Nordiska branschorganisationer går samman för batteriåtervinning

25DT126_003_foto Daimler Truck.jpg.
Återvinning av uttjänta batterier är en viktig del i elektrifieringen. Här ett batteri som byggts om på en av Mercedes-Benz Trucks fabriker. Foto: Daimler Truck
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-18

HÅLLBARHET

För att möta de kommande kraven i EU:s nya batteriförordning har Mobility Sweden och norska Bilimportørenes Landsforening bildat två dotterbolag. Svenska Foretur och norska Autoretur Battery Recycling ska framöver bygga ett effektivt och koordinerat retursystem för elfordonsbatterier.

Foretur och Autoretur Battery Recycling ska redan under innevarande månad starta parallella anbudsprocesser för aktörer som kan sköta återvinningen. Bolagen uppges ha flera strategiska mål, att:

• dela erfarenheter och arbetsmetoder,
• lägga grunden för en cirkulär och hållbar batteriekonomi,
• dra nytta av stordriftsfördelar och uppnå största möjliga miljönytta och effektiv resursanvändning,
• samt samarbeta med myndigheterna för så enhetliga krav och rapporteringssystem som möjligt.

 

2026 träder nya EU-regler i kraft som skärper kraven på tillverkare, importörer, bildemonterings- och återvinningsföretag i hela EU. Genom det nya samarbetet och bildandet av de två bolagen vill de två branschorganisationerna ta ledningen i att utveckla en gemensam nordisk modell för hur batteriförordningen ska implementeras.

– Detta samarbete har etablerats för att ta itu med en av de viktigaste hållbarhetsutmaningarna för bilindustrin. Framtidens fordonsbransch kommer i stor utsträckning att vara eldriven och det är avgörande att vi lyckas etablera en effektiv och cirkulär batteriekonomi, säger Anna Henstedt, ansvarig för återvinningsfrågor hos Mobility Sweden och vd för Foretur.

Mobility Sweden är branschorganisation i Sverige för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Virke Biometria_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2026-06-09

Minskad virkesförbrukning i Sverige

Förbrukningen av rundvirke i den svenska skogsindustrin minskade under 2025 med drygt 2 procent. Efterfrågan från sågverken är stabil, medan massaindustrin visar en tydlig nedgång.Virkesförbrukningen minskade från 72,8 miljoner m³fub till 71,2 miljoner m³fub, mellan 2024 och 2025 enligt siffror från Biometrias årliga statistikrapport över virkesförbrukningen. Det innebär en minskning på 1,6 miljoner m³fub, eller cirka 2,2 procent. Minskningen drivs främst av en lägre förbrukning inom massaindustrin, medan sågverkens förbrukning ligger kvar på en stabil nivå.– Det här bekräftar att marknadsläget skiljer sig åt mellan branschens olika delar, säger Sven Jägbrant, tjänstestrateg på Biometria och en av dem som ligger bakom rapporten.Massaindustrins totala råvaruförbrukning minskade från 48,4 till 46,6 miljoner m³f, vilket förklarar huvuddelen av nedgången i den totala virkesförbrukningen. Samtidigt fortsätter användningen av svenskt virke att minska.– Det sker förändringar från år till år i råvaruflödena i skogsindustrin, men förbrukningen av virke med svenskt ursprung har nu minskat varje år sedan 2021, säger Sven Jägbrant. Utvecklingen varierar också geografiskt. Förbrukningen av virke med svenskt ursprung ökade i nordligaste Sverige, medan den minskade i övriga delar av landet.Även trädslagsfördelningen fortsätter att förändras. Under 2025 bestod virkesförbrukningen till 49,9 procent av gran och 41,5 procent av tall (inklusive contortatall), medan björk stod för 7,2 procent och övrigt löv för 1,5 procent. Trenden med en ökande andel tall och minskande andel gran har varit tydlig de senaste åren.

Läs mer
iStock-1170045922.jpg.

FÖRETAGANDE 2026-06-09

Energipriser och cyberhot största logistikoron bland svenska företag

Energipriser, geopolitisk oro och cybersäkerhet ses som de största riskerna för logistikkedjorna, enligt beslutsfattare på svenska företag. På längre sikt väntas klimatrelaterade händelser bli ett växande hot mot leveranskedjorna. Det visar en undersökning från logistikföretaget Posti.Undersökningen bygger på svar från beslutsfattare i svenska företag och visar vilka risker som bedöms få störst påverkan på logistiken. De största logistikutmaningarna här och nu är cybersäkerhet, energipriser och geopolitisk oro. På längre sikt, inom 5–10 år, bedöms klimatrelaterade händelser och naturkatastrofer bli en av de största riskerna för logistiken. Nästan var femte svensk beslutsfattare lyfter frågan som ett växande hot mot leveranskedjor och transporter.– Företag och samhällen är beroende av logistik, och logistik är beroende av data. I takt med att leveranskedjor blir alltmer digitaliserade ökar också sårbarheten för cyberattacker. Samtidigt kan energipriser och geopolitisk oro snabbt slå mot både kostnader och leveranskedjor, vilket vi nu märker av i allra högsta grad, säger Peter Ervasalo på Posti Sverige.Han menar att hoten tvingar företag att se över hur de kan decentralisera sin verksamhet och bygga flexibilitet och motståndskraft, exempelvis genom att utvärdera befintliga logistiknätverk och utforska alternativa rutter.– Hållbara logistiklösningar handlar inte enbart om att minska logistikens klimatavtryck. Tillgången på fossilt bränsle, såväl som nuvarande energipriser och tillgång på fossilfri el är också en stor utmaning, särskilt för tunga lastbilar. För logistiksektorn är det viktigt att vi får rätt förutsättningar, exempelvis i form av laddstruktur, för att fortsätta minska fossilberoendet i logistikkedjorna.Undersökningen genomfördes innan konflikten mellan Iran och USA bröt ut. Du kan läsa den här. 

Läs mer
Wibax 26033-020_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2026-06-09

Rekordavtal för ellastbilar mellan Wibax och Scania

Kemikalieleverantören Wibax och Scania har tecknat ett av de största avtalen för elektriska lastbilar hittills i Sverige. Under fem år kommer Wibax att ta emot hela 105 tunga ellastbilar för bulktransporter.Avtalet mellan Wibax och Scania är ett exklusivitetsavtal som löper över de kommande fem åren. Avtalet är enligt Wibax det största enskilda förvärvet av ellastbilar för bulktransporter i EU och en del i det långsiktiga samarbete som inleddes mellan bolagen 2021. Avtalet omfattar även underhåll, laddlösningar och digitala tjänster. Wibax elektrifieringssatsning handlar bland annat om att förbättra den datadrivna planeringen och uppföljningen. Genom samarbetet med Scania kommer bolaget nu att kunna analysera körmönster, ruttplanering och energiförbrukning. Det ska i slutändan leda till en bättre dimensionerad flotta som kan disponeras på ett mer effektivt sätt.– Det här avtalet är helt avgörande för att vi ska nå våra miljömål om att våra fordon ska vara 100 procent elektrifierade. Scania är en bra och stabil partner som vi har historia med, vilket är viktigt med tanke på omfattningen av affären, säger Jonas Wiklund, vd på Wibax.Elektrifieringssamarbetet med Scania startades redan 2021.– Vi vill elektrifiera vår tunga fordonsflotta snabbt, och med Scania kan vi säkerställa att vi introducerar den nya tekniken så fort som möjligt för att kunna nå elektrifieringen inom den tidsplan vi har satt upp, säger Magnus Sundström, logistikchef på Wibax.Jonas Wiklund menar att det nyskrivna avtalet innebär att lastbilsflottan inte längre kommer att begränsa Wibax i deras fortsatta arbete mot företagets övergripande miljömål för 2030, men att det också handlar om business.– Vi är övertygade om att det här kommer att ge oss en affärsmässig fördel genom minskade omkostnader på lång sikt. Det gör att vi kan erbjuda en mer hållbar och prisvärd produkt till våra kunder.

Läs mer