Regeringen utreder alternativ finansiering av transportinfrastruktur

iStock-1287658922.jpg.
Öresundsbron är det största svenska infrastrukturprojektet som genomförts genom "alternativ" finansiering. Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-26

INFRASTRUKTUR

Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att titta på alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur. Syftet är att infrastrukturinvesteringar ska kunna genomföras snabbare och mer kostnadseffektivt.

I senaste infrastrukturpropositionen gör regeringen bedömningen att alternativa finansieringsformer för transportinfrastruktur bör prövas om de kan leda till ett snabbare eller mer kostnadseffektivt genomförande, eller att fler objekt kan genomföras inom en viss tidsram.

Nu ska alltså alternativa former av organisering och genomförande av infrastrukturinvesteringar utredas, inklusive hur dessa kan implementeras i Sverige för att skapa förutsättningar för ökade effektivitetsvinster och ett snabbare genomförande av infrastrukturinvesteringar.

– Regeringen satsar stort på transportinfrastruktur och bedömer också att det finns skäl att undersöka alternativa former för hur infrastrukturprojekt kan organiseras och genomföras, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

  • Utredaren ska bland annat:
    analysera legala förutsättningar för vilka delar av infrastrukturprojekt som kan genomföras i bolagsform,
  • analysera organisation, ersättningsmodell och lämpliga objekt för offentlig-privat samverkan (OPS),
  • analysera genomförande av investeringsobjekt i bolagsform, och lämna förslag om uppföljning och utvärdering.

Regeringen gör också bedömningen att det under kommande planperiod bör genomföras investeringsobjekt som projekteras och byggs av någon annan aktör än Trafikverket, till exempel genom offentlig-privat samverkan (OPS) eller genomförande i bolagsform.

Utredare är Claes Norgren och uppdraget ska redovisas senast den 15 december 2025.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

E-Charge2_org_low.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-22

Megawattladdning testas i skarp logistik

Järna, Ödeshög och Vädermotet i Göteborg har nu fått några av Sveriges första megawattladdare (MCS). Installationen sker inom ramen för forskningsprojektet E-Charge där åkerier, fordonstillverkare, akademi och laddoperatörer arbetar tillsammans för snabbare elektrifiering. Testerna, som pågår under hösten, syftar till att validera tekniken i verkliga transportflöden för att lägga grunden till nästa avgörande steg – kommersiell tillgänglighet under 2026. MCS är en ny laddningsstandard som möjliggör betydligt högre effekter än dagens CCS. De första testerna sker med upp till 1 megawatt, men tekniken har potential att nå 3,75 megawatt (3 000 ampere vid 1 250 volt DC). – Med installationen av megawattladdare visar vi att elektrifierad fjärrtransport inte bara är möjlig – den är redo att skalas upp. För Scania är detta ett viktigt steg för att visa att våra kunder kan köra eldrivna lastbilar effektivt på viktiga logistikrutter, med kontroll på kostnader och driftstid. Tillsammans med våra partner lägger vi grunden för en robust laddinfrastruktur som gör övergången till hållbara tunga transporter snabbare, säger Philip Gustavsson på Scania.

Läs mer
Best_VD_Forarambassadorer.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-10-16

Best introducerar förarambassadörer

Transportbolaget Best har lanserat en ny introduktionsmodell för förare i Stockholm. Genom att låta erfarna förarambassadörer stötta nya kollegor vill man ge kunderna en större trygghet leveranserna och bli en starkare partner för anslutna åkerier. Den nya introduktionsmodellen ska göra att förarna snabbt kommer in i arbetet och får rätt förutsättningar från start. En central del i satsningen är införandet av förarambassadörer, erfarna förare som delar med sig av erfarenhet och ger de nyanställda både stöd och praktisk vägledning i vardagen. De första förarambassadörerna examinerades i början på oktober och är nu i gång med arbetet. Best menar att initiativet innebär en extra kvalitetssäkring. Nya förare blir snabbare redo att möta de höga krav som ställs på service, bemötande och leveransprecision. – Våra förare är avgörande för hur vi uppfattas som bolag. Med förarambassadörer skapar vi en onboarding som inte bara gör nya förare trygga och professionella från start, utan också stärker vår långsiktiga kvalitet och kundupplevelsen, säger Maria Andersson, vd på Best. Satsningen med förarambassadörer lanseras nu i Stockholm, men målsättningen är att steg för steg införa konceptet i hela Best.

Läs mer
El-lastbil_Moelven Edanesågen_VVLBC-10_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-16

Eldriven flisbil till Västvärmlands LBC

Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport har tillsammans driftsatt en ny eldriven lastbil i ett samarbete med Moelven. Nu har den börjat köra biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika. Lastbilen, en Scania på 24 meter och 64 tons totalvikt, sattes i drift redan inför sommaren, men det är först nu som Västvärmlands LBC gått ut med informationen. Investeringen har skett i ett samarbete mellan Moelven, Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport och bilen transporterar nu alltså bland annat biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika till olika kunder i regionen. – Det här är ett viktigt steg för oss, både ur miljösynpunkt och för att framtidssäkra våra transporter, säger Pär Börjesson, vd Västvärmlands LBC. Dijkstra transport blir det tredje åkeriet i Västvärmlands LBC som investerar i en eldriven lastbil och målet om två implementerade elfordon under 2025 är nu uppnått. Paul Dijkstra, ägare av Dijkstra transport, ser positivt på utvecklingen där elfordon tar större plats. – Det blir en bättre arbetsmiljö för föraren. Det är tyst i hytten jämfört med en dieseldriven lastbil. Det blir också mer utvecklande för föraren då körningen planeras och struktureras på ett helt annat sätt än för en vanlig lastbil. Lastbilen går 1,5-skift, laddas på natten och stödladdas sedan två eller tre gånger under dagen. Per Börjesson lyfter flexibiliteten som en akilleshäl för eldriften och att det bitvis varit driftstörningar på laddplatserna. Därför siktar man in sig på fasta uppdrag där rutterna är förutsägbara. Sedan en tid tillbaka finns en laddstation för tunga elfordon vid Västvärmlands LBC:s terminal i Arvika. – En sådan investering i infrastrukturen underlättar så klart våra mål om att implementera fler elfordon i flottan och sänka vår klimatpåverkan ytterligare, säger Pär Börjesson.

Läs mer