2025-09-10
HÅLLBARHET
Transportbranschens hållbarhetscertifiering Fair Transport uppmärksammas av allt fler svenska kommuner. I maj fattade Örebro kommun beslutet att införliva Fair Transport som ett kriterium i sina offentliga upphandlingar av transporter. Beslutet välkomnas av lastbilscentralen Närkefrakt.
Fair Transport har länge varit ett skötebarn för lastbilscentralen Närkefrakt Ekonomisk Förening med sina 80 medlemsåkerier. Att betala löner enligt kollektivavtal, köra trafiksäkert, hålla kör- och vilotider och ha som målsättning att optimera hållbarhetsarbetet är självklarheter, tycker Närkefrakts vd Fredrik Öjdemark. Kan man bara skapa rutiner som man förhåller sig till och följer är mycket av certifieringsarbetet redan på plats. Att göra rätt är inte svårare än att göra fel, resonerar Fredrik Öjdemark.
– Just nu är 90 procent av våra medlemmar certifierade. Förhoppningen är att vi även ska få med resten av medlemmarna samt våra underleverantörer, det är viktigt.
Med certifieringen i bagaget har Närkefrakt aktivt verkat för att certifiering enligt Fair Transport ska ingå som ett kriterium i offentliga upphandlingar. Det har hörsammats av Örebro kommun som i sin senaste upphandling i maj i år bedömer att certifiering är särskilt meriterande. Örebro kommun är dock inte den första offentliga aktören som vill premiera Fair Transport. Värmländska Forshaga, Kil och Hammarö är exempel på andra kommuner som på något sätt uppmärksammar märkningen i sina upphandlingskriterier. I Kils kommun är certifiering till och med ett ”skallkrav”, alltså något som krävs för att ett anbud ska vara giltigt.

Att inkludera Fair Transport i offentliga upphandlingar är ett bra sätt att sålla bort oseriösa aktörer, tycker Fredrik Öjdemark. Åkerier som tullar på regler om kör- och vilotider och fuskar sig till fler timmar snedvrider konkurrensen.
– Utmaningen är att få transportköparna att inte bara leta efter den billigaste transporten utan att de också vågar ställa krav. För när de stora transportköparna börjar köpa av seriösa åkerier får det en spridningseffekt som sätter nya standarder. En positiv spiral, helt enkelt.
Fredrik Öjdemark ser inte att Närkefrakts verksamhet förändrats i någon större omfattning sedan anslutningen till Fair Transport 2021. Ordning och reda har länge varit en ledstjärna för bolaget. I dialogen med transportköparna har den blivit ett skyltfönster utåt, men också varit ett sätt att locka till sig bra förare.
– Visst finns det transportköpare som bara tänker pris. De är vi inte intresserade av. Men det finns också en gråzon och ett flertal stora aktörer som förstår problemet och undviker att anlita oseriösa åkerier. Kvalitet har ett pris och det finns även ett beställaransvar. Åkerierna och vår bransch måste bli bättre på att kommunicera det, framhåller Fredrik Öjdemark.
Tipsa redaktionen!
Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.



