Regeringen föreslår enklare regler och bredare stöd till laddinfrastruktur

DSC04759_low.jpg.
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari klipper band vid invigningen av en laddstation i Sollentuna mars 2024. Foto: Mats Hellström
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-09-05

INFRASTRUKTUR

Regeringen har skickat ut en remiss med förslag på nya regler för stöd till utbyggnaden av laddinfrastruktur för tunga fordon. Syftet med förslagen är att göra det lättare att söka stöd för all tung trafik.

Laddinfrastrukturen bör byggas ut i sådan takt att den bidrar till en snabb elektrifiering av transportsektorn, anser regeringen. De senaste årens snabba utveckling inom området innebär att regelverket behöver uppdateras för att ta tillvara den potential som finns.

– För att minska vårt beroende av importerade bränslen och stärka vår långsiktiga konkurrenskraft är elektrifieringen avgörande. Genom ett enklare och bredare stöd ökar vi takten i elektrifieringen av transportsektorn, säger energi- och näringsminister Ebba Busch.

Ändringarna handlar bland annat om att inkludera nya kategorier av laddinfrastruktur, exempelvis i hamnar, att underlätta för de som söker stöd för icke-publik laddinfrastruktur och att förenkla själva ansökningsprocessen.

– Det måste bli enklare för tung transport, som står för drygt en tredjedel av vägtrafikens utsläpp, att ställa om. Med en bred laddinfrastruktur ökar vi takten i elektrifieringen av transportsektorn och skapar därmed både renare och tystare trafik, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari. 

Det är även viktigt att det finns tydliga krav på kontroll, utvärdering och uppföljning av utbetalade stöd. Regler som motverkar felaktiga utbetalningar bör därför införas, konstaterar regeringen.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-177094350_low2.jpg.

POLITIK 2025-12-03

Trafikanalys bildar gemensam myndighet med Tillväxtanalys

Regeringen har beslutat att Tillväxtanalys och Trafikanalys ska gå samman och bilda en ny myndighet. Genom att samla tillväxt- och infrastrukturfrågorna vill man få ett bredare kunskapsunderlag och effektivare analyser av samhällsutvecklingen.I samband med presentationen av budgetpropositionen för 2026 gav regeringen beskedet att en ny analysmyndighet ska bildas för att samla tillväxt- och infrastrukturfrågorna, genom att Trafikanalys intregreras i Tillväxtanalys. Nu har de båda myndigheterna fått i uppdrag att gå vidare med arbetet och förbereda och genomföra organisationsförändringen.– Bildandet av den nya myndigheten kommer att innebära en stor arbetsinsats för båda organisationerna, men på sikt kan regeringens strategiska kapacitet stärkas när de båda myndigheternas kompetenser och resurser samlas, säger Mattias Viklund, generaldirektör för Trafikanalys.– Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda en mer samlad och bred kompetens inom närings-och infrastrukturområdet. Vi kommer kunna bidra med bredare analyser och utvärderingar av komplexa samhällsfrågor. Jag ser fram emot att tillsammans med alla medarbetare utveckla den nya myndigheten, säger Sverker Härd, generaldirektör Tillväxtanalys.Tillväxtanalys och Trafikanalys ska löpande informera regeringen om arbetet. Den nya myndigheten, som kommer att ligga under Klimat-och näringslivsdepartementet, börjar verka 1 januari 2027.

Läs mer
Däckskanning Powder-Trans.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-11-26

Powder-Trans investerar i däckskanning

Powder-Transkoncernen har skrivit ett nytt avtal med Michelin om miljöoptimerade däck. Som en del i detta har man också installerat vad som är Michelins första automatiserade utrustning för däckskanning av tunga fordon. Däckskanningsutrustningen, som är anpassad för tunga fordon, har nu installerats vid Powder-Trans terminal i finska Lundo. Den innebär att företagets ekipage vid sina besök på terminalen kan få exakta slitageuppgifter på samtliga däck bara genom att köra över anläggningens sensorer på marken. Uppgifterna förs sedan automatiskt in i databaser och för att därefter kunna ge råd om behövliga åtgärder. Enligt pressmeddelande ska en liknande anläggning installeras i Helsingborg för att kunna följa upp däckstatusen på Powder-Trans svenska fordonsflotta.Powder-Trans bedömer att den nya typen av anläggning kan optimera däckanvändningen så pass väl att 16 däckhaverier kan undvikas varje år. Det skulle i så fall innebära 65 procent färre däckhaverier än tidigare.Man bedömer också att det är möjligt att köra längre på med varje däck i och med att mätningen blir mer exakt, samtidigt som fler transportuppdrag kommer att kunna klassas som säkra genom större kunskap om däckens skick.Powder-Trans koncernchef Fredrik Blomqvist konstaterar att det nya avtalet och tekniken ökar produktiviteten, ger ekonomiska inbesparingar, miljöförbättringar samt ökar trafiksäkerheten.

Läs mer
DSC04126_low.jpg.

HÅLLBARHET 2025-12-04

Svenska Retursystem prisas för hållbar upphandling

Svenska Retursystem är årets mottagare av priset ”Upphandlingsnyckeln”. Det delas ut till företag som arbetar aktivt för att främja hållbarhet och fossilfria transporter i upphandlingar.Upphandlingsnyckeln delas ut av expertorganisationen Biodriv Öst med syftet att uppmärksamma viktiga insatser för att främja fossilfria transporter i upphandlingar.– Vi är hedrade över att ta emot Upphandlingsnyckeln 2025. Priset är en bekräftelse på vårt långsiktiga och målmedvetna arbete för att skapa en hållbar och fossilfri framtid inom transport och logistik, säger Niklas Blomgren som är chef för leveranskedjan på Svenska Retursystem.Prisutdelningen ägde rum på Nalen i Stockholm, den 3 december. Svenska Retursystem hoppas nu att fler företag inspireras och vill använda upphandling som ett effektivt verktyg för att leda hållbar omställning. MotiveringenGenom konsekvent kravställning, nära samarbete med transportörer och ett orubbligt fokus på cirkulär ekonomi har Svenska Retursystem i princip redan uppnått sina mål om fossilfria inrikestransporter. Nu växlar de upp arbetet ytterligare för att göra även europatransporterna hållbara. Deras återanvändbara livsmedelsbackar är en symbol för smart resurseffektivitet och deras fossilfria transportkedja är ett bevis på att förändring är möjlig. Svenska Retursystem sätter en ny standard för hur näringslivet kan kombinera klimatnytta med affärsnytta. Hållbar logistik handlar inte om framtidsvisioner, det handlar om resultat här och nu. 

Läs mer