Transporterna över Öresund ska utredas

iStock-1315483715_webb.jpeg.
Regeringen och de svenska och danska vägtransportorganisationerna SÅ och DTL vill förbättra transporterna i Öresundsregionen. Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-04

INFRASTRUKTUR

Den svenska regeringen har utsett en särskild utredare som ska ta fram ett förslag till underlag för en strategisk svensk-dansk utredning av transporterna över Öresund.
– Ett utvecklat samarbete mellan Danmark och Sverige på transportsidan stärker både Sveriges samlade konkurrenskraft och robusthet, säger infrastrukturminister Andreas Carlson.
Branschorganisationerna Sveriges Åkeriföretag och DTL Danske Vognmænd välkomnar initiativet.


Utredaren ska alltså ta fram en uppdragsbeskrivning för en strategisk svensk-dansk utredning, med ambitionen att skapa samsyn om behovet av kapacitet och redundans för transporter över Öresund från 2050, och en gemensam syn på hur transportsystemet i Öresundsregionen ska fungera. Utredaren ska också redovisa eventuella förslag till förberedande aktiviteter som behöver föregå den strategiska utredningen.

Sveriges Åkeriföretag och den danska branschorganisationen för vägtransporter, DTL – Danske Vognmænd, är mycket positiva till ett utökat samarbete inom transportområdet mellan länderna.

– Vi är väl medvetna om att det främsta skälet till utredningen är beredskaps- och säkerhetspolitiska hänsyn, men det är samtidigt klokt att också se över hur transportflödena över den viktigaste landgränsen mellan våra länder kan förbättras. Det behövs en översyn, säger Erik Østergaard och Oscar Hyléen, vd:ar för de två organisationerna, i ett gemensamt uttalande.

DSC05795_besk2_webb.jpg.

De lyfter också en annan viktig fråga som rör transporter över gränserna i tider av både fred och kris.

– Inom ramen för vårt gemensamma nordiska samarbete i Nordic Logistics Association har vi arbetat intensivt för att bevara möjligheten att köra med högre vikt och större dimensioner över nationsgränserna i Norden. Men när det gäller långa lastbilskombinationer och specialtransporter har vi ännu inte nått hela vägen i samordningen mellan Sverige och Danmark. Vi vill därför gemensamt bidra till att dessa frågor inkluderas i de kommande utredningarna.

En ytterligare fråga som båda företrädarna vill lyfta är möjligheten att skapa en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, bland annat för att avlasta trafiken mellan Helsingborg och Malmö.

Utredarens uppdrag ska genomföras i dialog med berörda statliga myndigheter, regioner och kommuner i både Sverige och Danmark och slutrapporten ska lämnas senast den 28 november 2025.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-1486735210.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-09-03

Scania varslar 750

Scania har beslutat att varsla 750 personer på tjänstepositioner i Sverige. Varslet är ett led i lastbilstillverkarens försök att trimma organisationen och höja konkurrenskraften i en tid av vikande marknad. Scania ska sänka produktionen och bli mer effektiva och konkurrenskraftiga. Ett led i det är att upp till 750 anställda nu riskerar att förlora sina jobb i Sverige. I första hand verkar det handla om visstidskontrakt som löper ut under hösten och inte kommer att förlängas, enligt en artikel på SVT.se. Företagets presschef Erik Bratthall säger där att man sett en fortsatt avmattning i efterfrågan på lastbilar och antyder att geopolitiska osäkerheter är en faktor i utvecklingen. Fackliga förhandlingar mellan parterna är redan i gång. – Vår värld förändras snabbt genom teknisk utveckling, regionalisering och nya marknadsförhållanden. För att förbli starka i framtiden måste vi anpassa oss, utveckla våra arbetssätt och se över hur vi är organiserade. Detta är ett svårt men nödvändigt beslut för att stärka Scanias konkurrenskraft och fortsätta leda övergången mot ett hållbart transportsystem”, säger Christian Levin, vd och koncernchef för Scania i ett pressmeddelande. Omkring 400 av tjänsterna som kan komma att försvinna finns inom HR/People & Culture och 350 inom de kommersiella enheternas (Sales and Marketing/Commercial Operations) centrala funktioner. Varslet omfattar alltså inte arbetare i produktionen. – Vårt mål och ansvar är att genomföra denna omvandling på ett respektfullt och effektivt sätt för alla våra anställda, samtidigt som vi bygger en organisation som är bättre förberedd för framtiden, säger Jeanna Tällberg, vice vd och chef för People and Culture på Scania. Scania hade enligt årsredovisningen i medeltal drygt 28 000 anställda i Sverige under 2024. Erik Bratthall uppger till SVT att Scania är berett att snabbt skala upp verksamheten om efterfrågan återhämtar sig, och det kan då innebära nyanställningar.

Läs mer
volvo_trucks__59A4459__low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-09-03

Volvo lanserar första start/stoppfunktionen för lastbilar

Volvo Lastvagnar är på väg att lansera en ny generation I-Roll-teknik. Den nya generationen I-Roll har också begåvats med den tunga lastbilsvärldens första motorstopp/start-funktion, en innovation som ska minska bränsleförbrukningen och därmed både koldioxidutsläpp och driftkostnader. Stopp/start-motorfunktionen möjliggörs genom en ständig övervakning av vägdata. Motorn stängs exempelvis av tillfälligt när en nedförsbacke identifieras. Med motorn avstängd förbrukas inget bränsle. Funktionen aktiveras vid hastigheter över 60 km/h. Beroende på förhållanden som topografi och omgivningstemperatur kommer den nya I-Roll med motorstopp/start att kunna minska bränsle- och koldioxidutsläppen med upp till en procent utöver de redan uppnådda besparingarna. Den nya funktionen ska erbjudas på Volvo FH och FH Aero med 13-liters dieselmotor och kunder kan beställa den från september 2025.

Läs mer
iStock-1208122683.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-08-28

Stockholm skriver under på eldrivna arbetsmaskiner

I juni presenterade Fossilfritt Sverige en avsiktsförklaring om att öka andelen eldrivna arbets- och entreprenadmaskiner, fri för både privata och offentliga aktörer att skriva under. Stockholms stad är nu den senaste kommunen att hörsamma uppmaningen. I Stockholm kommer ungefär hälften av utsläppen från transportsektorn, och runt tio procent av dessa härrör från arbetsmaskiner. Genom att byta ut fossildrivna arbetsmaskiner till elektrifierade alternativ minskar utsläppen av koldioxid samtidigt som de hälsoskadliga utsläppen och bullret i staden minskar. Nu har Stockholms stad skrivit under den avsiktsförklaring som Fossilfritt Sverige, Infra Sweden och Viable Cities lanserade i början av sommaren och som riktar sig till offentliga och privata beställare av bygg- och anläggningsprojekt som vill driva marknaden framåt och öka efterfrågan på eldrivna fordon fram till 2030. De aktörer som skriver under avsiktsförklaringen ska ha som mål att majoriteten av alla entreprenadarbeten ska utföras utsläppsfritt 2030. Erfarenheter från Oslo visar att merkostnaderna för utsläppsfria arbetsmaskiner kan minska relativt snabbt om det finns en tydlig efterfrågan. – I den här avsiktsförklaringen gör vi det tydligt för branschen att vi vill se fler elektrifierade arbetsmaskiner i våra stadsutvecklingsprojekt, säger Stockholms stads finansborgarråd Karin Wanngård (S). Stockholms stad har redan idag ett flertal utsläppsfria elektrifierade entreprenader och flera delvis elektrifierade entreprenader – bland annat i nya Slakthusområdet där 150 000 ton massor förs bort med hjälp av två eldrivna grävare, en eldriven hjullastare och två el-lastbilar med släp, ett kross- och sorteringsverk som drivs med el samt handhållna maskiner och verktyg. – Stockholms stad har sedan flera år varit en spjutspets i utvecklingen av elektrifierade entreprenader. Det här skickar en tydlig signal till marknaden om att efterfrågan på elektrifierade entreprenader ökar. När utsläppen och bullret från byggen minskar är det inte bara en vinst för klimatet, utan också för folkhälsan och trivseln för alla som bor och jobbar i staden, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige. Tidigare har Eskilstuna, Göteborgs, Skellefteå, Umeå, Uppsala och Östersunds kommuner skrivit under avsiktsförklaringen.

Läs mer