Trafikrekord på Öresundsbron

iStock-1451470854.jpg.
Populär semestertripp? Under juli tog sig fler än någonsin med bil eller lastbil över Öresundsbron. Foto: Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-15

INFRASTRUKTUR

Det var bra fart på trafiken över Öresundsbron under juli månad. Hela fyra nya rekord sattes för antal passager och månadsrekordet ligger nu på nästan 960 000 passager.

Man får förmoda att semestertrafiken spelade en stor roll under juli när fler än någonsin tog sig över Öresundsbron med bil eller lastbil. Med 959 695 passager slogs det tidigare månadsrekordet från 2023 med hela 35 993 passager. Men inte nog med det, under juli noterades dessutom nya rekord för mest trafikerade vecka, helg och dygn:

  • Nytt dygnsrekord: 36 787 passager (26 juli), 1 263 fler än det tidigare rekordet.
  • Nytt helgrekord: 104 385 passager (25–27 juli), 4 000 fler än tidigare rekordet.
  • Nytt veckorekord: 227 207 passager (vecka 30), nästan 7 000 fler än tidigare rekordet.

Vecko- och helgrekorden slogs i mitten av månaden, varpå ytterligare rekord sattes veckan efter. Den intensiva trafiken verkar dock inte ha inneburit några större problem.

– Tack vara duktiga medarbetare, fungerande teknik och en hög andel nummerplåtsbetalningar var det aldrig långa köer. Många kunder rullade som vanligt förbi betalstationen utan att behöva stanna, säger chefen för Öresundsbrons betalstationer Håkan Kiendl.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen. Din röst räknas!

Mejla oss

Läs även

northvolt-ett-1.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-08-08

Amerikanskt bolag vill köpa Northvolt

Det Silicon Valley-baserade batteriteknikbolaget Lyten är på väg att köpa Northvolts tillgångar. Under torsdagen hölls en presskonferens i Skellefteå där konkursförvaltaren, Lytens vd, näringsminister Ebba Busch och flera lokala företrädare deltog. Flera godkännanden återstår innan affären kan bli av. Northvolt sattes i konkurs i mars i år och tusentals anställda förlorade jobbet. En mindre styrka anställda fortsatte under våren att arbeta för att kunna leverera batterier till de kvarvarande kunderna, däribland Scania som var sista av företagen att få leveranser. Sista juni upphörde produktionen och därefter har konkursförvaltaren Mikael Kubu fortsatt sina försök att sälja bolaget och dess tillgångar. Nu står det klart att det alltså är amerikanske Lyten, ett bolag baserat i Silicon Valley i Kalifornien som inleder processen med att ta över Northvolt. Lyten beskrivs som ett start-up-bolag med bara drygt 300 anställda, långt färre än Northvolt hade, men med en stark utveckling och tunga finansiärer i ryggen. Under torsdagen hölls en presskonferens där bland annat representanter från de berörda kommunerna, Skellefteå och Västerås, Lytens vd dan Cook, konkursförvaltaren Mikael Kubu och närings- och energiminister Ebba Busch deltog (den senare på länk). Kommunstyrelsens ordförande i Skellefteå, Lorents Burman, pratade om att det nu skrivs ett nytt kapitel i Europas batterihistoria, och att den här verksamheten är avgörande för svensk innovation och teknikutveckling framöver. – Vi är hoppfulla. Det här är ett välkommet besked som väldigt många har väntat på väldigt länge, konstaterade han.

Läs mer
elbil 2025 oskarshamn.jpg.

HÅLLBARHET 2025-08-14

Smålandslogistik invigde ny eldriven fjärrlastbil

Under tisdagen invigde Smålands Logistik sin nya eldrivna fjärrlastbil. Scaniabilen kommer dagligen att köra hytter till specialfordon mellan Oskarshamn och Laxå, en sträcka på 48 mil tur och retur. I april i år invigde Scanias dotterbolag Enirion en ny laddstation i Kvastmossen i Oskarshamn, nära Scanias logistikcenter. Den gör att det nu är möjligt att köra de långa transporterna av hytter till brandbilar och andra specialfordon med eldrivna lastbilar. Sträckan mellan Oskarshamn och Laxå är 24 mil, och eldrivna lastbilar har nu möjlighet att ladda vid lastning och lossning både i Oskarshamn och Laxå. Scaniabilen som invigdes på tisdagen är den första eldrivna lastbilen som trafikerar sträckan, i ett samarbete mellan Scania, Schenker och Smålandslogistik, som är en del av Börjeskoncernen. Enligt Lotta Berg Miss, kundservicechef på Schenker, är det här den första ellastbilen med släp som körs för Schenker. – Det är en viktig milstolpe och ett ställningstagande att vi satsar på mer miljövänliga transporter, säger hon. För Smålandslogistiks vd Gunvor Munck är invigningen också en milstolpe. – Vi jobbar för att vara med i tiden med olika drivmedel och nu vill vi ta nästa steg med el. Hytterna lastas på i Oskarshamn och lossas i Laxå. Men bilen kommer inte att gå tom på hemvägen. Då fylls den med annat gods som ska tillbaka till Oskarshamn. Smålandslogistik beskriver driftsättningen av den nya lastbilen som en testfas, där man kommer att följa prestanda och effektivitet noggrant, med särskilt fokus på laddningsmöjligheter, räckvidd och driftkostnader. Erfarenheterna från körningarna ska sedan användas för att utvärdera framtida investeringar och förbättra miljöarbetet.

Läs mer
Iveco_e_Daily_Tow_World_Record_Luc_Lacey_0179_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-08-08

Fortsatt nedåt för lätta lastbilar

Antalet nyregistrerade lätta lastbilar minskade med 20 procent i juli jämfört med samma månad förra året. Siffrorna följer en trend för våren där lätta lastbilar minskat, medan de tunga står och stampar i försäljningen. Det visar Trafikanalys senaste rapport. Försäljningen av laddbara personbilar verkar ha nått en platå. Under juli var 60 procent av de nyregistrerade personbilarna laddbara, fördelat på 33 procent elbilar och 26 procent laddhybrider. Förutom konjunkturen så är en tolkning att vissa potentiella köpare vill vänta med sin beställning tills de nya reglerna om elbilsstöd trätt i kraft vid årsskiftet. Det kommande stödet ges bara till personer med lägre inkomster i glesbygd. Under juli månad nyregistrerades 1 592 lätta lastbilar, vilket är 20 procent färre än samma månad i fjol. Nedgången för första halvåret är ännu lite större, minus 22 procent. 23 procent av de lätta lastbilarna var eldrivna. Nyregistreringen av tunga lastbilar landade i juli på 311 fordon, en lätt uppgång med 4 procent.  De totala nyregistreringarna för tunga lastbilar första halvåret ligger på samma nivå som 2024. 14 procent av dessa var eldrivna, men en stor andel av dem var fordon i viktklassen 3 501–4 250 kg. De räknas som tunga lastbilar, men kan med dispens köras med B-körkort precis som lätta lastbilar. Statistiken kommer från Trafikanalys.

Läs mer