Regeringen föreslår enklare regler och bredare stöd till laddinfrastruktur

DSC04759_low.jpg.
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari klipper band vid invigningen av en laddstation i Sollentuna mars 2024. Foto: Mats Hellström
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-09-05

INFRASTRUKTUR

Regeringen har skickat ut en remiss med förslag på nya regler för stöd till utbyggnaden av laddinfrastruktur för tunga fordon. Syftet med förslagen är att göra det lättare att söka stöd för all tung trafik.

Laddinfrastrukturen bör byggas ut i sådan takt att den bidrar till en snabb elektrifiering av transportsektorn, anser regeringen. De senaste årens snabba utveckling inom området innebär att regelverket behöver uppdateras för att ta tillvara den potential som finns.

– För att minska vårt beroende av importerade bränslen och stärka vår långsiktiga konkurrenskraft är elektrifieringen avgörande. Genom ett enklare och bredare stöd ökar vi takten i elektrifieringen av transportsektorn, säger energi- och näringsminister Ebba Busch.

Ändringarna handlar bland annat om att inkludera nya kategorier av laddinfrastruktur, exempelvis i hamnar, att underlätta för de som söker stöd för icke-publik laddinfrastruktur och att förenkla själva ansökningsprocessen.

– Det måste bli enklare för tung transport, som står för drygt en tredjedel av vägtrafikens utsläpp, att ställa om. Med en bred laddinfrastruktur ökar vi takten i elektrifieringen av transportsektorn och skapar därmed både renare och tystare trafik, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari. 

Det är även viktigt att det finns tydliga krav på kontroll, utvärdering och uppföljning av utbetalade stöd. Regler som motverkar felaktiga utbetalningar bör därför införas, konstaterar regeringen.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-1186902469.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-10-09

Trafikverket ska skapa digital nod för godstransportinformation

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att utreda vilka tekniska lösningar för en så kallad EFTI-sluss som bäst skulle passa svenska förhållanden. Slussen möjliggör och underlättar utbyte av elektronisk godstransportinformation mellan myndigheter och transportföretag, exempelvis information om farligt gods. En EFTI-sluss definieras av regeringen som en digital nod som möjliggör utbyte av elektronisk godstransportinformation mellan myndigheter och berörda transportföretag. – Syftet med en EFTI-sluss är att kontrollmyndigheterna lättare och snabbare ska få tillgång till information som bland annat gäller transport av farligt gods. Det kommer också spara tid för transportföretagen genom att minska mängden pappersdokument som de behöver hantera, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Uppdraget ska resultera i att Sverige har åtkomst till en EFTI-sluss, antingen en egen eller i samarbete med andra medlemsstater, som från och med den 9 juli 2027 kan användas av behöriga svenska myndigheter och som kommunicerar med övriga medlemsstaters respektive EFTI-sluss. Trafikverket ska senast den 30 november 2027 lämna en slutredovisning av uppdraget till Regeringskansliet.

Läs mer
IMG_4968.jpeg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-10-16

Årets Transportskola ligger i Sollefteå

Sollefteå gymnasium har utsetts till Årets Transportskola av TYA. En modern vagnpark, nytänkande pedagogik och stark branschkoppling ligger bakom utmärkelsen. För elfte året i rad delar Tya ut priset Årets Transportskola för att uppmuntra de gymnasieutbildningar som lyckas med sitt uppdrag – att förse branschen med välutbildade lastbilsförare. Bland sex nominerade skolor var det till sist Sollefteå gymnasium som knep förstaplatsen. – Det känns helt otroligt! Vi är så tighta som arbetslag, säger läraren Magnus Larsson, som tillsammans med kollegor tog emot priset under konferensen Transportkompetens i Stockholm. Skolan har bland annat utvecklat ett övningsområde med verklighetstrogna scenarier i ett vägnät med gatunamn – ett initiativ som imponerade på juryn. Att Sollefteå gymnasium nominerades av en elev visar också på det starka engagemanget från lärarna. – En av anledningarna till vinsten är just förmågan att se varje elev och samarbeta nära med branschen, säger Lena Törnstrand, projektledare på Tya. Priset inkluderar ett diplom, 10 000 kronor och en friplats på Yrkes-SM för en elev. Tidigare vinnare2024 – Tannbergsskolan, Lycksele2023 – Uddevalla gymnasieskola, Uddevalla2022 – SYAB Transportgymnasium, Hultsfred2021 – SG Södra Viken, Sunne2020 – Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Läs mer
Postnord Einride__low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-10

Einride och norska Postnord utökar samarbete

Transportteknikföretaget Einride ska utöka sitt partnerskap med norska delen av Postnord. Samarbetet i Norge inleddes 2023 och nu ska parterna fördubbla antalet elektrifierade transportkilometer till 1,3 miljoner årligen. Den utökade verksamheten kommer att täcka logistikrutter i och runt Osloregionen, och drivas av Einrides elektriska uppkopplade lastbilar samt mjukvaruverktyget Saga AI som optimerar elektrisk och autonom godstransport. – Vår tillväxtstrategi är förankrad i djupa, skalbara partnerskap och detta visar den långsiktiga potentialen inom vår befintliga kundportfölj, säger Einrides vd Roozbeh Charli. Samarbetet mellan Einride och Postnord AS, som startade 2023, omfattade över 1 500 fossilfria kilometer per dag med utsläppsfria fordon. Det resulterade i en beräknad CO₂-besparing på 2 100 ton under tre år. Nu fördubblas alltså antalet elektrifierade transportkilometer inom ramen för samarbetet, vilket ytterligare stöder Postnords mål att bli fossilfria år 2030. – Vårt partnerskap med Einride gör det möjligt för oss att ta betydande steg mot hållbar och kostnadseffektiv logistik. Med expansionen är en majoritet av vår regionala flotta i Norge nu helt elektrisk, säger May-Kristin S. Willoch, miljöchef på Postnord Norge. I september 2025 uppnådde Einride och Postnord en historisk milstolpe genom att framgångsrikt slutföra världens första kabelfria, elektriska, autonoma nationsgränsöverskridande leverans utan en mänsklig förare ombord.

Läs mer