Regeringen föreslår enklare regler och bredare stöd till laddinfrastruktur

DSC04759_low.jpg.
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari klipper band vid invigningen av en laddstation i Sollentuna mars 2024. Foto: Mats Hellström
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-09-05

LAGAR & REGLER

Regeringen har skickat ut en remiss med förslag på nya regler för stöd till utbyggnaden av laddinfrastruktur för tunga fordon. Syftet med förslagen är att göra det lättare att söka stöd för all tung trafik.

Laddinfrastrukturen bör byggas ut i sådan takt att den bidrar till en snabb elektrifiering av transportsektorn, anser regeringen. De senaste årens snabba utveckling inom området innebär att regelverket behöver uppdateras för att ta tillvara den potential som finns.

– För att minska vårt beroende av importerade bränslen och stärka vår långsiktiga konkurrenskraft är elektrifieringen avgörande. Genom ett enklare och bredare stöd ökar vi takten i elektrifieringen av transportsektorn, säger energi- och näringsminister Ebba Busch.

Ändringarna handlar bland annat om att inkludera nya kategorier av laddinfrastruktur, exempelvis i hamnar, att underlätta för de som söker stöd för icke-publik laddinfrastruktur och att förenkla själva ansökningsprocessen.

– Det måste bli enklare för tung transport, som står för drygt en tredjedel av vägtrafikens utsläpp, att ställa om. Med en bred laddinfrastruktur ökar vi takten i elektrifieringen av transportsektorn och skapar därmed både renare och tystare trafik, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari. 

Det är även viktigt att det finns tydliga krav på kontroll, utvärdering och uppföljning av utbetalade stöd. Regler som motverkar felaktiga utbetalningar bör därför införas, konstaterar regeringen.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

IMG_2278_low2.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-09-02

Heidelberg och Märsta Förenade startar pilotprojekt för eldrivna grus- och krosstransporter

Heidelberg Materials Ballast Sverige, en del av Heidelberg Materials, har tillsammans med transportören Märsta Förenade påbörjat ett pilotprojekt för att skaffa sig mer erfarenhet om hur eldrivna transporter av ballast såsom grus och kross kan bidra till lägre utsläpp, tystare transporter och effektivare logistik. – Eldrift i tunga transporter är ett viktigt steg i omställningen, säger Filip Thiman, försäljningschef på Heidelberg Materials Ballast Sverige. Vi vill utvärdera både klimatnytta, driftsäkerhet och fördelarna med tystare transporter som kan köras även under tider med mindre trafik.  Pilotprojektet ska ge alltså ge svar på tre viktiga huvudfrågor:Miljönytta – hur mycket kan koldioxidutsläppen bullret minska.Arbetsmiljö – hur påverkar tystare och jämnare körning förarna.Effektivitet – hur kan dubbelskift och nattkörningar öka kapaciteten.

Läs mer
volvo_trucks__59A4459__low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-09-03

Volvo lanserar första start/stoppfunktionen för lastbilar

Volvo Lastvagnar är på väg att lansera en ny generation I-Roll-teknik. Den nya generationen I-Roll har också begåvats med den tunga lastbilsvärldens första motorstopp/start-funktion, en innovation som ska minska bränsleförbrukningen och därmed både koldioxidutsläpp och driftkostnader. Stopp/start-motorfunktionen möjliggörs genom en ständig övervakning av vägdata. Motorn stängs exempelvis av tillfälligt när en nedförsbacke identifieras. Med motorn avstängd förbrukas inget bränsle. Funktionen aktiveras vid hastigheter över 60 km/h. Beroende på förhållanden som topografi och omgivningstemperatur kommer den nya I-Roll med motorstopp/start att kunna minska bränsle- och koldioxidutsläppen med upp till en procent utöver de redan uppnådda besparingarna. Den nya funktionen ska erbjudas på Volvo FH och FH Aero med 13-liters dieselmotor och kunder kan beställa den från september 2025.

Läs mer
iStock-1486735210.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-09-03

Scania varslar 750

Scania har beslutat att varsla 750 personer på tjänstepositioner i Sverige. Varslet är ett led i lastbilstillverkarens försök att trimma organisationen och höja konkurrenskraften i en tid av vikande marknad. Scania ska sänka produktionen och bli mer effektiva och konkurrenskraftiga. Ett led i det är att upp till 750 anställda nu riskerar att förlora sina jobb i Sverige. I första hand verkar det handla om visstidskontrakt som löper ut under hösten och inte kommer att förlängas, enligt en artikel på SVT.se. Företagets presschef Erik Bratthall säger där att man sett en fortsatt avmattning i efterfrågan på lastbilar och antyder att geopolitiska osäkerheter är en faktor i utvecklingen. Fackliga förhandlingar mellan parterna är redan i gång. – Vår värld förändras snabbt genom teknisk utveckling, regionalisering och nya marknadsförhållanden. För att förbli starka i framtiden måste vi anpassa oss, utveckla våra arbetssätt och se över hur vi är organiserade. Detta är ett svårt men nödvändigt beslut för att stärka Scanias konkurrenskraft och fortsätta leda övergången mot ett hållbart transportsystem”, säger Christian Levin, vd och koncernchef för Scania i ett pressmeddelande. Omkring 400 av tjänsterna som kan komma att försvinna finns inom HR/People & Culture och 350 inom de kommersiella enheternas (Sales and Marketing/Commercial Operations) centrala funktioner. Varslet omfattar alltså inte arbetare i produktionen. – Vårt mål och ansvar är att genomföra denna omvandling på ett respektfullt och effektivt sätt för alla våra anställda, samtidigt som vi bygger en organisation som är bättre förberedd för framtiden, säger Jeanna Tällberg, vice vd och chef för People and Culture på Scania. Scania hade enligt årsredovisningen i medeltal drygt 28 000 anställda i Sverige under 2024. Erik Bratthall uppger till SVT att Scania är berett att snabbt skala upp verksamheten om efterfrågan återhämtar sig, och det kan då innebära nyanställningar.

Läs mer