"Vi skäms inte för att vi är lönsamma"

20250520-_7R55806_webb2.jpeg.
Peter Nilsson
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-13

FÖRETAGANDE

Sunnemo Åkeri har lyckats med konststycket att kombinera exponentiell tillväxt med god lönsamhet, samtidigt som man investerat i ny teknik och hållbara lösningar. Men när Christer Friberg, vd på åkeriet som nyligen tog emot Stora Åkeripriset, berättar om vad som är viktigast är det personalen som hamnar i fokus.


Under de första åtta åren bestod Sunnemo Åkeri av en enda lastbil, ett tankbilsekipage som till en början kördes av Anders ”Putte” Friberg på uppdrag av dåvarande ADR Transport och senare för ADR Haanpää. Putte hade redan när första bilen införskaffades år 1998 avverkat tjugotalet år som lastbilsförare och lots för olika arbetsgivare. 2006 kom frågan om Putte inte ville bli medlem i LBC Frakt. Han tackade ja och började köra en linje till Norge.

Ganska snart uppstod en möjlighet att ta över ansvaret för LBC Frakts linjetrafik mellan Värmland och Stockholm, och därmed blev det också nödvändigt att utöka fordonsparken. Fram till 2012 hade det lilla åkeriet tre lastbilar, men därefter påbörjades resan till att bli en större aktör i regionen. När Christer Friberg år 2019 klev in på heltid i sin pappas verksamhet, efter att ha jobbat flera år i transportledande befattningar hos större logistikaktörer, hade åkeriet 13 tunga fordon. Därefter har expansionen varit exceptionell, för att vara ett litet familjedrivet åkeri. Idag uppgår flottan till 40 tunga fordon och omsättningen landade förra året på 120 miljoner kronor, inräknat dotterbolaget Sunnemo Pendel. När Christer Friberg funderar över vad som gjort resan möjlig landar svaret i de personliga egenskaperna som han menar utgör en gyllene kombo.

– Jag har skött ekonomin, personalen och den sociala biten sedan jag klev in i bolaget. Men jag kan inget om lastbilar, vet inte ens hur en växellåda ser ut. Pappa kan däremot allt om fordonen och tekniken i dem. Jag tror att det i framgångsrika bolag oftast finns personer med olika kompetenser som delar på ansvaret. För oss blev det möjligt att växla upp ytterligare först när vi var två, med olika roller och personligheter.

Vi vill fortsätta växa och vi vill göra det med kunder som tänker hållbarhet och vill göra den resan tillsammans med oss. Långa relationer med kunder som delar vår vision är väldigt värdefullt.

Christer Friberg

Christer Friberg beskriver tillväxten delvis som ett resultat av nyfikenhet. Att Sunnemo vill testa nya lösningar är något som LBC Frakt är mycket medvetna om, och som leder till många förfrågningar från lastbilscentralen.

– Men vi får också förfrågningar direkt från kunder, och dessa låter vi gå in till LBC Frakt som bestämmer vem som sedan får uppdraget. Alla affärer går den vägen, tydliggör Christer Friberg.

Från åkeriets sida är man mån om att alla bilar ska vara i gott skick, oavsett om de är nya eller har rullat 100 000 mil. Men många av Sunnemo Åkeris kunder efterfrågar ny teknik och nya lösningar. Av de 40 lastbilarna är just nu åtta gasdrivna och tre är elbilar. Sedan 2023 driver Sunnemo Åkeri även Sunnemo Pendel, som idag består av en eldriven dygnet runt-pendel för pappersrullar mellan Skoghall, Karlstad och Forshaga, en eldriven flisbil som kör sju dagar i veckan och flera pendelbilar som drivs med HVO. Verksamheten, som tidigare drevs av LBC Frakt, utgör ett tydligt exempel på Sunnemos mod och vilja att testa nya hållbara transportlösningar.

20250520-_7R55786_webb2.jpeg.

– Vi vill fortsätta växa och vi vill göra det med kunder som tänker hållbarhet och vill göra den resan tillsammans med oss. Långa relationer med kunder som delar vår vision är väldigt värdefullt.

Men hållbarhet kan innefatta mycket mer än låga växthusgasutsläpp. Christer Friberg vill gärna prata personal och sociala frågor.

– Min dröm är att involvera personalen ännu mer. Att regelbundet berätta hur det går för företaget och vad som är viktigt för oss. Vi vill ju att medarbetarna ska förstå vad som gör skillnad. Det kan handla om hur man hanterar fordonen och utrustningen. Det här är svårt när man blir många, men jag vill att personalen ska känna att de är delaktiga i framgången.

”Livspusslet” kan vara svårt att få ihop som yrkesförare. Men det ska inte behöva vara så, tycker Christer Friberg.

– Om en anställd har svårt att få ihop vardagen, kanske på grund av en skilsmässa, så försöker vi hitta en lösning för den personen. Vi söker heller inte nya förare för att täcka ett förutbestämt schema utan försöker hitta ett upplägg som passar varje individ.

20250520-_7R55859_webb2.jpeg.

Sunnemo Åkeri har låg personalomsättning enligt Christer Friberg. Många anställda som var med tidigt i historien är fortfarande kvar. Men han tycker själv att det kan vara svårt att sätta ord på vad företaget gör bra. Kanske är det för att hela karriären varit inom samma bransch, varav många år i samma företag.

– Jag har ju levt i det här hela mitt liv, men jag tror att vi är bra på att få människor att göra bra saker. För min del ser jag inte heller detta som ett jobb, jag tycker ju att det är skitkul. Att det går bra för oss ekonomiskt är roligt, men inte för pengarna i sig. För mig är det framför allt viktigt för att det betyder att jag kan erbjuda en bra arbetsplats och en bra framtid för människor.

– Men vi skäms inte för att vi är lönsamma. Vi återinvesterar väldigt mycket av överskottet och tar kostnader som vi inte hade behövt ta för att vi är nyfikna och vill testa och lära. Vi säger inte nej när kunder vill hitta nya lösningar utan försöker alltid hitta en kreativ väg framåt.

Lönsamheten har växt fram parallellt med en god personalpolitik och offensiva investeringar i ny teknik och nya fordon. Men någon årsbudget har Sunnemo Åkeri aldrig gjort. Smart och kreativ logistik kan vara en anledning, och inställningen att löpande ompröva och förbättra de olika delarna av verksamheten.

– Vi tittar på hur vi kan göra det vi gör ännu bättre än förra året. Lyckas vi med det till nästa år är vi nöjda. Jag tror att om målet för alla människor i världen vore att göra dagen lite bättre än den var igår så skulle världen gå framåt och bli ljusare.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen. Din röst räknas!

Maila oss

Läs även

Jens Holtinger Volvokoncernen_webb.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-06-27

Ny teknisk chef på Volvo

Lars Stenqvist, teknisk chef på Volvokoncernen och medlem i ledningsgruppen, kliver av sin nuvarande roll efter nio år och fortsätta inom koncernen som senior ledare. Han ersätts av Jens Holtinger som också är del av koncernledningen. Lars Stenqvist har haft sin nuvarande roll som ”Group Chief Technology Officer” i nio år och spelat en avgörande roll på resan mot mer hållbara transportlösningar, enligt Volvokoncernen.  – Lars, i rollen som ledare, har varit instrumentell för koncernens positiva utveckling och en pionjär på resan mot mer hållbara transportlösningar. Jag värdesätter djupt hans betydande bidrag genom åren, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef. Lars Stenqvist kommer att ersättas av Jens Holtinger som har haft flera chefsroller under sina mer än 25 år inom Volvokoncernen. Utöver hans nuvarande roll som ”Executive Vice President Group Trucks Operations” har han även varit ansvarig för lastbilsproduktionen i Europa och Brasilien samt för ett antal lastbilsfabriker.  – Med sin omfattande erfarenhet genom hela värdekedjan, kommer Jens att bidra med värdefulla perspektiv som stöttar vårt fortsatta fokus på innovation och operationell excellens. Hans stabila ledarskap och kunskap om industrin kommer att vara viktig när vi fortsätter att utveckla lösningar som möter framtida behov, säger Martin Lundstedt. Övergången sker den 1 september.  

Läs mer
88508cffec46e439_webb.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-06-18

Volvo och Daimler går ihop om framtidens mjukvaruplattform

Med en ny mjukvarudefinierad fordonsplattform vill Volvokoncernen och Daimler Truck omvandla den kommersiella fordonsindustrin och etablera en ny branschstandard. För detta ändamål har fordonstillverkarna nu bildat ett samriskbolag, som fått namnet Coretura.   Efter att ha tecknat bindande samriskavtal den 28 oktober 2024 har Volvokoncernen och Daimler Truck nu fått alla nödvändiga myndighetsgodkännanden för det nya företaget Coretura AB. Verksamheten sparkades i gång tidigare denna månad. – Det här är ett stort och verkligen spännande steg – inte bara för oss, utan för hela branschen och våra kunder. Tillsammans startar vi den digitalt drivna framtiden för lastbilar och bussar, vilket i slutändan kommer att göra kommersiella fordon smartare, mer uppkopplade och effektivare än någonsin, säger Karin Rådström, vd och koncernchef för Daimler Truck. Martin Lundstedt, vd och koncernchef för AB Volvo, menar att det rör sig om banbrytande teknik och innovationssamarbeten som lägger grunden för en ny era inom uppkoppling och effektivitet i branschen. – Den här satsningen understryker inte bara vårt engagemang för att vidareutveckla våra produkter utan också viljan att bana väg för hållbara och intelligenta transportlösningar, säger han. Coretura ska ledas av en ledningsgrupp med fyra medlemmar, två var från aktieägarna. Vd är Johan Lundén som tidigare ansvarat för strategisk produktplanering, projekt- och innovationsledning inom Volvokoncernen. Bolagen skriver att Coreturas uppdrag är att bygga den ”icke-differentierande kärnan”, en standardiserad och öppen mjukvarudefinierad fordonsplattform och ett dedikerat operativsystem för kommersiella fordon.  Coreturas verksamhet omfattar även specifikation och upphandling av centraliserade högpresterande styrenheter som är avsedda för kommersiella fordon och som kan hantera stora mängder data. Det ska göra det möjligt att frikoppla utvecklingscyklerna för både programvara och hårdvara, så att slutkunder kan köpa och uppdatera digitala applikationer trådlöst.  Coretura kommer till en början ha 50-talet personer anställda, för att sedan stegvis växa. Bolaget siktar på att lansera sina första produkter i fordon i slutet av decenniet. Investeringsnivån är hög från Volvokoncernen och Daimler Truck, som vardera åtar sig att investera ett ”tresiffrigt miljonbelopp” under de kommande fem åren för att säkerställa framgången för Coretura. Bolagen förblir i övrigt konkurrenter och kommer fortsätta att differentiera sina kompletta produkt- och tjänsteerbjudanden, inklusive respektive digitala lösningar.  

Läs mer
vd_fix.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-06-17

Ny vd på Virkeslogistik

Virkeslogistik Mellansverige, som är inriktade på transporter av rundvirke, ska få en ny vd. Nuvarande vd Fredrik Söderström efterträds av Johan Svensson, som nyligen varit vd på VSV Unite.Johan Svensson blev vd för VSV Unite för bara drygt ett år sedan, efter att ha haft flera ledande roller inom bolaget under fem års tid. Nu går han alltså över och blir vd för Virkeslogistik Mellansverige.  ­– Vi ser fram emot att ha Johan vid rodret för företaget, tillsammans med hela organisationen, när vi utvecklas Virkeslogistik utifrån våra kunders förväntningar. Samtidigt tar vi nästa steg att göra bolaget än mer attraktivt för våra leverantörer och medarbetare, säger styrelseordförande Patrik Larsson i ett pressmeddelande. Johan Svensson ser en växande verksamhet framför sig där Virkeslogistik ska bli en ledande aktör inom skogslogistik. – Jag känner ett väldigt stöd från ägarna inom Virkeslogistik för att utveckla en organisation för att möta kundernas krav och kunna driva ett kundfokus i alla led, säger han. Fredrik Söderström, som sitter i styrelsen, är tillförordnad vd och blir kvar på den positionen tills Johan Svensson tar över i oktober.  

Läs mer