.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-20

FÖRETAGANDE

I våras blev det sydsvenska logistikbolaget GDL en del av danska TA-Logistics. Nu får GDL även en ny vd. Erik Börtemark, som haft chefstjänster på bland annat Frigoscandia och Skånemejerier, tillträder omedelbart.

GDL, som omsätter omkring 2 miljarder kronor, blev i våras en del av den ännu större danska logistikaktören TA-Logistics. Nu har man alltså även anställt en ny vd i Erik Börtemark som tidigare haft ledande roller tjänster på bland annat Frigoscandia, Skånemejerier, Findus och Trelleborg.

– GDL är ett spännande företag med en stark marknadsposition i Sverige med tydlig lokal närvaro och expertis inom livsmedelslogistik, från fält till butik samt effektiva transport- och logistiklösningar för stycke- och partigods. Med TA-Logistics som ny ägare kommer vi fortsätta att utveckla GDL till att bli ännu tydligare som logistikpartner för våra kunder. Jag ser verkligen fram emot att driva och leda den utvecklingen tillsammans med kollegorna på GDL, säger Erik Börtemark i ett pressmeddelande.

Kim Frimer, styrelseordförande i GDL, är nöjd med rekryteringen.

– Erik har höga ambitioner och hans gedigna kompetens inom logistik kommer fortsätta att utveckla GDL:s kunderbjudande och fortsatta tillväxt, säger han i pressmeddelandet.

Erik Börtemark tar över rollen som vd efter Anders Wendelius som ska fortsätta att driva projekt åt GDL.

OM GDL
GDL har anor tillbaka till 1735 och erbjuder idag hållbara transport- och logistiktjänster med lokal närvaro på 11 orter i landet. Företaget sysselsätter omkring 1 000 fordon och omsätter dryg 2 miljarder kronor om året. Huvudkontoret ligger i Helsingborg.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Elbilsladdning Ellevio_org.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-09

Effektstyrning ger plats för mer laddning

Långa anslutningstider för laddstationer har länge varit en flaskhals för elektrifieringen av transporter. Nu lanserar Ellevio, Schneider Electric och Vattenfall Incharge en ny tekniklösning som gör det möjligt att etablera laddstationer även där effekten i nätet är lägre. Först ut att testa var Farsta i Stockholm. Utbyggnaden av laddstationer går snabbt, men kunde gått ännu snabbare om kapacitetsbristen i elnäten inte var så utbredd. Det går dock att ta genvägar, och nu lanserar tre bolag en ny laddlösning för att motverka problemen med effektbrist. – Tillsammans har vi tagit fram en lösning som gör att fler laddstationer kan kopplas in snabbare, säger Anders Ekberg, chef för drift och underhåll på elnätsbolaget Ellevio. Lösningen bygger på automatisk nedstyrning, där elförbrukningen tillfälligt begränsas vid hög belastning. Genom att utnyttja data från elnätet kan kapaciteten användas effektivare utan att elbilsförarna märker någon större skillnad. Men om nedstyrning blir aktuellt så får de information om det. Innovationen har utvecklats av Ellevio, Schneider Electric och Vattenfall Incharge i samverkan. Efter testet i Farsta ska tekniken användas på 40 laddgator i Stockholm och därefter spridas i resten av landet.– Det här är första steget mot en smartare elnätshantering som gynnar elektrifieringen av fordonsflottan. På sikt kan samma princip användas även för industrier, datacenter och solelsproducenter, säger Ekberg.  

Läs mer
El-lastbil_Moelven Edanesågen_VVLBC-10_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-16

Eldriven flisbil till Västvärmlands LBC

Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport har tillsammans driftsatt en ny eldriven lastbil i ett samarbete med Moelven. Nu har den börjat köra biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika. Lastbilen sattes driftsattes redan inför sommaren, men det är först nu som Västvärmlands LBC gått ut med informationen. Investeringen har skett i ett samarbete mellan Moelven, Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport och bilen transporterar nu alltså bland annat biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika. – Det här är ett viktigt steg för oss, både ur miljösynpunkt och för att framtidssäkra våra transporter, säger Pär Börjesson, vd Västvärmlands LBC. Dijkstra transport blir det tredje åkeriet i Västvärmlands LBC som investerar i en eldriven lastbil och målet om två implementerade elfordon under 2025 är nu uppnått. Paul Dijkstra, ägare av Dijkstra transport, ser positivt på utvecklingen där elfordon tar större plats. – Det blir en bättre arbetsmiljö för föraren. Det är tyst i hytten jämfört med en dieseldriven lastbil. Det blir också mer utvecklande för föraren då körningen planeras och struktureras på ett helt annat sätt än för en vanlig lastbil. Sedan en tid tillbaka finns en laddstation för tunga elfordon vid Västvärmlands LBC:s terminal i Arvika. – En sådan investering i infrastrukturen underlättar så klart våra mål om att implementera fler elfordon i flottan och sänka vår klimatpåverkan ytterligare, säger Pär Börjesson.

Läs mer
volvo_trucks_0D3A6243_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-03

Kraftigt uppåt för nyregistreringarna

Under september 2025 nyregistrerades 3 251 lätta lastbilar, 14 procent fler än samma månad 2024. De tunga lastbilarna ökade också, med hela 19 procent i september. Det visar Trafikanalys officiella statistik för nyregistrerade fordon per månad. Andelen nya lätta lastbilar med ren eldrift var 20 procent i september, något mindre än årssnittet för andelen eldrivna lätta lastbilar som är 22 procent. Laddhybriderna är dock på uppgång bland lätta lastbilar och har på ett år femdubblats till 5 procent av de nya fordonen i september.  Tunga lastbilar ökade också stort i september och nådde plus 19 procent. Andelen tunga ellastbilar var i september 15 procent, men mer än hälften av dessa fordon ligger i viktsegmentet 3 501–4 250 kg. Bland personbilarna är förändringen i totala registreringar liten. Nyregistreringen i september var minus 1 procent, jämfört med samma månad året innan. Hela 66 procent var dock laddbara, med 37 procent elbilar och 29 procent laddhybrider. Det innebär att september 2025 har den högsta andelen laddbara nya personbilar bland samtliga månader åren 2023–2025. Högsta noteringen för laddbara bilar är från december 2022, där siffrorna sammanföll med att den generella elbilspremien var på väg att avskaffas och många passade på att beställa sin bil innan den löpte ut.

Läs mer