Nordiska branschorganisationer går samman för batteriåtervinning

25DT126_003_foto Daimler Truck.jpg.
Återvinning av uttjänta batterier är en viktig del i elektrifieringen. Här ett batteri som byggts om på en av Mercedes-Benz Trucks fabriker. Foto: Daimler Truck
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-18

HÅLLBARHET

För att möta de kommande kraven i EU:s nya batteriförordning har Mobility Sweden och norska Bilimportørenes Landsforening bildat två dotterbolag. Svenska Foretur och norska Autoretur Battery Recycling ska framöver bygga ett effektivt och koordinerat retursystem för elfordonsbatterier.

Foretur och Autoretur Battery Recycling ska redan under innevarande månad starta parallella anbudsprocesser för aktörer som kan sköta återvinningen. Bolagen uppges ha flera strategiska mål, att:

• dela erfarenheter och arbetsmetoder,
• lägga grunden för en cirkulär och hållbar batteriekonomi,
• dra nytta av stordriftsfördelar och uppnå största möjliga miljönytta och effektiv resursanvändning,
• samt samarbeta med myndigheterna för så enhetliga krav och rapporteringssystem som möjligt.

 

2026 träder nya EU-regler i kraft som skärper kraven på tillverkare, importörer, bildemonterings- och återvinningsföretag i hela EU. Genom det nya samarbetet och bildandet av de två bolagen vill de två branschorganisationerna ta ledningen i att utveckla en gemensam nordisk modell för hur batteriförordningen ska implementeras.

– Detta samarbete har etablerats för att ta itu med en av de viktigaste hållbarhetsutmaningarna för bilindustrin. Framtidens fordonsbransch kommer i stor utsträckning att vara eldriven och det är avgörande att vi lyckas etablera en effektiv och cirkulär batteriekonomi, säger Anna Henstedt, ansvarig för återvinningsfrågor hos Mobility Sweden och vd för Foretur.

Mobility Sweden är branschorganisation i Sverige för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

25DT126_003_foto Daimler Truck.jpg.

HÅLLBARHET 2025-08-18

Nordiska branschorganisationer går samman för batteriåtervinning

För att möta de kommande kraven i EU:s nya batteriförordning har Mobility Sweden och norska Bilimportørenes Landsforening bildat två dotterbolag. Svenska Foretur och norska Autoretur Battery Recycling ska framöver bygga ett effektivt och koordinerat retursystem för elfordonsbatterier. Foretur och Autoretur Battery Recycling ska redan under innevarande månad starta parallella anbudsprocesser för aktörer som kan sköta återvinningen. Bolagen uppges ha flera strategiska mål, att: • dela erfarenheter och arbetsmetoder,• lägga grunden för en cirkulär och hållbar batteriekonomi,• dra nytta av stordriftsfördelar och uppnå största möjliga miljönytta och effektiv resursanvändning,• samt samarbeta med myndigheterna för så enhetliga krav och rapporteringssystem som möjligt.   2026 träder nya EU-regler i kraft som skärper kraven på tillverkare, importörer, bildemonterings- och återvinningsföretag i hela EU. Genom det nya samarbetet och bildandet av de två bolagen vill de två branschorganisationerna ta ledningen i att utveckla en gemensam nordisk modell för hur batteriförordningen ska implementeras. – Detta samarbete har etablerats för att ta itu med en av de viktigaste hållbarhetsutmaningarna för bilindustrin. Framtidens fordonsbransch kommer i stor utsträckning att vara eldriven och det är avgörande att vi lyckas etablera en effektiv och cirkulär batteriekonomi, säger Anna Henstedt, ansvarig för återvinningsfrågor hos Mobility Sweden och vd för Foretur. Mobility Sweden är branschorganisation i Sverige för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.

Läs mer
iStock-1945656830_low_besk.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-08-21

Vattenfall går vidare med ny kärnkraft

Nu är det beslutat. Statliga energijätten Vattenfall ska satsa på ny kärnkraft i form av så kallade SMR-reaktorer vid det befintliga kärnkraftverket i Ringhals. Beskedet gavs vid en presskonferens på torsdagen där samtliga Tidöpartiers partiledare medverkade. Samtliga fyra partiledare i regeringssamarbetet var representerade tillsammans med finansminister Elisabett Svantesson och Vattenfalls vd Anna Borg under en blåsig presskonferens i närheten av Ringhals, ett par mil norr om Varberg. Statsminister Ulf Kristersson inledde med att säga att Sverige nu tar en stort kliv mot mer stabil fossilfri energiproduktion. – För första gången på 50 år kommer det byggas ny svensk kärnkraft. Här i södra Sverige, där alla vet att den behövs som allra mest, men också här i Ringhals, där vi redan har framgångsrik kärnkraft sedan flera år tillbaka, sa han. Han drog därefter paralleller till andra stora infrastrukturmässiga projekt som Sverige genomfört, med början i tunnelbanebygget i Stockholm på 50-talet, vidare till kärnkraften på 60- och 70-talen, 80-talets första mobilnätet och 90-talets byggnation av Öresundsbron. Den stora nyheten är att Vattenfall nu har beslutat att gå vidare med två leverantörer, GE Vernova och Rolls Royce SMR, där en av dessa kommer att väljas ut och kontrakteras. Upphandlingen rör SMR-reaktorer, alltså en typ av lite mindre reaktor som byggs i modulform. Kapaciteten är dock så pass hög att det räcker med 5 reaktorer av GE Vernova, eller tre från Rolls Royce SMT, för att nå en effekt på 1500 MW vilket är målet i ett första steg. Det ska också finnas möjlighet att på området bygga ytterligare 1 000 MW effekt. Den totala effekten på 2 500 MW motsvarar ungefär två stora konventionella kärnkraftsreaktorer. Ulf Kristersson poängterade att Vattenfalls egna affärsmässiga beslut ligger bakom den planerade investeringen, men att det också handlar om medvetna politiska beslut. – Regeringen kommer att göra en statlig investering i det här projektet för att visa vårt långsiktiga engagemang i frågan. Våra samtal visar också att svensk industri vill gå in som partner och delägare. Nu har vi en historisk möjlighet att ta vara på det. Vattenfalls vd Anna Borg bekräftade politikens roll i besluten. – Den riskdelningsmodell som har tagits fram och som riksdagen har beslutat om är helt avgörande för att vi och andra kommersiella aktörer ska kunna göra de här investeringarna. Hon beskriver SMR-tekniken de två aktörerna erbjuder som en teknik som Vattenfall är väl förtrogen med. – Det faktum att de leverantörer vi nu går vidare med har lite mindre reaktorer än de andra leverantörerna och att de byggs i serier sänker kostnaderna för förseningar och fördyringar avsevärt. Vår bedömning är att byggnation av traditionella storskaliga reaktorer hade kommit med orimligt höga risker på den här sajten (Ringhals, red. anm.). Men det är också viktigt att säga att de leverantörer vi nu går vidare med, att det är deras erbjudande som leder till den lägsta kostnaden för elen. Vattenfall ska nu fördjupa samarbetet med dessa två leverantörer så att de kan specificera sina erbjudanden tydligare, och för att Vattenfall ska kunna komma vidare med en miljöansökan och en ansökan enligt kärntekniklagen. När dessa ansökningar skickas in kommer bara en leverantör finnas kvar. Regeringens och Vattenfalls mål och förhoppning är att ha en första reaktor på plats omkring år 2035. Man arbetar också för att utreda möjligheterna att bygga ytterligare reaktorer på Ringhals område framöver.

Läs mer
Simon Palme.jpg.

PROFIL 2025-08-20

Näringspolitisk strateg till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges Åkeriföretag stärker sin samhällspolitiska avdelning med en ny medarbetare. Simon Palme blir näringspolitisk strateg och börjar sin tjänst 1 september.  Simon Palme kommer närmast från en tjänst som departementssekreterare på Finansdepartementets budgetavdelning. Han har även en bakgrund som rådgivare inom lobbying och samhällspåverkan på Public Affairs-byrån Paues Åberg. – Åkerinäringen står inför stora förändringar där klimatmål, digitalisering, AI, försvarsberedskap och kompetensförsörjning påverkar våra villkor i grunden. Med Simons breda erfarenhet av påverkansarbete, offentlig förvaltning och politik stärker vi ytterligare vår näringspolitiska kraft och förmåga att utveckla förutsättningarna för en samhällsbärande bransch, säger Oscar Hyléen, vd på Sveriges Åkeriföretag. Tjänsten som näringspolitisk strateg är nyinrättad och Simon Palme tillträder den 1 september. – Åkerinäringen är en central del av samhällsekonomin och en förutsättning för företagande och handel. Jag ser fram emot att ansluta till Sveriges Åkeriföretags arbete i en tid när branschen spelar en nyckelroll i flera viktiga närings- och samhällsfrågor, säger han.

Läs mer