Man kan ha väldigt roligt som sopbilsförare

Lorens med armar i kors_F6A7429.jpg.
Stephanie Wiegner
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-13

PROFIL

Lorens Ottosson är en av Svenska Truckers nya färgstarka profiler. Som liten följde han med i pappas sopbil när han inte behövde vara i skolan, och redan då odlades en kärlek till yrket. Här berättar han för Svensk Åkeritidning om vad som måste bli bättre för dagens förare och om målet att bli professionell boxare.


Berätta om din egen väg in i yrket.
– Min pappa jobbade som sopbilsförare och jag åkte med honom när jag var hemma från skolan. Redan då förstod jag det fina med att få gå hem tidigt när man jobbat klart, att få möjlighet till fritid och göra vad man vill när jobbet är klart. Jag var inte säkert på att jag skulle jobba med just detta, men nu har jag gjort det sedan strax efter studenten.

Du tar ditt jobb på fullaste allvar, vad är det som är speciellt med att vara sopåkare?– Jag gillar att man hjälper folk. Vi gör ett viktigt jobb och är ovärderliga i samhället. Det är som med läkare, skulle vi strejka blir det kaos. Det gör att det finns en stolthet i jobbet och därför tar jag det här väldigt seriöst. Det går ut över så många om jag inte sköter det. I övrigt vet jag nästan inget om lastbilar. Jag är en jävel på att köra, men det är få komponenter i en lastbil jag kommer ihåg namnet på.

Din andra passion i livet är boxningen. Varför har det blivit så stort i ditt liv?
– Jag började boxas när jag var tolv för att min storasyster, som blev svensk mästare, gjorde det. Men jag har också varit överviktig större delen av mitt liv, tills jag tog tag i boxningen ordentligt för några år sedan. Sedan dess har jag ändrat mitt liv väldigt mycket, det var rätt illa innan jag tog tag i det. Det är också en väldigt rolig sport eftersom boxning verkligen är på riktigt. Det du gör har konsekvenser. Folk kan snacka, men när du står i ringen så syns det på nån sekund om du verkligen är duktig eller inte. Dessutom är det en livsstil. All min tid går åt till jobbet och boxningen, det finns inte utrymme för annat.

IMG_7032.jpeg.

Vilka är dina största framgångar som boxare?
– Jag slutade att boxas under ett år ungefär och vägde då 110 kg som mest. Sedan tog jag tag i det igen och tävlade tills jag kom ner till 86 kg. Då gick det bättre. 2023 tog jag brons i SM i 80-kilosklassen och 2024 vann jag guld i 75-kilosklassen.

Vad är dina styrkor som boxare, och vad är ditt slutliga mål?
– Min största styrka är tekniken. Är man så stor som jag var förut kan man inte få ut tekniken fullt ut, men när jag tävlar i en lägre viktklass får jag det och det är därför det går så bra nu. Nu vet jag att jag kan det här, att jag kan vinna SM-guld och jag förstår att jag aldrig kommer att bli lika bra på något annat. Så varför ska jag inte satsa? Nu ska jag träna och tävla med landslaget med målet att bli proffs nästa år. Kommer man utomlands och tävlar mot andra länder i Europa blir motståndet ett helt annat. Men även som proffs lär jag behöva jobba vid sidan av, ett tag till i alla fall.

Hur kom du med i Svenska Truckers?
– Min dåvarande chef fick ett mejl från produktionsbolaget om att de sökte folk och han sa att jag var den första han tänkte på. Först var jag tveksam, men han låg på och ville verkligen att jag skulle söka. Nu ångrar jag verkligen inte det, det har varit jätteroligt att få visa hur det här jobbet går till. Har man en bra kollega så kan man ha väldigt roligt som sopåkare. Men det är jättesvårt att höra sig själv på teve. Jag klarar bara att titta några sekunder.

Du har jobbat med det här sedan du tog studenten. Hur har yrket förändrats?
– Jag bryr mig lika mycket om kunderna nu som förut, men förutsättningarna för oss som jobbar i branschen måste bli bättre. Kostnadspressen har blivit så stor nu att det går ut över oss som jobbar i yrket. Det är jättesvårt att hinna med dagarna, sopor som ska gå i väg en dag får ibland stå till dagen efter. Jag gillar inte det, det är inte rätt mot kunderna. Dessutom är min fritid väldigt viktig för mig, så situationen gör tyvärr att lågan inte är lika stark idag. Trots att jag gillar yrket.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen. Din röst räknas!

Maila oss

Läs även

Mercedes EEconic_foto Mats Genberg_webb.jpeg.

FORDONSTEKNIK 2025-06-27

Ohlssons satsar på eldrivna sopbilar

Ohlsson-koncernen har tagit emot sex nya Mercedes-Benz eEconic 4-facksbilar från Veho Trucks i Malmö.– Vi har provat en helt elektrisk eEconic i ett halvår nu och nu är det dags att satsa ordentligt, säger koncernchefen Christer Ohlsson. Ohlsson-koncernen i Landskrona är med 850 anställda en av landets största privata renhållningsentreprenörer. I dagsläget hanterar man bland hushållsavfall i ett 40-tal svenska kommuner. Nu gör man en mångmiljoninvestering i sex eldrivna Mercedes-Benz eEconic sopbilar med 4-facksteknik.  – Econic med sin karakteristiska lågbyggda hytt och ”bussdörr” på högersidan är perfekt som sopbil, säger Admir Begovic som ansvarar för södra Sverige på Veho Trucks.  – Föraren går in snarare än klättrar och när man gör det kanske 100 gånger varje dag så gör det skillnad. Modellen var en av de första i Mercedes-Benz modellprogram som också togs fram i ett eldrivet utförande. Inte minst med just sophantering i åtanke. Eftersom en sopbils aggregat drivs med hydraulik är det heller inte möjligt att stänga av motorn när den inte körs. Det betyder att motorn alltid är igång när bilen är i tjänst. – Att hantera hushållsavfall betyder ju per definition att man kör lastbil inne i bostadsområden där man verkligen vill slippa avgaser och buller, säger Christer Ohlsson. Ohlsson har lastbilar från ett antal olika tillverkare, och i den här satsningen på eldrift föll valet spå Mercedes-Benz.  – Man har till exempel inte bara ersatt dieselmotorn med en elmotor i drivlinan. I stället har man satt motorerna direkt i bakaxeln och har inte ens en kardanaxel. Det minskar både servicebehov och energiförbrukning, säger Christer Ohlsson. Under den tid som Ohlssons haft sin första eEconic har man gjort noggranna uppföljningar av driftkostnaderna. – Det enda som är dyrare än på en dieselbil är den initiala investeringen. Energikostnaden är lägre, servicekostnaderna likaså, det blir färre stillestånd för service och betydligt lägre skatter. Dessutom gillar förarna dem. De är tystare, inga avgaser och de är perfekta att krypköra med. Alla de sex sopbilarna är 3-axlade eEconic med 27 tons totalvikt och 336 kWh batteri. Effekten är 442 hk (330 kW) kontinuerligt och kan ge 536 hk (400 kW) som max. Aggregaten kommer från finska NTM som nyligen invigt sin svenska fabrik i Kalmar.

Läs mer
Lorens med armar i kors_F6A7429.jpg. FRÅN MAGASINET

PROFIL 2025-06-13

Man kan ha väldigt roligt som sopbilsförare

Lorens Ottosson är en av Svenska Truckers nya färgstarka profiler. Som liten följde han med i pappas sopbil när han inte behövde vara i skolan, och redan då odlades en kärlek till yrket. Här berättar han för Svensk Åkeritidning om vad som måste bli bättre för dagens förare och om målet att bli professionell boxare. Berätta om din egen väg in i yrket.– Min pappa jobbade som sopbilsförare och jag åkte med honom när jag var hemma från skolan. Redan då förstod jag det fina med att få gå hem tidigt när man jobbat klart, att få möjlighet till fritid och göra vad man vill när jobbet är klart. Jag var inte säkert på att jag skulle jobba med just detta, men nu har jag gjort det sedan strax efter studenten. Du tar ditt jobb på fullaste allvar, vad är det som är speciellt med att vara sopåkare?– Jag gillar att man hjälper folk. Vi gör ett viktigt jobb och är ovärderliga i samhället. Det är som med läkare, skulle vi strejka blir det kaos. Det gör att det finns en stolthet i jobbet och därför tar jag det här väldigt seriöst. Det går ut över så många om jag inte sköter det. I övrigt vet jag nästan inget om lastbilar. Jag är en jävel på att köra, men det är få komponenter i en lastbil jag kommer ihåg namnet på. Din andra passion i livet är boxningen. Varför har det blivit så stort i ditt liv?– Jag började boxas när jag var tolv för att min storasyster, som blev svensk mästare, gjorde det. Men jag har också varit överviktig större delen av mitt liv, tills jag tog tag i boxningen ordentligt för några år sedan. Sedan dess har jag ändrat mitt liv väldigt mycket, det var rätt illa innan jag tog tag i det. Det är också en väldigt rolig sport eftersom boxning verkligen är på riktigt. Det du gör har konsekvenser. Folk kan snacka, men när du står i ringen så syns det på nån sekund om du verkligen är duktig eller inte. Dessutom är det en livsstil. All min tid går åt till jobbet och boxningen, det finns inte utrymme för annat.

Läs mer
iStock-1287658922.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-06-26

Regeringen utreder alternativ finansiering av transportinfrastruktur

Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att titta på alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur. Syftet är att infrastrukturinvesteringar ska kunna genomföras snabbare och mer kostnadseffektivt. I senaste infrastrukturpropositionen gör regeringen bedömningen att alternativa finansieringsformer för transportinfrastruktur bör prövas om de kan leda till ett snabbare eller mer kostnadseffektivt genomförande, eller att fler objekt kan genomföras inom en viss tidsram. Nu ska alltså alternativa former av organisering och genomförande av infrastrukturinvesteringar utredas, inklusive hur dessa kan implementeras i Sverige för att skapa förutsättningar för ökade effektivitetsvinster och ett snabbare genomförande av infrastrukturinvesteringar. – Regeringen satsar stort på transportinfrastruktur och bedömer också att det finns skäl att undersöka alternativa former för hur infrastrukturprojekt kan organiseras och genomföras, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Utredaren ska bland annat:analysera legala förutsättningar för vilka delar av infrastrukturprojekt som kan genomföras i bolagsform, analysera organisation, ersättningsmodell och lämpliga objekt för offentlig-privat samverkan (OPS), analysera genomförande av investeringsobjekt i bolagsform, och lämna förslag om uppföljning och utvärdering. Regeringen gör också bedömningen att det under kommande planperiod bör genomföras investeringsobjekt som projekteras och byggs av någon annan aktör än Trafikverket, till exempel genom offentlig-privat samverkan (OPS) eller genomförande i bolagsform. Utredare är Claes Norgren och uppdraget ska redovisas senast den 15 december 2025.

Läs mer