Regeringen utreder alternativ finansiering av transportinfrastruktur

iStock-1287658922.jpg.
Öresundsbron är det största svenska infrastrukturprojektet som genomförts genom "alternativ" finansiering. Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-26

INFRASTRUKTUR

Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att titta på alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur. Syftet är att infrastrukturinvesteringar ska kunna genomföras snabbare och mer kostnadseffektivt.

I senaste infrastrukturpropositionen gör regeringen bedömningen att alternativa finansieringsformer för transportinfrastruktur bör prövas om de kan leda till ett snabbare eller mer kostnadseffektivt genomförande, eller att fler objekt kan genomföras inom en viss tidsram.

Nu ska alltså alternativa former av organisering och genomförande av infrastrukturinvesteringar utredas, inklusive hur dessa kan implementeras i Sverige för att skapa förutsättningar för ökade effektivitetsvinster och ett snabbare genomförande av infrastrukturinvesteringar.

– Regeringen satsar stort på transportinfrastruktur och bedömer också att det finns skäl att undersöka alternativa former för hur infrastrukturprojekt kan organiseras och genomföras, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

  • Utredaren ska bland annat:
    analysera legala förutsättningar för vilka delar av infrastrukturprojekt som kan genomföras i bolagsform,
  • analysera organisation, ersättningsmodell och lämpliga objekt för offentlig-privat samverkan (OPS),
  • analysera genomförande av investeringsobjekt i bolagsform, och lämna förslag om uppföljning och utvärdering.

Regeringen gör också bedömningen att det under kommande planperiod bör genomföras investeringsobjekt som projekteras och byggs av någon annan aktör än Trafikverket, till exempel genom offentlig-privat samverkan (OPS) eller genomförande i bolagsform.

Utredare är Claes Norgren och uppdraget ska redovisas senast den 15 december 2025.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen. Din röst räknas!

Mejla oss

Läs även

Mercedes EEconic_foto Mats Genberg_webb.jpeg.

FORDONSTEKNIK 2025-06-27

Ohlssons satsar på eldrivna sopbilar

Ohlsson-koncernen har tagit emot sex nya Mercedes-Benz eEconic 4-facksbilar från Veho Trucks i Malmö.– Vi har provat en helt elektrisk eEconic i ett halvår nu och nu är det dags att satsa ordentligt, säger koncernchefen Christer Ohlsson. Ohlsson-koncernen i Landskrona är med 850 anställda en av landets största privata renhållningsentreprenörer. I dagsläget hanterar man bland hushållsavfall i ett 40-tal svenska kommuner. Nu gör man en mångmiljoninvestering i sex eldrivna Mercedes-Benz eEconic sopbilar med 4-facksteknik.  – Econic med sin karakteristiska lågbyggda hytt och ”bussdörr” på högersidan är perfekt som sopbil, säger Admir Begovic som ansvarar för södra Sverige på Veho Trucks.  – Föraren går in snarare än klättrar och när man gör det kanske 100 gånger varje dag så gör det skillnad. Modellen var en av de första i Mercedes-Benz modellprogram som också togs fram i ett eldrivet utförande. Inte minst med just sophantering i åtanke. Eftersom en sopbils aggregat drivs med hydraulik är det heller inte möjligt att stänga av motorn när den inte körs. Det betyder att motorn alltid är igång när bilen är i tjänst. – Att hantera hushållsavfall betyder ju per definition att man kör lastbil inne i bostadsområden där man verkligen vill slippa avgaser och buller, säger Christer Ohlsson. Ohlsson har lastbilar från ett antal olika tillverkare, och i den här satsningen på eldrift föll valet spå Mercedes-Benz.  – Man har till exempel inte bara ersatt dieselmotorn med en elmotor i drivlinan. I stället har man satt motorerna direkt i bakaxeln och har inte ens en kardanaxel. Det minskar både servicebehov och energiförbrukning, säger Christer Ohlsson. Under den tid som Ohlssons haft sin första eEconic har man gjort noggranna uppföljningar av driftkostnaderna. – Det enda som är dyrare än på en dieselbil är den initiala investeringen. Energikostnaden är lägre, servicekostnaderna likaså, det blir färre stillestånd för service och betydligt lägre skatter. Dessutom gillar förarna dem. De är tystare, inga avgaser och de är perfekta att krypköra med. Alla de sex sopbilarna är 3-axlade eEconic med 27 tons totalvikt och 336 kWh batteri. Effekten är 442 hk (330 kW) kontinuerligt och kan ge 536 hk (400 kW) som max. Aggregaten kommer från finska NTM som nyligen invigt sin svenska fabrik i Kalmar.

Läs mer
iStock-1430792492.jpg.

DRIVMEDEL 2025-06-19

Kraftigt lyft för HVO100

Sveriges totala utsläpp av växthusgaser inom transportsektorn ökar efter att reduktionsplikten sänkts. Men leveranserna av det höginblandade biodrivmedlet HVO100 har samtidigt mer än fördubblats på två år. Det visar årets omställningsbarometer från Drivkraft Sverige. Sveriges utsläpp av växthusgaser ökade med hela 7 procent under 2025 jämfört med året innan. Det visar preliminär statistik från Naturvårdsverket. Ökningen är något högre än vad underlaget till regeringens klimatredovisning uppskattat. Vägtrafiken ökade sina utsläpp med 24 procent, och arbetsmaskinerna med hela 32 procent. Resultatet är framför allt en konsekvens av den kraftigt sänka reduktionsplikten för diesel från 30,5 procent till 6 procent (från första juli 10 procent). Men på detaljnivå är inte allt mörkt ur utsläppsminskningssynpunkt. Industrin minskade utsläppen med hela 5 procent, och det höginblandade biodrivmedlet HVO100 har blivit mer populärt. Antalet ”energistationer” (eller ”drivmedelsstationer”) i Sverige är omkring 3 000. Av dessa erbjuder drygt 650 HVO100, vilket är en femdubbling av antalet sedan 2019.  Samtidigt har användningen av HVO100 ökat kraftigt de senaste två åren, parallellt med en ökning av antalet pumpar. Jämfört med förra året finns nu 10 procent fler pumpar. Samtidigt har antalet stationer som erbjuder laddning ökar med omkring 50 procent. 2024 utgjordes 8,5 procent av drivmedelsleveranserna av höginblandade biodrivmedel. Under första halvan av 2025 har andelen gått upp till 10 procent. Anledningen är alltså främst att användningen av HVO100 har ökat, enligt Drivkraft Sverige. Totalt utgörs 7 procent av drivmedelsleveranserna av HVO100, en kraftig ökning från 5 procent samma period 2024 och 2,8 procent 2023. HVO100 är ett drivmedel som inte räknas in i reduktionsplikten. Det är befriat från både koldioxid- och energiskatt efter godkännande från EU. Viktor Gunnarsson, ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige, pekar dock på att det är hög till att säkra fortsatt skattebefrielse. – Det är glädjande att så många företag och individer vill minska sina koldioxidutsläpp genom att välja HVO100 i stället för fossil diesel. Med den beslutade reduktionspliktsnivån på 10 procent är skattebefrielsen en förutsättning för att Sverige ska klara sitt ESR-åtagande. Utvecklingen visar på behovet för regeringen att sätta i gång en statsstödsansökan till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel.

Läs mer
vd_fix.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-06-17

Ny vd på Virkeslogistik

Virkeslogistik Mellansverige, som är inriktade på transporter av rundvirke, ska få en ny vd. Nuvarande vd Fredrik Söderström efterträds av Johan Svensson, som nyligen varit vd på VSV Unite.Johan Svensson blev vd för VSV Unite för bara drygt ett år sedan, efter att ha haft flera ledande roller inom bolaget under fem års tid. Nu går han alltså över och blir vd för Virkeslogistik Mellansverige.  ­– Vi ser fram emot att ha Johan vid rodret för företaget, tillsammans med hela organisationen, när vi utvecklas Virkeslogistik utifrån våra kunders förväntningar. Samtidigt tar vi nästa steg att göra bolaget än mer attraktivt för våra leverantörer och medarbetare, säger styrelseordförande Patrik Larsson i ett pressmeddelande. Johan Svensson ser en växande verksamhet framför sig där Virkeslogistik ska bli en ledande aktör inom skogslogistik. – Jag känner ett väldigt stöd från ägarna inom Virkeslogistik för att utveckla en organisation för att möta kundernas krav och kunna driva ett kundfokus i alla led, säger han. Fredrik Söderström, som sitter i styrelsen, är tillförordnad vd och blir kvar på den positionen tills Johan Svensson tar över i oktober.  

Läs mer