"Vi skäms inte för att vi är lönsamma"

20250520-_7R55806_webb2.jpeg.
Peter Nilsson
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-13

FÖRETAGANDE

Sunnemo Åkeri har lyckats med konststycket att kombinera exponentiell tillväxt med god lönsamhet, samtidigt som man investerat i ny teknik och hållbara lösningar. Men när Christer Friberg, vd på åkeriet som nyligen tog emot Stora Åkeripriset, berättar om vad som är viktigast är det personalen som hamnar i fokus.


Under de första åtta åren bestod Sunnemo Åkeri av en enda lastbil, ett tankbilsekipage som till en början kördes av Anders ”Putte” Friberg på uppdrag av dåvarande ADR Transport och senare för ADR Haanpää. Putte hade redan när första bilen införskaffades år 1998 avverkat tjugotalet år som lastbilsförare och lots för olika arbetsgivare. 2006 kom frågan om Putte inte ville bli medlem i LBC Frakt. Han tackade ja och började köra en linje till Norge.

Ganska snart uppstod en möjlighet att ta över ansvaret för LBC Frakts linjetrafik mellan Värmland och Stockholm, och därmed blev det också nödvändigt att utöka fordonsparken. Fram till 2012 hade det lilla åkeriet tre lastbilar, men därefter påbörjades resan till att bli en större aktör i regionen. När Christer Friberg år 2019 klev in på heltid i sin pappas verksamhet, efter att ha jobbat flera år i transportledande befattningar hos större logistikaktörer, hade åkeriet 13 tunga fordon. Därefter har expansionen varit exceptionell, för att vara ett litet familjedrivet åkeri. Idag uppgår flottan till 40 tunga fordon och omsättningen landade förra året på 120 miljoner kronor, inräknat dotterbolaget Sunnemo Pendel. När Christer Friberg funderar över vad som gjort resan möjlig landar svaret i de personliga egenskaperna som han menar utgör en gyllene kombo.

– Jag har skött ekonomin, personalen och den sociala biten sedan jag klev in i bolaget. Men jag kan inget om lastbilar, vet inte ens hur en växellåda ser ut. Pappa kan däremot allt om fordonen och tekniken i dem. Jag tror att det i framgångsrika bolag oftast finns personer med olika kompetenser som delar på ansvaret. För oss blev det möjligt att växla upp ytterligare först när vi var två, med olika roller och personligheter.

Vi vill fortsätta växa och vi vill göra det med kunder som tänker hållbarhet och vill göra den resan tillsammans med oss. Långa relationer med kunder som delar vår vision är väldigt värdefullt.

Christer Friberg

Christer Friberg beskriver tillväxten delvis som ett resultat av nyfikenhet. Att Sunnemo vill testa nya lösningar är något som LBC Frakt är mycket medvetna om, och som leder till många förfrågningar från lastbilscentralen.

– Men vi får också förfrågningar direkt från kunder, och dessa låter vi gå in till LBC Frakt som bestämmer vem som sedan får uppdraget. Alla affärer går den vägen, tydliggör Christer Friberg.

Från åkeriets sida är man mån om att alla bilar ska vara i gott skick, oavsett om de är nya eller har rullat 100 000 mil. Men många av Sunnemo Åkeris kunder efterfrågar ny teknik och nya lösningar. Av de 40 lastbilarna är just nu åtta gasdrivna och tre är elbilar. Sedan 2023 driver Sunnemo Åkeri även Sunnemo Pendel, som idag består av en eldriven dygnet runt-pendel för pappersrullar mellan Skoghall, Karlstad och Forshaga, en eldriven flisbil som kör sju dagar i veckan och flera pendelbilar som drivs med HVO. Verksamheten, som tidigare drevs av LBC Frakt, utgör ett tydligt exempel på Sunnemos mod och vilja att testa nya hållbara transportlösningar.

20250520-_7R55786_webb2.jpeg.

– Vi vill fortsätta växa och vi vill göra det med kunder som tänker hållbarhet och vill göra den resan tillsammans med oss. Långa relationer med kunder som delar vår vision är väldigt värdefullt.

Men hållbarhet kan innefatta mycket mer än låga växthusgasutsläpp. Christer Friberg vill gärna prata personal och sociala frågor.

– Min dröm är att involvera personalen ännu mer. Att regelbundet berätta hur det går för företaget och vad som är viktigt för oss. Vi vill ju att medarbetarna ska förstå vad som gör skillnad. Det kan handla om hur man hanterar fordonen och utrustningen. Det här är svårt när man blir många, men jag vill att personalen ska känna att de är delaktiga i framgången.

”Livspusslet” kan vara svårt att få ihop som yrkesförare. Men det ska inte behöva vara så, tycker Christer Friberg.

– Om en anställd har svårt att få ihop vardagen, kanske på grund av en skilsmässa, så försöker vi hitta en lösning för den personen. Vi söker heller inte nya förare för att täcka ett förutbestämt schema utan försöker hitta ett upplägg som passar varje individ.

20250520-_7R55859_webb2.jpeg.

Sunnemo Åkeri har låg personalomsättning enligt Christer Friberg. Många anställda som var med tidigt i historien är fortfarande kvar. Men han tycker själv att det kan vara svårt att sätta ord på vad företaget gör bra. Kanske är det för att hela karriären varit inom samma bransch, varav många år i samma företag.

– Jag har ju levt i det här hela mitt liv, men jag tror att vi är bra på att få människor att göra bra saker. För min del ser jag inte heller detta som ett jobb, jag tycker ju att det är skitkul. Att det går bra för oss ekonomiskt är roligt, men inte för pengarna i sig. För mig är det framför allt viktigt för att det betyder att jag kan erbjuda en bra arbetsplats och en bra framtid för människor.

– Men vi skäms inte för att vi är lönsamma. Vi återinvesterar väldigt mycket av överskottet och tar kostnader som vi inte hade behövt ta för att vi är nyfikna och vill testa och lära. Vi säger inte nej när kunder vill hitta nya lösningar utan försöker alltid hitta en kreativ väg framåt.

Lönsamheten har växt fram parallellt med en god personalpolitik och offensiva investeringar i ny teknik och nya fordon. Men någon årsbudget har Sunnemo Åkeri aldrig gjort. Smart och kreativ logistik kan vara en anledning, och inställningen att löpande ompröva och förbättra de olika delarna av verksamheten.

– Vi tittar på hur vi kan göra det vi gör ännu bättre än förra året. Lyckas vi med det till nästa år är vi nöjda. Jag tror att om målet för alla människor i världen vore att göra dagen lite bättre än den var igår så skulle världen gå framåt och bli ljusare.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

CGT_Liljaskolan.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-11-06

Liljaskolan först med ny certifiering

Liljaskolan i Vännäs är det första gymnasiet som klarat CGT, den nya certifieringen för landets gymnasiala transportutbildningar.– Vi är otroligt stolta och glada, och det känns bra att få ett kvitto på att vi håller en hög kvalitet, säger rektor Jesper Westman.Certifierad Gymnasial Transportutbildning, CGT, är en ny möjlighet för landets över hundra skolor med transportinriktning att kvalitetsmärka sin verksamhet. En av de första att anta utmaningen var Liljaskolan i Vännäs, som nu blivit certifierat som första gymnasiet i Sverige.– Vi har som mål att ha regionens bästa yrkesutbildningar och utifrån en sådan vision kändes det självklart att testa, säger Jesper Westman.Skolorna bedöms på 27 kriterier inom tre områden – ”stärkt anställningsbarhet”, ”säker och stimulerande lärmiljö” och ”samverkan med branschen”.– Direkt när vi fick kriterierna insåg vi att det skulle bli tufft. Inte omöjligt, men det krävdes en ordentlig ansträngning för att klara revisionen. Vi är många som fått tänka om och tänka nytt.Trots en utmanande process rekommenderar Jesper Westman andra transportskolor att skicka in en intresseanmälan.– Främst för att det är en möjlighet att få djupdyka i sin egen verksamhet och hitta förbättringsområden. Mitt råd är att gå in i processen med ett öppet sinne och våga ta emot förbättringsförslag.Initiativtagare till kvalitetsmärkningen är Transportföretagen och Svenska Transportarbetareförbundet, med Tya som utförare av revisionen och certifieringen.– Målet är att fler ska gå ut bättre förberedda för arbetslivet, och i Liljaskolans transportinriktning ser vi en fantastiskt fin utbildning där eleverna i hög grad går ut i jobb med behörigheterna med sig, säger Lena Törnstrand, projektledare på Tya.Certifikatet betyder dock inte att skolan är klar med sitt utvecklingsarbete.– Jag är oerhört imponerad över det arbete Liljaskolan lagt ned, men det är ingen engångsinsats för skolan och branschen. Nu bygger vi upp ett långsiktig gemensamt samarbete som ska hålla över tid, säger Lena Törnstrand.Här kan du läsa mer om certifieringen: https://www.tya.se/cgt/

Läs mer
iStock-500001178.jpg.

POLITIK 2025-10-30

Ett steg närmare miljözon i Stockholm

Stockholms första miljözon klass 3 skulle ha införts vid senaste årsskiftet, men har pausats efter överklaganden. Nu har Transportstyrelsen meddelat att man underkänner Länsstyrelsens beslut att upphäva zonen, vilket innebär att Länsstyrelsen nu behöver pröva ärendet på nytt. Länsstyrelsen i Stockholms län har menat att frågan om miljözonen inte varit tillräckligt utredd och därför stoppat införandet. Beslutet överklagades till Transportstyrelsen av Stockholms stad och nu har Transportstyrelsen alltså kommit fram till att frågan är tillräckligt utredd och att Länsstyrelsen därmed åter behöver ta ställning till hur miljözonen ska utformas. Syftet med miljözonen, som omfattar ett tjugotal kvarter i centrala staden, är främst att förbättra luftkvaliteten. Idén har dock fått kritik från aktörer inom transporter och inom näringslivet på grund av de konsekvenser det kan få för leveranser och annan framkomlighet i området. Ett införande av miljözonen innebär bland annat att diesel- och bensindrivna bilar och lastbilar inte kommer att få tillträde till de kvarter som omfattas. Sveriges Åkeriföretag har tidigare bland annat pekat på att transportsektorns omställningsperiod för zonen är för kort då beslut om nya inköp av nollemissionsfordon har en längre tidshorisont.

Läs mer
Love J_35_low.jpg.

PROFIL 2025-10-30

Ambassadörprogram lyfter unga förebilder i åkerinäringen

Sveriges Åkeriföretag har lanserat ett nytt ambassadörprogram för att inspirera fler unga att upptäcka transportbranschen. Under en tid framöver kommer Emil Ericsson, Ebba Persson, Love Johansson och Jessica Nyberg dela med sig av sitt arbete i olika kanaler och sammanhang. Åkerinäringen är en samhällsbärande bransch som består av runt 10 000 åkeriföretag och har över 225 000 sysselsatta. Men behovet av ny kompetens och fler medarbetare är fortsatt stort och branschen erbjuder dessutom stora möjligheter för nya företagare som vill vara med och driva utvecklingen framåt. Nu har Sveriges Åkeriföretag engagerat fyra unga ambassadörer som representerar olika delar av åkerinäringen och landet. De kommer framöver att dela med sig av sin vardag och sina erfarenheter i flera kanaler och sammanhang. – Vi vill tillsammans med ambassadörerna stärka yrkesstoltheten och engagemanget inom åkerinäringen. Genom att lyfta människorna i företagen vill vi visa att detta är en framtidsbransch med stora möjligheter att växa, utvecklas och göra verklig skillnad, säger Charlotta Sved, kommunikationschef på SÅ. Ambassadörprogrammet är en del av Sveriges Åkeriföretags långsiktiga arbete för att öka synligheten för branschen och locka fler till framtidens åkerinäring. I den första omgången kommer följande fyra åkeriprofiler vara ambassadörer: – Emil Ericsson, Rättvik. Har gått från att vara praktikant till att driva eget åkeri där han har fyra kranbilar som levererar byggplåt i Mellansverige.– Ebba Persson, Sundsvall. Har gått från anställd förare till egen åkare och kör kranbil med byggleveranser.– Love Johansson, Forshaga. Har ett stort intresse för skogen och kör timmerbil i egen regi med sitt egenbyggda ekipage.– Jessica Nyberg, Karlstad. Åkare som verkligen syns på vägen med sin helrosa motivlackade och gasdrivna lastbil. Alla fyra ambassadörer har blivit rekommenderade av kollegor i branschen och ska synas som ambassadörer under ett års tid. Den som inte vill missa dessa unga företagare kan börja med att följa Sveriges Åkeriföretag på Instagram där profilerna kommer att göra egna inlägg framöver.

Läs mer