Regeringen utreder alternativ finansiering av transportinfrastruktur

iStock-1287658922.jpg.
Öresundsbron är det största svenska infrastrukturprojektet som genomförts genom "alternativ" finansiering. Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-26

INFRASTRUKTUR

Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att titta på alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur. Syftet är att infrastrukturinvesteringar ska kunna genomföras snabbare och mer kostnadseffektivt.

I senaste infrastrukturpropositionen gör regeringen bedömningen att alternativa finansieringsformer för transportinfrastruktur bör prövas om de kan leda till ett snabbare eller mer kostnadseffektivt genomförande, eller att fler objekt kan genomföras inom en viss tidsram.

Nu ska alltså alternativa former av organisering och genomförande av infrastrukturinvesteringar utredas, inklusive hur dessa kan implementeras i Sverige för att skapa förutsättningar för ökade effektivitetsvinster och ett snabbare genomförande av infrastrukturinvesteringar.

– Regeringen satsar stort på transportinfrastruktur och bedömer också att det finns skäl att undersöka alternativa former för hur infrastrukturprojekt kan organiseras och genomföras, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

  • Utredaren ska bland annat:
    analysera legala förutsättningar för vilka delar av infrastrukturprojekt som kan genomföras i bolagsform,
  • analysera organisation, ersättningsmodell och lämpliga objekt för offentlig-privat samverkan (OPS),
  • analysera genomförande av investeringsobjekt i bolagsform, och lämna förslag om uppföljning och utvärdering.

Regeringen gör också bedömningen att det under kommande planperiod bör genomföras investeringsobjekt som projekteras och byggs av någon annan aktör än Trafikverket, till exempel genom offentlig-privat samverkan (OPS) eller genomförande i bolagsform.

Utredare är Claes Norgren och uppdraget ska redovisas senast den 15 december 2025.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

volvo_trucks__59A4459__low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-09-03

Volvo lanserar första start/stoppfunktionen för lastbilar

Volvo Lastvagnar är på väg att lansera en ny generation I-Roll-teknik. Den nya generationen I-Roll har också begåvats med den tunga lastbilsvärldens första motorstopp/start-funktion, en innovation som ska minska bränsleförbrukningen och därmed både koldioxidutsläpp och driftkostnader. Stopp/start-motorfunktionen möjliggörs genom en ständig övervakning av vägdata. Motorn stängs exempelvis av tillfälligt när en nedförsbacke identifieras. Med motorn avstängd förbrukas inget bränsle. Funktionen aktiveras vid hastigheter över 60 km/h. Beroende på förhållanden som topografi och omgivningstemperatur kommer den nya I-Roll med motorstopp/start att kunna minska bränsle- och koldioxidutsläppen med upp till en procent utöver de redan uppnådda besparingarna. Den nya funktionen ska erbjudas på Volvo FH och FH Aero med 13-liters dieselmotor och kunder kan beställa den från september 2025.

Läs mer
DSC_0900-3_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-09-04

Akkafrakt rekryterar två nya säljare

Akkafrakt vill satsa mer på marknaderna för bygg och anläggning samt avfall och återvinning. Därför har man nu tagit in två nya säljare i verksamheten, Åsa Kryger Wahldin och Oscar Nilsson. Den första september började Åsa Kryger Wahldin som säljare för affärsområdet Kran och Bygg. Hon kommer närmast ifrån Hilti Sverige där hon haft roller med fokus på kundnöjdhet och logistik. Samma dag tillträdde Oscar Nilsson rollen som säljare för affärsområdet Miljö (avfall och återvinning). Han har tidigare haft en tjänst på Sortera Recycling. Akkafrakt beskriver rekryteringarna som ett led i en större satsning på marknaderna för bygg och anläggning samt avfall och återvinning. – Åsa och Oscar kommer vara värdefulla tillskott till vårt team. Båda har kompetenser och erfarenheter som kommer behövas i vår resa framåt, säger Sofie Palmér, vd för Akkafrakt. Åsa Kryger Wahldin säger att hon ser väldigt mycket fram emot att starta igång och lära känna organisationen närmre. – Sen ska det såklart bli spännande att komma ut på arbetsplatserna och träffa kunder. Jag har ett brett kontaktnät inom byggindustrin som har många av de utmaningar Akka kan lösa. Oscar Nilsson är uppvuxen med en pappa som varit åkare. – Så det ska bli extra roligt att kombinera den erfarenheten med min kunskap inom miljö- och avfallshantering och leverera lösningar till våra kunder, säger han.

Läs mer
iStock-1486735210.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-09-03

Scania varslar 750

Scania har beslutat att varsla 750 personer på tjänstepositioner i Sverige. Varslet är ett led i lastbilstillverkarens försök att trimma organisationen och höja konkurrenskraften i en tid av vikande marknad. Scania ska sänka produktionen och bli mer effektiva och konkurrenskraftiga. Ett led i det är att upp till 750 anställda nu riskerar att förlora sina jobb i Sverige. I första hand verkar det handla om visstidskontrakt som löper ut under hösten och inte kommer att förlängas, enligt en artikel på SVT.se. Företagets presschef Erik Bratthall säger där att man sett en fortsatt avmattning i efterfrågan på lastbilar och antyder att geopolitiska osäkerheter är en faktor i utvecklingen. Fackliga förhandlingar mellan parterna är redan i gång. – Vår värld förändras snabbt genom teknisk utveckling, regionalisering och nya marknadsförhållanden. För att förbli starka i framtiden måste vi anpassa oss, utveckla våra arbetssätt och se över hur vi är organiserade. Detta är ett svårt men nödvändigt beslut för att stärka Scanias konkurrenskraft och fortsätta leda övergången mot ett hållbart transportsystem”, säger Christian Levin, vd och koncernchef för Scania i ett pressmeddelande. Omkring 400 av tjänsterna som kan komma att försvinna finns inom HR/People & Culture och 350 inom de kommersiella enheternas (Sales and Marketing/Commercial Operations) centrala funktioner. Varslet omfattar alltså inte arbetare i produktionen. – Vårt mål och ansvar är att genomföra denna omvandling på ett respektfullt och effektivt sätt för alla våra anställda, samtidigt som vi bygger en organisation som är bättre förberedd för framtiden, säger Jeanna Tällberg, vice vd och chef för People and Culture på Scania. Scania hade enligt årsredovisningen i medeltal drygt 28 000 anställda i Sverige under 2024. Erik Bratthall uppger till SVT att Scania är berett att snabbt skala upp verksamheten om efterfrågan återhämtar sig, och det kan då innebära nyanställningar.

Läs mer