Civilplikt inom transporter ska utredas

Pressträff-infraprop2-241003_foto Maria Nilsson Regeringskansliet.jpg.
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) ser transporter som en nyckelsektor i en framtida kris eller krig. Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-11-14

POLITIK

Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att utreda förutsättningarna och behovet av civilplikt inom transportområdet.

Regeringen vill alltså att Trafikverket utreder om det finns behov av att ha civilpliktig personal redo inom beredskapssektorn transporter

– Det allvarliga säkerhetsläget är en påminnelse om vikten av att vi i Sverige ska kunna hantera höjd beredskap och i värsta fall krig. Att samhällsviktiga funktioner har tillgång till den personal som behövs för att ytterst klara krigets krav är centralt. Ett robust transportsystem är av avgörande betydelse för många förmågor vid såväl civila kriser som höjd beredskap, , säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Uppdraget rör personalförsörjning av samhällsviktiga verksamheter som är viktiga för totalförsvaret men som faller utanför Försvarsmaktens ansvarsområde. Myndigheten ska titta särskilt på vilka personalbehov på transportområdet som skulle kunna täckas genom civilplikt, eller om det finns andra åtgärder än civilplikt som skulle passa bättre för att möta behoven.

– Nu tar vi nästa steg för att utöka civilplikten till fler sektorer. Att Sveriges transporter fortsätter fungera, även i allvarstider, är en kritisk del av vårt civila försvar. Det handlar om att människor ska kunna ta sig till jobbet och att varor så som livsmedel, läkemedel och drivmedel ska fortsätta levereras dit de behövs, säger ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin.

Uppdraget ska redovisas dels i en delrapport senast den 12 mars 2026 och dels i en slutrapport senast den 9 oktober 2026.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Christer Ohlsson, koncernchef i Ohlssonsgruppen. Foto_ Jonas Borg .jpg.

FÖRETAGANDE 2025-11-13

Christer Ohlsson får EY:s entreprenörspris

Årets entreprenör i Skåne och Halland är åkare och heter Christer Ohlsson. I mars nästa år har Ohlssonskoncernens grundare chansen att ta hem ekonomikonsulten EY:s pris för årets entreprenör i Sverige vid finalen i Stockholms stadshus.Tidigare i veckan arrangerades regionfinalen av EY Entrepreneur of the Year, en prestigefylld utmärkelse som en av världens största ekonomi- och revisionskoncerner ger till företagare och entreprenörer som med innovation, mod och uthållighet skapar tillväxt och nya möjligheter. Bland flera andra framstående företagsledare från Skåne och Halland tog Christer Ohlsson, koncernchef i Ohlssonsgruppen, hem huvudsegern i region Syd.Christer Ohlsson ser priset som ett erkännande av ett långsiktigt arbete med att utveckla Ohlssonsgruppen till en väletablerad aktör inom återvinning, transport, entreprenad och VA.– Ohlssons startades som ett familjeföretag i slutet av nittiotalet. I dag är vi en rikstäckande koncern med drygt 850 medarbetare och verksamhet från Uppsala till Vellinge. Det som gör mig mest stolt är att vi lyckats behålla vår kultur med engagemang, ansvar och viljan att hjälpa kunderna på riktigt. Det är grunden i allt vi gör, säger Christer Ohlsson.

Läs mer
CGT_Liljaskolan.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-11-06

Liljaskolan först med ny certifiering

Liljaskolan i Vännäs är det första gymnasiet som klarat CGT, den nya certifieringen för landets gymnasiala transportutbildningar.– Vi är otroligt stolta och glada, och det känns bra att få ett kvitto på att vi håller en hög kvalitet, säger rektor Jesper Westman.Certifierad Gymnasial Transportutbildning, CGT, är en ny möjlighet för landets över hundra skolor med transportinriktning att kvalitetsmärka sin verksamhet. En av de första att anta utmaningen var Liljaskolan i Vännäs, som nu blivit certifierat som första gymnasiet i Sverige.– Vi har som mål att ha regionens bästa yrkesutbildningar och utifrån en sådan vision kändes det självklart att testa, säger Jesper Westman.Skolorna bedöms på 27 kriterier inom tre områden – ”stärkt anställningsbarhet”, ”säker och stimulerande lärmiljö” och ”samverkan med branschen”.– Direkt när vi fick kriterierna insåg vi att det skulle bli tufft. Inte omöjligt, men det krävdes en ordentlig ansträngning för att klara revisionen. Vi är många som fått tänka om och tänka nytt.Trots en utmanande process rekommenderar Jesper Westman andra transportskolor att skicka in en intresseanmälan.– Främst för att det är en möjlighet att få djupdyka i sin egen verksamhet och hitta förbättringsområden. Mitt råd är att gå in i processen med ett öppet sinne och våga ta emot förbättringsförslag.Initiativtagare till kvalitetsmärkningen är Transportföretagen och Svenska Transportarbetareförbundet, med Tya som utförare av revisionen och certifieringen.– Målet är att fler ska gå ut bättre förberedda för arbetslivet, och i Liljaskolans transportinriktning ser vi en fantastiskt fin utbildning där eleverna i hög grad går ut i jobb med behörigheterna med sig, säger Lena Törnstrand, projektledare på Tya.Certifikatet betyder dock inte att skolan är klar med sitt utvecklingsarbete.– Jag är oerhört imponerad över det arbete Liljaskolan lagt ned, men det är ingen engångsinsats för skolan och branschen. Nu bygger vi upp ett långsiktig gemensamt samarbete som ska hålla över tid, säger Lena Törnstrand.Här kan du läsa mer om certifieringen: https://www.tya.se/cgt/

Läs mer
FT_20210526_low.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-06

CSRD i förändring – så påverkas du

Förra året började EU:s nya regler för hållbarhetsrapportering, CSRD, tillämpas. Men redan innan majoriteten av företagen börjat redovisa ändras nu förutsättningarna. Svensk Åkeritidning tog hjälp av SÅ:s hållbarhetsansvarige Fredrik Svensson för att förstå vad som är nytt och annorlunda. Vad händer just nu inom CSRD?– De allra största företagen omfattas av rapporteringskraven sedan förra året. Men gränsen för vilka företag som ska omfattas i nästa skede kommer troligen att ändras. Enligt tidigare beslut handlar det om företag med fler än 250 anställda, men kommissionen har nu lagt fram förslag på att ändra detta till företag med fler än 1 000 anställda och en nettoomsättning på mer än 450 miljoner euro. Man föreslår också att rapporteringsstandarden ESRS ska förenklas och enligt det nya förslaget kan fler än hälften av rapporteringspunkterna tas bort.– Ett beslut som redan tagits är att rapporteringen för företag som ännu inte omfattas av CSRD skjuts upp två år. Företag som skulle börja rapportera för räkenskapsåret 2025 behöver rapportera först för 2027, och de som skulle rapportera för 2026 behöver göra det först för 2028.Vad innebär detta för större åkerier och logistikkoncerner?– Betydligt färre företag i branschen kommer att behöva redovisa. Det finns inte så många aktörer i Sverige som har fler än tusen anställda. Samtidigt är det viktigt att alla förstår att man som uppdragstagare och samarbetspartner kan behöva ge information till sina uppdragsgivare, om de behöver redovisa. På så sätt kommer många åkerier fortfarande att behöva ha koll på vissa delar av CSRD och ESRS. Men det blir en längre andningspaus nu i och med att allt skjuts upp två år. Det finns ytterligare ett begrepp på detta område, VSME. Vad är det för något?– Det står för ”Voluntary sustainability standard for non-listed micro, small and medium enterprises” och är en frivillig standard för rapportering för företag som inte omfattas av CSRD-kraven. VSME är en förenklad rapporteringsstruktur som gör att man kan jämföra sig med andra företag som rapporterar eller visa upp sitt hållbarhetsarbete enligt en etablerad EU-standard. Den följer CSRD-strukturen, men är klart enklare att använda. Den är också tänkt att fungera som ett tak för vad företag som omfattas av CSRD kan kräva för information av de mindre företagen som de samarbetar med. När ungefär får vi slutligt veta hur de nya reglerna för CSRD blir?– Det finns inget exakt datum för det utan det beror på hur lång tid den här dialogen tar. Men det låter som att CSRD-reglerna kan bli klara någon gång kring årsskiftet. Den nya ESRS-standarden ska enligt planen presenteras i slutet av denna månad och antas under nästa år. Allt måste ju vara klart inför 2027 då de nya bolagen ska börja redovisa.Seminarietips!Vill du veta mer om vad CSRD innebär för dig? Den 4 december har Biofuel Region ett digitalt seminarium på temat. Seminariet hålls via Teams, är gratis och du anmäler dig här.

Läs mer