Transporterna över Öresund ska utredas

iStock-1315483715_webb.jpeg.
Regeringen och de svenska och danska vägtransportorganisationerna SÅ och DTL vill förbättra transporterna i Öresundsregionen. Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-04

INFRASTRUKTUR

Den svenska regeringen har utsett en särskild utredare som ska ta fram ett förslag till underlag för en strategisk svensk-dansk utredning av transporterna över Öresund.
– Ett utvecklat samarbete mellan Danmark och Sverige på transportsidan stärker både Sveriges samlade konkurrenskraft och robusthet, säger infrastrukturminister Andreas Carlson.
Branschorganisationerna Sveriges Åkeriföretag och DTL Danske Vognmænd välkomnar initiativet.


Utredaren ska alltså ta fram en uppdragsbeskrivning för en strategisk svensk-dansk utredning, med ambitionen att skapa samsyn om behovet av kapacitet och redundans för transporter över Öresund från 2050, och en gemensam syn på hur transportsystemet i Öresundsregionen ska fungera. Utredaren ska också redovisa eventuella förslag till förberedande aktiviteter som behöver föregå den strategiska utredningen.

Sveriges Åkeriföretag och den danska branschorganisationen för vägtransporter, DTL – Danske Vognmænd, är mycket positiva till ett utökat samarbete inom transportområdet mellan länderna.

– Vi är väl medvetna om att det främsta skälet till utredningen är beredskaps- och säkerhetspolitiska hänsyn, men det är samtidigt klokt att också se över hur transportflödena över den viktigaste landgränsen mellan våra länder kan förbättras. Det behövs en översyn, säger Erik Østergaard och Oscar Hyléen, vd:ar för de två organisationerna, i ett gemensamt uttalande.

DSC05795_besk2_webb.jpg.

De lyfter också en annan viktig fråga som rör transporter över gränserna i tider av både fred och kris.

– Inom ramen för vårt gemensamma nordiska samarbete i Nordic Logistics Association har vi arbetat intensivt för att bevara möjligheten att köra med högre vikt och större dimensioner över nationsgränserna i Norden. Men när det gäller långa lastbilskombinationer och specialtransporter har vi ännu inte nått hela vägen i samordningen mellan Sverige och Danmark. Vi vill därför gemensamt bidra till att dessa frågor inkluderas i de kommande utredningarna.

En ytterligare fråga som båda företrädarna vill lyfta är möjligheten att skapa en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, bland annat för att avlasta trafiken mellan Helsingborg och Malmö.

Utredarens uppdrag ska genomföras i dialog med berörda statliga myndigheter, regioner och kommuner i både Sverige och Danmark och slutrapporten ska lämnas senast den 28 november 2025.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen. Din röst räknas!

Maila oss

Läs även

Lorens med armar i kors_F6A7429.jpg. FRÅN MAGASINET

PROFIL 2025-06-13

Man kan ha väldigt roligt som sopbilsförare

Lorens Ottosson är en av Svenska Truckers nya färgstarka profiler. Som liten följde han med i pappas sopbil när han inte behövde vara i skolan, och redan då odlades en kärlek till yrket. Här berättar han för Svensk Åkeritidning om vad som måste bli bättre för dagens förare och om målet att bli professionell boxare. Berätta om din egen väg in i yrket.– Min pappa jobbade som sopbilsförare och jag åkte med honom när jag var hemma från skolan. Redan då förstod jag det fina med att få gå hem tidigt när man jobbat klart, att få möjlighet till fritid och göra vad man vill när jobbet är klart. Jag var inte säkert på att jag skulle jobba med just detta, men nu har jag gjort det sedan strax efter studenten. Du tar ditt jobb på fullaste allvar, vad är det som är speciellt med att vara sopåkare?– Jag gillar att man hjälper folk. Vi gör ett viktigt jobb och är ovärderliga i samhället. Det är som med läkare, skulle vi strejka blir det kaos. Det gör att det finns en stolthet i jobbet och därför tar jag det här väldigt seriöst. Det går ut över så många om jag inte sköter det. I övrigt vet jag nästan inget om lastbilar. Jag är en jävel på att köra, men det är få komponenter i en lastbil jag kommer ihåg namnet på. Din andra passion i livet är boxningen. Varför har det blivit så stort i ditt liv?– Jag började boxas när jag var tolv för att min storasyster, som blev svensk mästare, gjorde det. Men jag har också varit överviktig större delen av mitt liv, tills jag tog tag i boxningen ordentligt för några år sedan. Sedan dess har jag ändrat mitt liv väldigt mycket, det var rätt illa innan jag tog tag i det. Det är också en väldigt rolig sport eftersom boxning verkligen är på riktigt. Det du gör har konsekvenser. Folk kan snacka, men när du står i ringen så syns det på nån sekund om du verkligen är duktig eller inte. Dessutom är det en livsstil. All min tid går åt till jobbet och boxningen, det finns inte utrymme för annat.

Läs mer
Jens Holtinger Volvokoncernen_webb.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-06-27

Ny teknisk chef på Volvo

Lars Stenqvist, teknisk chef på Volvokoncernen och medlem i ledningsgruppen, kliver av sin nuvarande roll efter nio år och fortsätta inom koncernen som senior ledare. Han ersätts av Jens Holtinger som också är del av koncernledningen. Lars Stenqvist har haft sin nuvarande roll som ”Group Chief Technology Officer” i nio år och spelat en avgörande roll på resan mot mer hållbara transportlösningar, enligt Volvokoncernen.  – Lars, i rollen som ledare, har varit instrumentell för koncernens positiva utveckling och en pionjär på resan mot mer hållbara transportlösningar. Jag värdesätter djupt hans betydande bidrag genom åren, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef. Lars Stenqvist kommer att ersättas av Jens Holtinger som har haft flera chefsroller under sina mer än 25 år inom Volvokoncernen. Utöver hans nuvarande roll som ”Executive Vice President Group Trucks Operations” har han även varit ansvarig för lastbilsproduktionen i Europa och Brasilien samt för ett antal lastbilsfabriker.  – Med sin omfattande erfarenhet genom hela värdekedjan, kommer Jens att bidra med värdefulla perspektiv som stöttar vårt fortsatta fokus på innovation och operationell excellens. Hans stabila ledarskap och kunskap om industrin kommer att vara viktig när vi fortsätter att utveckla lösningar som möter framtida behov, säger Martin Lundstedt. Övergången sker den 1 september.  

Läs mer
iStock-2095437139.jpg.

DRIVMEDEL 2025-06-27

Återigen neråt för oljan efter tillfällig prischock

Oljepriset har under våren stadigt klättrat neråt och tidvis varit nere kring 60 dollar fatet. I samband med att det kortvariga kriget mellan Israel och Iran bröt ut åkte priset på några dagar upp till knappt 80 dollar. Nu är det nere på en bit under 70 igen, och den lägre nivån kommer troligen kvarstå enligt analytiker. I början av året låg priset för Nordsjöoljan (Brent) på omkring 80 dollar per fat. Sedan dess har priset stadigt sjunkit och som lägst legat kring 60 dollar. WTI-oljan har som vanligt kostat ett par dollar lägre. Bakom det låga oljepriset ligger framför allt en förhållandevis låg efterfrågan och faktumet att några av OPEC+-länderna ökat produktionen för att vinna marknadsandelar, vilket skapat ett överskott. Resultatet har blivit lägre pris på bensin och diesel, även i Sverige. När Israel och Iran attackerade varandra i förra veckan gick priset snabbt upp till strax över 77 dollar per fat för Brentoljan, inte minst på grund av oron att Iran skulle stänga Hormuzsundet i Persiska viken där 20 procent av all världens olja passerar. Nu verkar de storskaliga attackerna vara över och priset har snabbt fallit ner till omkring 67 dollar fatet, och WTI-oljan till 65 dollar. Oron kring utbudet i Mellanöstern har minskat för tillfället, men den har inte försvunnit, konstaterar bland annat nyhetsbyrån Reuters. Reuters skriver också att ny makroekonomisk data från USA visar att den ekonomiska tillväxten kan bli sämre än väntat, vilket stärker förväntningarna om en räntesänkning från den amerikanska centralbanken. Även marknaden verkar satsa på att de amerikanska räntorna sänks i september, vilket normalt sett skulle stimulera ekonomisk tillväxt och efterfrågan på olja. Samtidigt har de amerikanska råoljelagren minskat på sistone. Trots det lär de relativt låga prisnivåerna vara kvar, om inget avgörande förändras. En sådan möjlig faktor är att konflikten mellan Iran och Israel blossar upp ordentligt igen och att Iran väljer att stänga ner Hormuzsundet. Analytiker har spekulerat att det skulle kunna leda till historiska prisrekord på uppemot 300 dollar fatet, vilket skulle innebära en stor chock för hela världsekonomin.

Läs mer