Nordiska branschorganisationer går samman för batteriåtervinning

25DT126_003_foto Daimler Truck.jpg.
Återvinning av uttjänta batterier är en viktig del i elektrifieringen. Här ett batteri som byggts om på en av Mercedes-Benz Trucks fabriker. Foto: Daimler Truck
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-18

HÅLLBARHET

För att möta de kommande kraven i EU:s nya batteriförordning har Mobility Sweden och norska Bilimportørenes Landsforening bildat två dotterbolag. Svenska Foretur och norska Autoretur Battery Recycling ska framöver bygga ett effektivt och koordinerat retursystem för elfordonsbatterier.

Foretur och Autoretur Battery Recycling ska redan under innevarande månad starta parallella anbudsprocesser för aktörer som kan sköta återvinningen. Bolagen uppges ha flera strategiska mål, att:

• dela erfarenheter och arbetsmetoder,
• lägga grunden för en cirkulär och hållbar batteriekonomi,
• dra nytta av stordriftsfördelar och uppnå största möjliga miljönytta och effektiv resursanvändning,
• samt samarbeta med myndigheterna för så enhetliga krav och rapporteringssystem som möjligt.

 

2026 träder nya EU-regler i kraft som skärper kraven på tillverkare, importörer, bildemonterings- och återvinningsföretag i hela EU. Genom det nya samarbetet och bildandet av de två bolagen vill de två branschorganisationerna ta ledningen i att utveckla en gemensam nordisk modell för hur batteriförordningen ska implementeras.

– Detta samarbete har etablerats för att ta itu med en av de viktigaste hållbarhetsutmaningarna för bilindustrin. Framtidens fordonsbransch kommer i stor utsträckning att vara eldriven och det är avgörande att vi lyckas etablera en effektiv och cirkulär batteriekonomi, säger Anna Henstedt, ansvarig för återvinningsfrågor hos Mobility Sweden och vd för Foretur.

Mobility Sweden är branschorganisation i Sverige för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

volvo_trucks_0D3A6243_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-03

Kraftigt uppåt för nyregistreringarna

Under september 2025 nyregistrerades 3 251 lätta lastbilar, 14 procent fler än samma månad 2024. De tunga lastbilarna ökade också, med hela 19 procent i september. Det visar Trafikanalys officiella statistik för nyregistrerade fordon per månad. Andelen nya lätta lastbilar med ren eldrift var 20 procent i september, något mindre än årssnittet för andelen eldrivna lätta lastbilar som är 22 procent. Laddhybriderna är dock på uppgång bland lätta lastbilar och har på ett år femdubblats till 5 procent av de nya fordonen i september.  Tunga lastbilar ökade också stort i september och nådde plus 19 procent. Andelen tunga ellastbilar var i september 15 procent, men mer än hälften av dessa fordon ligger i viktsegmentet 3 501–4 250 kg. Bland personbilarna är förändringen i totala registreringar liten. Nyregistreringen i september var minus 1 procent, jämfört med samma månad året innan. Hela 66 procent var dock laddbara, med 37 procent elbilar och 29 procent laddhybrider. Det innebär att september 2025 har den högsta andelen laddbara nya personbilar bland samtliga månader åren 2023–2025. Högsta noteringen för laddbara bilar är från december 2022, där siffrorna sammanföll med att den generella elbilspremien var på väg att avskaffas och många passade på att beställa sin bil innan den löpte ut.

Läs mer
IMG_4968.jpeg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-10-16

Årets Transportskola ligger i Sollefteå

Sollefteå gymnasium har utsetts till Årets Transportskola av TYA. En modern vagnpark, nytänkande pedagogik och stark branschkoppling ligger bakom utmärkelsen. För elfte året i rad delar Tya ut priset Årets Transportskola för att uppmuntra de gymnasieutbildningar som lyckas med sitt uppdrag – att förse branschen med välutbildade lastbilsförare. Bland sex nominerade skolor var det till sist Sollefteå gymnasium som knep förstaplatsen. – Det känns helt otroligt! Vi är så tighta som arbetslag, säger läraren Magnus Larsson, som tillsammans med kollegor tog emot priset under konferensen Transportkompetens i Stockholm. Skolan har bland annat utvecklat ett övningsområde med verklighetstrogna scenarier i ett vägnät med gatunamn – ett initiativ som imponerade på juryn. Att Sollefteå gymnasium nominerades av en elev visar också på det starka engagemanget från lärarna. – En av anledningarna till vinsten är just förmågan att se varje elev och samarbeta nära med branschen, säger Lena Törnstrand, projektledare på Tya. Priset inkluderar ett diplom, 10 000 kronor och en friplats på Yrkes-SM för en elev. Tidigare vinnare2024 – Tannbergsskolan, Lycksele2023 – Uddevalla gymnasieskola, Uddevalla2022 – SYAB Transportgymnasium, Hultsfred2021 – SG Södra Viken, Sunne2020 – Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Läs mer
El-lastbil_Moelven Edanesågen_VVLBC-10_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-16

Eldriven flisbil till Västvärmlands LBC

Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport har tillsammans driftsatt en ny eldriven lastbil i ett samarbete med Moelven. Nu har den börjat köra biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika. Lastbilen, en Scania på 24 meter och 64 tons totalvikt, sattes i drift redan inför sommaren, men det är först nu som Västvärmlands LBC gått ut med informationen. Investeringen har skett i ett samarbete mellan Moelven, Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport och bilen transporterar nu alltså bland annat biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika till olika kunder i regionen. – Det här är ett viktigt steg för oss, både ur miljösynpunkt och för att framtidssäkra våra transporter, säger Pär Börjesson, vd Västvärmlands LBC. Dijkstra transport blir det tredje åkeriet i Västvärmlands LBC som investerar i en eldriven lastbil och målet om två implementerade elfordon under 2025 är nu uppnått. Paul Dijkstra, ägare av Dijkstra transport, ser positivt på utvecklingen där elfordon tar större plats. – Det blir en bättre arbetsmiljö för föraren. Det är tyst i hytten jämfört med en dieseldriven lastbil. Det blir också mer utvecklande för föraren då körningen planeras och struktureras på ett helt annat sätt än för en vanlig lastbil. Lastbilen går 1,5-skift, laddas på natten och stödladdas sedan två eller tre gånger under dagen. Per Börjesson lyfter flexibiliteten som en akilleshäl för eldriften och att det bitvis varit driftstörningar på laddplatserna. Därför siktar man in sig på fasta uppdrag där rutterna är förutsägbara. Sedan en tid tillbaka finns en laddstation för tunga elfordon vid Västvärmlands LBC:s terminal i Arvika. – En sådan investering i infrastrukturen underlättar så klart våra mål om att implementera fler elfordon i flottan och sänka vår klimatpåverkan ytterligare, säger Pär Börjesson.

Läs mer