Hemglass börjar köra elektriskt

Hemglass Mercedes_webb.jpeg.
Mats Genberg
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-25

HÅLLBARHET

Lagom till glass-säsongen och sommarvärmen har Hemglass första elektriska glassbilar från Mercedes-Benz börjat rulla ut på sina turer.

– Få verksamheter är så lämpliga för eldrift som just glassbilar, säger Henrik Wessen som är fleet manager på Hemglass Sverige.

 

Hemglass ljusblåa glassbilar med sin karakteristiska melodi har varit en del av Sveriges vardag sedan 1968. Ända sedan starten har Mercedes-Benz dominerat vagnparken och nu är de första eldrivna modellerna från företaget i drift.

Eldrivna transportbilar har funnits ett tag, men det var inte förrän i fjol som den typ av chassin som glassbilarna byggs på fanns tillgängliga med eldrift, berättar Henrik Wessen.

– 85 procent av alla våra bilar är Mercedes-Benz Sprinter och nu kan vi ha exakt samma påbyggnad på de eldrivna bilarna som på de med dieselmotor.


Glassbilskörningar är närmast idealiskt för att köras med el. Rundorna har många stopp och starter, vilket gör elbilen till ett energieffektivt alternativ. Turerna är också fasta, så förare och transportledning vet på förhand hur långt en bil körs varje runda.
 
– Totalt sett är det också en bra ekonomi. Bara på skatt och service sparar vi tusentals kronor i månaden och med smarta elpriser är energin också mycket billigare än med en dieselbil, säger Henrik Wessen.

 

En av de första E-Sprinterbilarna som kör i Hemglass färger går hos franchisetagaren Erik Landmark i Kristianstad, med Evelina Wendel som säljare.

– Det är så skönt, tyst och känns bra, säger Evelina som kört glassbil i tre år,

– Bara att slippa tanka. Dessutom kan man köra extremt mjukt och verkligen smyga fram.

 

De nya bilarna är registrerade med 4,25 tons totalvikt och får med dispens köras med B-körkort.

– Vårt mål är att ha ställt om större delen av vår vagnpark till 2030, säger Henrik Wessen. Men en förutsättning är att systemet med B-körkort för 4,25 tons bilar blir permanent.

– Många av våra franchisetagare väntar med spänning in utvärderingen av de två första eldrivna Mercedes-bilarna. Men som allt ser ut nu så pekar mycket på att 2026 blir det stora året för Hemglass-elektrifiering.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-1317282307_low.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-03

Nya datumregler för vinterdäck på tunga fordon

Regeringen har beslutat att införa nya regler för vinterdäck på tunga fordon. Från och med nu i år ska fordon över 3,5 ton ha godkända vinterdäck från 10 november till 10 april, i hela Sverige och oavsett väglag. Tidigare i år presenterade regeringen förslag på skärpta regler för vinterdäck, med syftet att göra trafikanter bättre rustade för skiftningar i väderförhållanden. Förslagen omfattade skärpta vinterdäckskrav för både personbilar och tunga fordon, liksom krav på att tunga fordon skulle medföra snökedjor viss tid av året. Nu har beslutet kommit. – På grund av de omfattande konsekvenserna vid en eventuell olycka är det särskilt viktigt att tunga fordon har däck som är anpassade efter väglaget. Regeringen anser att perioden då det råder krav på vinterdäck för tunga fordon är för kort och väljer därför att förlänga tiden, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.  Efter att ha beaktat inkomna synpunkter på förslagen har regeringen beslutat att endast ändra reglerna för tunga fordon. Det införs inte heller något krav på snökedjor. De nya reglerna innebär att det blir obligatoriskt för tunga fordon att ha vinterdäck eller motsvarande utrustning under perioden 10 november–10 april, oavsett väglag. Datumen för när det är krav på vinterdäck för personbil ändras inte. Perioden för reglerna om viktfördelning hos tunga fordon under vintern ändras också till 10 november–10 april. Reglerna träder i kraft den 1 november. – Efter att ha vägt in remissinstansernas svar har vi bedömt att det inför den här vintersäsongen inte är läge att justera vinterdäckreglerna för personbilar. För att göra den tunga trafiken bättre rustad för vinterväglag har regeringen beslutat om en ändring för tunga fordon. Det är dock lika viktigt att personbilar har däck som är anpassade för väglaget, säger Andreas Carlson. Sveriges Åkeriföretag, som varit en av remissinstanserna, välkomnar förändringen men poängterar att den behöver kombineras med en allmänt förbättrad vinterväghållning och fler kontroller.– När nu tydligare regler har kommit på plats är det viktigt att efterlevnaden säkerställs. Vi föreslår bland annat att Tullen nu ges möjlighet att kontrollera vinterdäck redan vid landets gränser, säger vd Oscar Hyléen.

Läs mer
Lätta Lastbilar Elmia Lastbil_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-08

Lätta lastbilar till Elmia

Nästa års Elmia Lastbil bjuder på en viktig nyhet – ett eget område för lätta lastbilar och påbyggarna till dessa. Hela transportkedjan, från lätta till tunga lastbilar, samlas därmed under ett och samma tak. – Att kunna välkomna lätta lastbilar till Elmia Lastbil är ett naturligt och efterlängtat steg. Det gör mässan än mer relevant och komplett, samt befäster vår position som den främsta mötesplatsen för transportbranschen, säger Björn Swenning, mässansvarig för Elmia Lastbil. Även Trailer Magazine, medarrangör till Elmia Lastbil, ser positivt på den nya satsningen. – För många åkerier har lättlastare blivit en både miljösmart och optimal lösning för bland annat citydistribution. Vi följer utvecklingen inom detta område med stort intresse och det känns bra att mässan nu breddas med ett speciellt område för dessa, säger Rutger Andersson, senior editor på Trailer Magazine. I samband med satsningen samarbetar Elmia Lastbil med Mobility Sweden och Svenska LCV-föreningen som säkrar att branschens aktörer är med från start. Flera medlemsföretag från båda branschorganisationerna kommer att vara utställare i det nya området för lätta lastbilar.För tillverkare, importörer, och beslutsfattare innebär de lätta lastbilarnas intåg på mässan ökade möjligheter att knyta affärskontakter, följa utvecklingen och göra affärer. – Genom samarbetet stärker vi Elmia Lastbil som Nordens största och mest relevanta mötesplats för åkeribranschen – nu med hela transportkedjan på samma plats, avslutar Björn Swenning. Elmia Lastbil äger rum på Elmia i Jönköping den 19–22 augusti 2026.

Läs mer
iStock-2195282762.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-02

Förslag om praktiskt körprov vid synfältsbortfall skickas på remiss

Fler personer med synfältsbortfall ska få möjlighet att testa sin körförmåga i praktiken. Nu skickar regeringen ut en remiss som också innehåller förslag som gör det möjligt för dessa personer att övningsköra på körskola inför körbedömningen. Regeringen meddelar också att personer med adhd och autism framöver inte ska behöva skicka in läkarintyg för prövning av sin diagnos när de ansöker om körkortstillstånd. Regeringen gav 2023 uppdrag till Transportstyrelsen att se över möjligheterna att införa körprov i trafik för bedömning av undantag vid synfältsbortfall. I dag saknas den möjligheten när Transportstyrelsen hanterar undantagsärenden, trots att körkortsdirektivet medger detta. – Omfattande forskning visar att det finns de som kan kompensera för sina synfältsbortfall, men där det i dag saknas möjlighet att testa förmågan i praktiken, säger infrastrukturminister Andreas Carlson. På gruppnivå kör personer med synfältsbortfall sämre än normalseende. Inom gruppen finns dock individer som kan kompensera för bristerna och ändå köra trafiksäkert. I den rapport som nu skickas på remiss föreslår Transportstyrelsen därför att den som inte har allt för stora synfältsbortfall ska kunna genomföra en körbedömning för synfält hos Trafikverket. Remissen innehåller även förslaget att den som söker körkortstillstånd ska kunna få ett beslut om att genomföra körbedömning. Beslutet ger personen rätt att övningsköra hos trafikskola inför en körbedömning i verklig trafik, trots att personen saknar körkortillstånd. Om personen klarar bedömningen får den därefter övningsköra som vanligt. Transportstyrelsen föreslår att de nya reglerna träder i kraft den 1 mars 2027. Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag också sett över sina föreskrifter och allmänna råd om medicinska  krav för körkortsinnehav för personer med adhd, autism och liknande tillstånd. Detta har lett till en regeländring som innebär att dessa personer slipper lämna in läkarintyg och inte kommer att prövas utifrån sin diagnos när de söker körkortstillstånd. – I dag får mer än 99 procent av de som prövas medicinskt för adhd eller autism bifall när de ansöker om körkortstillstånd. Att ta bort den särskilda prövningen innebär en enorm lättnad för den enskilde och avlastar både sjukvård och Transportstyrelsen från onödig administration, säger Andreas Carlson.

Läs mer