Ohlssons etablerar sig i Värmland

Ohlssons AB - renhållning_low.jpg.
Ohlssons fortsätter etablera sig på nya platsen i landet. Värmland är en av dessa. Foto: Sara von Platen, Märta Bülow/Ohlssons AB
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-10-10

FÖRETAGANDE

Tio kommuner i Värmland har utsett Ohlssons som ny aktör för insamling av avfall. Nu ska bolaget rekrytera ett tjugotal medarbetare för att bygga upp den nya verksamheten i länet.

Uppdragen består av två delentreprenader, där den södra entreprenaden utgörs av Forshaga, Grums, Hammarö och Kil (med option på Arvika och Eda). Den norra delentreprenaden består av Hagfors, Munkfors, Sunne och Torsby. Det handlar om totalt omkring 120 000 invånare inom ramen för entreprenaderna som rör mat- och restavfall, förpackningar, returpapper, latrin och trädgårdsavfall.

– Att få förtroendet från dessa kommuner är ett kvitto på att vårt arbetssätt fungerar och överensstämmer med förväntningarna. Värmland är ett område med vacker natur, stark lokal identitet och det är en viktig del av svensk tradition. Vi är stolta över att nu kunna etablera oss här, säger David Rhudin, vd på Ohlssons.

Uppdragen innebär att Ohlssons kommer att rekrytera ett tjugotal serviceinriktade medarbetare, både miljöarbetare och driftledning, som tillsammans med företagets centrala funktioner ska bygga upp den värmländska verksamheten från grunden.

Nya kärl kommer att införas successivt i samtliga kommuner för att uppfylla de nationella kraven på fastighetsnära insamling, med syftet att öka sorteringsgraden i samhället.

David Rhudin, vd på Ohlssons AB_low.jpg.

Alla fordon som används i uppdraget kommer att drivas fossilfritt och rutterna planeras noggrant för att minimera körsträckor och utsläpp samtidigt som arbetsmiljön för miljöarbetarna prioriteras. En annan viktig aspekt i de nya uppdragen är krisberedskap, något som både Ohlssons och de värmländska kommunerna arbetar aktivt med. Det kan handla om allt från strömavbrott till drivmedelsbrist.

– Värmland bjuder inte bara på vacker natur med sina glimrande sjöar och djupa skogar, utan är även utmanande på grund av kalla vintrar och långa avstånd. Resurser, rutter och rutiner planeras efter lokala förutsättningar i entreprenaderna för att bidra med bästa möjliga service till invånarna och kommunerna, säger David Rhudin.

Uppdragen startar den 1 oktober 2026 respektive den 1 april 2027 och pågår fram till minst 2034.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Lätta Lastbilar Elmia Lastbil_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-08

Lätta lastbilar till Elmia

Nästa års Elmia Lastbil bjuder på en viktig nyhet – ett eget område för lätta lastbilar och påbyggarna till dessa. Hela transportkedjan, från lätta till tunga lastbilar, samlas därmed under ett och samma tak. – Att kunna välkomna lätta lastbilar till Elmia Lastbil är ett naturligt och efterlängtat steg. Det gör mässan än mer relevant och komplett, samt befäster vår position som den främsta mötesplatsen för transportbranschen, säger Björn Swenning, mässansvarig för Elmia Lastbil. Även Trailer Magazine, medarrangör till Elmia Lastbil, ser positivt på den nya satsningen. – För många åkerier har lättlastare blivit en både miljösmart och optimal lösning för bland annat citydistribution. Vi följer utvecklingen inom detta område med stort intresse och det känns bra att mässan nu breddas med ett speciellt område för dessa, säger Rutger Andersson, senior editor på Trailer Magazine. I samband med satsningen samarbetar Elmia Lastbil med Mobility Sweden och Svenska LCV-föreningen som säkrar att branschens aktörer är med från start. Flera medlemsföretag från båda branschorganisationerna kommer att vara utställare i det nya området för lätta lastbilar.För tillverkare, importörer, och beslutsfattare innebär de lätta lastbilarnas intåg på mässan ökade möjligheter att knyta affärskontakter, följa utvecklingen och göra affärer. – Genom samarbetet stärker vi Elmia Lastbil som Nordens största och mest relevanta mötesplats för åkeribranschen – nu med hela transportkedjan på samma plats, avslutar Björn Swenning. Elmia Lastbil äger rum på Elmia i Jönköping den 19–22 augusti 2026.

Läs mer
iStock-2195282762.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-02

Förslag om praktiskt körprov vid synfältsbortfall skickas på remiss

Fler personer med synfältsbortfall ska få möjlighet att testa sin körförmåga i praktiken. Nu skickar regeringen ut en remiss som också innehåller förslag som gör det möjligt för dessa personer att övningsköra på körskola inför körbedömningen. Regeringen meddelar också att personer med adhd och autism framöver inte ska behöva skicka in läkarintyg för prövning av sin diagnos när de ansöker om körkortstillstånd. Regeringen gav 2023 uppdrag till Transportstyrelsen att se över möjligheterna att införa körprov i trafik för bedömning av undantag vid synfältsbortfall. I dag saknas den möjligheten när Transportstyrelsen hanterar undantagsärenden, trots att körkortsdirektivet medger detta. – Omfattande forskning visar att det finns de som kan kompensera för sina synfältsbortfall, men där det i dag saknas möjlighet att testa förmågan i praktiken, säger infrastrukturminister Andreas Carlson. På gruppnivå kör personer med synfältsbortfall sämre än normalseende. Inom gruppen finns dock individer som kan kompensera för bristerna och ändå köra trafiksäkert. I den rapport som nu skickas på remiss föreslår Transportstyrelsen därför att den som inte har allt för stora synfältsbortfall ska kunna genomföra en körbedömning för synfält hos Trafikverket. Remissen innehåller även förslaget att den som söker körkortstillstånd ska kunna få ett beslut om att genomföra körbedömning. Beslutet ger personen rätt att övningsköra hos trafikskola inför en körbedömning i verklig trafik, trots att personen saknar körkortillstånd. Om personen klarar bedömningen får den därefter övningsköra som vanligt. Transportstyrelsen föreslår att de nya reglerna träder i kraft den 1 mars 2027. Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag också sett över sina föreskrifter och allmänna råd om medicinska  krav för körkortsinnehav för personer med adhd, autism och liknande tillstånd. Detta har lett till en regeländring som innebär att dessa personer slipper lämna in läkarintyg och inte kommer att prövas utifrån sin diagnos när de söker körkortstillstånd. – I dag får mer än 99 procent av de som prövas medicinskt för adhd eller autism bifall när de ansöker om körkortstillstånd. Att ta bort den särskilda prövningen innebär en enorm lättnad för den enskilde och avlastar både sjukvård och Transportstyrelsen från onödig administration, säger Andreas Carlson.

Läs mer
Elbilsladdning Ellevio_org.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-09

Effektstyrning ger plats för mer laddning

Långa anslutningstider för laddstationer har länge varit en flaskhals för elektrifieringen av transporter. Nu lanserar Ellevio, Schneider Electric och Vattenfall Incharge en ny tekniklösning som gör det möjligt att etablera laddstationer även där effekten i nätet är lägre. Först ut att testa var Farsta i Stockholm. Utbyggnaden av laddstationer går snabbt, men kunde gått ännu snabbare om kapacitetsbristen i elnäten inte var så utbredd. Det går dock att ta genvägar, och nu lanserar tre bolag en ny laddlösning för att motverka problemen med effektbrist. – Tillsammans har vi tagit fram en lösning som gör att fler laddstationer kan kopplas in snabbare, säger Anders Ekberg, chef för drift och underhåll på elnätsbolaget Ellevio. Lösningen bygger på automatisk nedstyrning, där elförbrukningen tillfälligt begränsas vid hög belastning. Genom att utnyttja data från elnätet kan kapaciteten användas effektivare utan att elbilsförarna märker någon större skillnad. Men om nedstyrning blir aktuellt så får de information om det. Innovationen har utvecklats av Ellevio, Schneider Electric och Vattenfall Incharge i samverkan. Efter testet i Farsta ska tekniken användas på 40 laddgator i Stockholm och därefter spridas i resten av landet.– Det här är första steget mot en smartare elnätshantering som gynnar elektrifieringen av fordonsflottan. På sikt kan samma princip användas även för industrier, datacenter och solelsproducenter, säger Ekberg.  

Läs mer