"Vi skäms inte för att vi är lönsamma"

20250520-_7R55806_webb2.jpeg.
Peter Nilsson
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-13

FÖRETAGANDE

Sunnemo Åkeri har lyckats med konststycket att kombinera exponentiell tillväxt med god lönsamhet, samtidigt som man investerat i ny teknik och hållbara lösningar. Men när Christer Friberg, vd på åkeriet som nyligen tog emot Stora Åkeripriset, berättar om vad som är viktigast är det personalen som hamnar i fokus.


Under de första åtta åren bestod Sunnemo Åkeri av en enda lastbil, ett tankbilsekipage som till en början kördes av Anders ”Putte” Friberg på uppdrag av dåvarande ADR Transport och senare för ADR Haanpää. Putte hade redan när första bilen införskaffades år 1998 avverkat tjugotalet år som lastbilsförare och lots för olika arbetsgivare. 2006 kom frågan om Putte inte ville bli medlem i LBC Frakt. Han tackade ja och började köra en linje till Norge.

Ganska snart uppstod en möjlighet att ta över ansvaret för LBC Frakts linjetrafik mellan Värmland och Stockholm, och därmed blev det också nödvändigt att utöka fordonsparken. Fram till 2012 hade det lilla åkeriet tre lastbilar, men därefter påbörjades resan till att bli en större aktör i regionen. När Christer Friberg år 2019 klev in på heltid i sin pappas verksamhet, efter att ha jobbat flera år i transportledande befattningar hos större logistikaktörer, hade åkeriet 13 tunga fordon. Därefter har expansionen varit exceptionell, för att vara ett litet familjedrivet åkeri. Idag uppgår flottan till 40 tunga fordon och omsättningen landade förra året på 120 miljoner kronor, inräknat dotterbolaget Sunnemo Pendel. När Christer Friberg funderar över vad som gjort resan möjlig landar svaret i de personliga egenskaperna som han menar utgör en gyllene kombo.

– Jag har skött ekonomin, personalen och den sociala biten sedan jag klev in i bolaget. Men jag kan inget om lastbilar, vet inte ens hur en växellåda ser ut. Pappa kan däremot allt om fordonen och tekniken i dem. Jag tror att det i framgångsrika bolag oftast finns personer med olika kompetenser som delar på ansvaret. För oss blev det möjligt att växla upp ytterligare först när vi var två, med olika roller och personligheter.

Vi vill fortsätta växa och vi vill göra det med kunder som tänker hållbarhet och vill göra den resan tillsammans med oss. Långa relationer med kunder som delar vår vision är väldigt värdefullt.

Christer Friberg

Christer Friberg beskriver tillväxten delvis som ett resultat av nyfikenhet. Att Sunnemo vill testa nya lösningar är något som LBC Frakt är mycket medvetna om, och som leder till många förfrågningar från lastbilscentralen.

– Men vi får också förfrågningar direkt från kunder, och dessa låter vi gå in till LBC Frakt som bestämmer vem som sedan får uppdraget. Alla affärer går den vägen, tydliggör Christer Friberg.

Från åkeriets sida är man mån om att alla bilar ska vara i gott skick, oavsett om de är nya eller har rullat 100 000 mil. Men många av Sunnemo Åkeris kunder efterfrågar ny teknik och nya lösningar. Av de 40 lastbilarna är just nu åtta gasdrivna och tre är elbilar. Sedan 2023 driver Sunnemo Åkeri även Sunnemo Pendel, som idag består av en eldriven dygnet runt-pendel för pappersrullar mellan Skoghall, Karlstad och Forshaga, en eldriven flisbil som kör sju dagar i veckan och flera pendelbilar som drivs med HVO. Verksamheten, som tidigare drevs av LBC Frakt, utgör ett tydligt exempel på Sunnemos mod och vilja att testa nya hållbara transportlösningar.

20250520-_7R55786_webb2.jpeg.

– Vi vill fortsätta växa och vi vill göra det med kunder som tänker hållbarhet och vill göra den resan tillsammans med oss. Långa relationer med kunder som delar vår vision är väldigt värdefullt.

Men hållbarhet kan innefatta mycket mer än låga växthusgasutsläpp. Christer Friberg vill gärna prata personal och sociala frågor.

– Min dröm är att involvera personalen ännu mer. Att regelbundet berätta hur det går för företaget och vad som är viktigt för oss. Vi vill ju att medarbetarna ska förstå vad som gör skillnad. Det kan handla om hur man hanterar fordonen och utrustningen. Det här är svårt när man blir många, men jag vill att personalen ska känna att de är delaktiga i framgången.

”Livspusslet” kan vara svårt att få ihop som yrkesförare. Men det ska inte behöva vara så, tycker Christer Friberg.

– Om en anställd har svårt att få ihop vardagen, kanske på grund av en skilsmässa, så försöker vi hitta en lösning för den personen. Vi söker heller inte nya förare för att täcka ett förutbestämt schema utan försöker hitta ett upplägg som passar varje individ.

20250520-_7R55859_webb2.jpeg.

Sunnemo Åkeri har låg personalomsättning enligt Christer Friberg. Många anställda som var med tidigt i historien är fortfarande kvar. Men han tycker själv att det kan vara svårt att sätta ord på vad företaget gör bra. Kanske är det för att hela karriären varit inom samma bransch, varav många år i samma företag.

– Jag har ju levt i det här hela mitt liv, men jag tror att vi är bra på att få människor att göra bra saker. För min del ser jag inte heller detta som ett jobb, jag tycker ju att det är skitkul. Att det går bra för oss ekonomiskt är roligt, men inte för pengarna i sig. För mig är det framför allt viktigt för att det betyder att jag kan erbjuda en bra arbetsplats och en bra framtid för människor.

– Men vi skäms inte för att vi är lönsamma. Vi återinvesterar väldigt mycket av överskottet och tar kostnader som vi inte hade behövt ta för att vi är nyfikna och vill testa och lära. Vi säger inte nej när kunder vill hitta nya lösningar utan försöker alltid hitta en kreativ väg framåt.

Lönsamheten har växt fram parallellt med en god personalpolitik och offensiva investeringar i ny teknik och nya fordon. Men någon årsbudget har Sunnemo Åkeri aldrig gjort. Smart och kreativ logistik kan vara en anledning, och inställningen att löpande ompröva och förbättra de olika delarna av verksamheten.

– Vi tittar på hur vi kan göra det vi gör ännu bättre än förra året. Lyckas vi med det till nästa år är vi nöjda. Jag tror att om målet för alla människor i världen vore att göra dagen lite bättre än den var igår så skulle världen gå framåt och bli ljusare.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

DSC04126_low.jpg.

HÅLLBARHET 2025-12-04

Svenska Retursystem prisas för hållbar upphandling

Svenska Retursystem är årets mottagare av priset ”Upphandlingsnyckeln”. Det delas ut till företag som arbetar aktivt för att främja hållbarhet och fossilfria transporter i upphandlingar.Upphandlingsnyckeln delas ut av expertorganisationen Biodriv Öst med syftet att uppmärksamma viktiga insatser för att främja fossilfria transporter i upphandlingar.– Vi är hedrade över att ta emot Upphandlingsnyckeln 2025. Priset är en bekräftelse på vårt långsiktiga och målmedvetna arbete för att skapa en hållbar och fossilfri framtid inom transport och logistik, säger Niklas Blomgren som är chef för leveranskedjan på Svenska Retursystem.Prisutdelningen ägde rum på Nalen i Stockholm, den 3 december. Svenska Retursystem hoppas nu att fler företag inspireras och vill använda upphandling som ett effektivt verktyg för att leda hållbar omställning. MotiveringenGenom konsekvent kravställning, nära samarbete med transportörer och ett orubbligt fokus på cirkulär ekonomi har Svenska Retursystem i princip redan uppnått sina mål om fossilfria inrikestransporter. Nu växlar de upp arbetet ytterligare för att göra även europatransporterna hållbara. Deras återanvändbara livsmedelsbackar är en symbol för smart resurseffektivitet och deras fossilfria transportkedja är ett bevis på att förändring är möjlig. Svenska Retursystem sätter en ny standard för hur näringslivet kan kombinera klimatnytta med affärsnytta. Hållbar logistik handlar inte om framtidsvisioner, det handlar om resultat här och nu. 

Läs mer
iStock-2151925822.jpg.

POLITIK 2025-12-11

EU överens om nya klimatmål för 2040

EU:s utsläpp ska ner med 90 procent till år 2040. Det är resultatet av den nya överenskommelsen mellan EU-länderna och Europaparlamentet. Samtidigt skjuts utsläppshandelssystemet för vägtransporter, ETS2, upp ett år till 2028.Det har varit en hård strid mellan olika viljor i parlamentet och bland EU-ländernas ministrar i ministerrådet. Vissa har velat sätta lägre mål, medan andra tycker att 90 procent (jämfört med 1990) är absolut minimum. Ett förslag som diskuterats har varit att göra det tillåtet för länderna att tillgodoräkna sig en mindre del av utsläppsminskningarna från utsläpp som sker i andra länder, genom så kallade klimatkrediter. EU-kommissionen har tidigare föreslagit att tre procentenheter av de minskade utsläppen ska kunna tillgodoräknas på detta sätt, men när förhandlingarna nu avslutats mellan parlamentet och EU-länderna så landade det i fem procentenheter.Förslaget om 90-procentiga minskningar blir därmed kvar, men med kompromisslösningen att lite mer av utsläppsminskningarna kommer att kunna tillgodoräknas från projekt i andra länder. Även permanent lagring av koldioxid accepteras som metod för att kompensera utsläpp inom EU som är svåra att minska.Ett syfte med det nya klimatmålet är att ge tydligare och mer långsiktiga spelregler för investeringar, industriell utveckling och omställning till mer hållbara transporter i Europa. EU kommer också att vartannat år följa upp och redovisa hur arbetet mot klimatmålen går. Där ska man ta hänsyn till ny forskning, teknikutveckling och hur Europas konkurrenskraft påverkas.Ett annat resultat av förhandlingarna är att utsläppshandelssystemet för bland annat byggnad och vägtransporter, ETS2, sljuts upp i ett år och därmed börjar gälla 2028. Det innebär alltså att det nu är två år kvar, i stället för ett år, tills fossil diesel och bensin för transporter blir en del av utsläppshandeln – en förändring som kommer att höja priset på fossila drivmedel inom hela EU.

Läs mer
iStock-959613320.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-12-04

EU-länderna överens om mått- och viktdirektivet

Under torsdagen enades EU:s medlemsländer om nya ändringar i det så kallade mått- och viktdirektivet. Ändringarna syftar bland annat till att öka incitamentet att investera i tunga nollutsläppsfordon och harmonisera reglerna mellan länder för ökad transporteffektivitet. Nu ska förslagen förhandlas färdigt med parlamentet och kommissionen.Ändringen av det nuvarande direktivet om vikter och mått syftar till att säkerställa fri och effektiv rörlighet för varor och rättvis konkurrens i hela EU, ge incitament för att investera i utsläppsfri teknik och öka enhetligheten och effektiviteten i systemet.Medlemsländerna vill bland annat att det blir fortsatt möjligt för transportörer att använda det europeiska modulsystemet (EMS) mellan olika medlemsstater. Det gäller under förutsättning att länderna i fråga själva tillåter systemet och att de är överens om att det ska gälla även vid gränsöverskridande transporter.Man slår dessutom fast att utsläppsfria motorfordon eller fordonskombinationer som används i intermodala transporter får passera en landsgräns även om de överstiger de maximala vikter som anges i direktivet – om vikten inte överstiger vad som är tillåtet på någondera sidan om gränsen.För att inte missgynna nollutsläppsfordon, i praktiken batterielektriska lastbilar, ska en kompensation för den ökade vikten hos dessa fordon gälla. Förslaget innebär att utsläppsfria fordon får vara 0,9 m längre, samtidigt som femaxlade nollutsläppsfordon får väga två ton mer och sexaxliga fordon fyra ton mer än vad reglerna annars tillåter.E-ländernas överenskommelse ska nu vidare till förhandling med Europaparlamentet och Europeiska kommissionen. Den internationella vägtransportorganisationen IRU ser positivt på resultaten hittills, men hoppas att de slutliga bestämmelserna kan bli ännu bättre och friare.– Vi hoppas att förhandlare från Europaparlamentet, rådet och kommissionen kan komma fram till en stark överenskommelse som inte bara uppmuntrar användningen av utsläppsfria fordon utan också möjliggör användning av fordon med högre kapacitet i större skala än idag", säger IRU-chefen Raluca Marian i ett uttalande.Även Sveriges Åkeriföretag och den nordiska vägtransportorganisationen NLA ser torsdagens besked från medlemsländerna som en bra bas för vidare förhandling.– För batterielektriska lastbilar är kompensation för förlorad lastvikt en viktig faktor för att stimulera investeringar i nollutsläppsfordon. Vi gör redan mycket i Norden, och vi välkomnar att överenskommelsen öppnar för gränsöverskridande transporter med högre vikter på den europeiska kontinenten när det gäller nollutsläppsfordon”, säger Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag och ordförande för NLA. 

Läs mer