Man kan ha väldigt roligt som sopbilsförare

Lorens med armar i kors_F6A7429.jpg.
Stephanie Wiegner
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-13

PROFIL

Lorens Ottosson är en av Svenska Truckers nya färgstarka profiler. Som liten följde han med i pappas sopbil när han inte behövde vara i skolan, och redan då odlades en kärlek till yrket. Här berättar han för Svensk Åkeritidning om vad som måste bli bättre för dagens förare och om målet att bli professionell boxare.


Berätta om din egen väg in i yrket.
– Min pappa jobbade som sopbilsförare och jag åkte med honom när jag var hemma från skolan. Redan då förstod jag det fina med att få gå hem tidigt när man jobbat klart, att få möjlighet till fritid och göra vad man vill när jobbet är klart. Jag var inte säkert på att jag skulle jobba med just detta, men nu har jag gjort det sedan strax efter studenten.

Du tar ditt jobb på fullaste allvar, vad är det som är speciellt med att vara sopåkare?– Jag gillar att man hjälper folk. Vi gör ett viktigt jobb och är ovärderliga i samhället. Det är som med läkare, skulle vi strejka blir det kaos. Det gör att det finns en stolthet i jobbet och därför tar jag det här väldigt seriöst. Det går ut över så många om jag inte sköter det. I övrigt vet jag nästan inget om lastbilar. Jag är en jävel på att köra, men det är få komponenter i en lastbil jag kommer ihåg namnet på.

Din andra passion i livet är boxningen. Varför har det blivit så stort i ditt liv?
– Jag började boxas när jag var tolv för att min storasyster, som blev svensk mästare, gjorde det. Men jag har också varit överviktig större delen av mitt liv, tills jag tog tag i boxningen ordentligt för några år sedan. Sedan dess har jag ändrat mitt liv väldigt mycket, det var rätt illa innan jag tog tag i det. Det är också en väldigt rolig sport eftersom boxning verkligen är på riktigt. Det du gör har konsekvenser. Folk kan snacka, men när du står i ringen så syns det på nån sekund om du verkligen är duktig eller inte. Dessutom är det en livsstil. All min tid går åt till jobbet och boxningen, det finns inte utrymme för annat.

IMG_7032.jpeg.

Vilka är dina största framgångar som boxare?
– Jag slutade att boxas under ett år ungefär och vägde då 110 kg som mest. Sedan tog jag tag i det igen och tävlade tills jag kom ner till 86 kg. Då gick det bättre. 2023 tog jag brons i SM i 80-kilosklassen och 2024 vann jag guld i 75-kilosklassen.

Vad är dina styrkor som boxare, och vad är ditt slutliga mål?
– Min största styrka är tekniken. Är man så stor som jag var förut kan man inte få ut tekniken fullt ut, men när jag tävlar i en lägre viktklass får jag det och det är därför det går så bra nu. Nu vet jag att jag kan det här, att jag kan vinna SM-guld och jag förstår att jag aldrig kommer att bli lika bra på något annat. Så varför ska jag inte satsa? Nu ska jag träna och tävla med landslaget med målet att bli proffs nästa år. Kommer man utomlands och tävlar mot andra länder i Europa blir motståndet ett helt annat. Men även som proffs lär jag behöva jobba vid sidan av, ett tag till i alla fall.

Hur kom du med i Svenska Truckers?
– Min dåvarande chef fick ett mejl från produktionsbolaget om att de sökte folk och han sa att jag var den första han tänkte på. Först var jag tveksam, men han låg på och ville verkligen att jag skulle söka. Nu ångrar jag verkligen inte det, det har varit jätteroligt att få visa hur det här jobbet går till. Har man en bra kollega så kan man ha väldigt roligt som sopåkare. Men det är jättesvårt att höra sig själv på teve. Jag klarar bara att titta några sekunder.

Du har jobbat med det här sedan du tog studenten. Hur har yrket förändrats?
– Jag bryr mig lika mycket om kunderna nu som förut, men förutsättningarna för oss som jobbar i branschen måste bli bättre. Kostnadspressen har blivit så stor nu att det går ut över oss som jobbar i yrket. Det är jättesvårt att hinna med dagarna, sopor som ska gå i väg en dag får ibland stå till dagen efter. Jag gillar inte det, det är inte rätt mot kunderna. Dessutom är min fritid väldigt viktig för mig, så situationen gör tyvärr att lågan inte är lika stark idag. Trots att jag gillar yrket.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Wibax 26033-020_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2026-06-09

Rekordavtal för ellastbilar mellan Wibax och Scania

Kemikalieleverantören Wibax och Scania har tecknat ett av de största avtalen för elektriska lastbilar hittills i Sverige. Under fem år kommer Wibax att ta emot hela 105 tunga ellastbilar för bulktransporter.Avtalet mellan Wibax och Scania är ett exklusivitetsavtal som löper över de kommande fem åren. Avtalet är enligt Wibax det största enskilda förvärvet av ellastbilar för bulktransporter i EU och en del i det långsiktiga samarbete som inleddes mellan bolagen 2021. Avtalet omfattar även underhåll, laddlösningar och digitala tjänster. Wibax elektrifieringssatsning handlar bland annat om att förbättra den datadrivna planeringen och uppföljningen. Genom samarbetet med Scania kommer bolaget nu att kunna analysera körmönster, ruttplanering och energiförbrukning. Det ska i slutändan leda till en bättre dimensionerad flotta som kan disponeras på ett mer effektivt sätt.– Det här avtalet är helt avgörande för att vi ska nå våra miljömål om att våra fordon ska vara 100 procent elektrifierade. Scania är en bra och stabil partner som vi har historia med, vilket är viktigt med tanke på omfattningen av affären, säger Jonas Wiklund, vd på Wibax.Elektrifieringssamarbetet med Scania startades redan 2021.– Vi vill elektrifiera vår tunga fordonsflotta snabbt, och med Scania kan vi säkerställa att vi introducerar den nya tekniken så fort som möjligt för att kunna nå elektrifieringen inom den tidsplan vi har satt upp, säger Magnus Sundström, logistikchef på Wibax.Jonas Wiklund menar att det nyskrivna avtalet innebär att lastbilsflottan inte längre kommer att begränsa Wibax i deras fortsatta arbete mot företagets övergripande miljömål för 2030, men att det också handlar om business.– Vi är övertygade om att det här kommer att ge oss en affärsmässig fördel genom minskade omkostnader på lång sikt. Det gör att vi kan erbjuda en mer hållbar och prisvärd produkt till våra kunder.

Läs mer
DJI_0033_low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2026-06-04

Volvo och Boliden avslutar pilotprojekt med autonoma gruvtransporter

Volvo Autonomous Solutions och Boliden har sedan 2023 kört autonoma transporter av stenfyllnadsmaterial vid Bolidens anläggning i Garpenberg. Nu har projektet avslutats och några av slutsatserna är att autonoma transporter ger tydliga fördelar i gruvmiljö och fungerar i stor skala.Projektet var det första steget inom ramen för samförståndsavtal som undertecknades mellan Volvo och Boliden 2023. Som en del av projektet transporterades material från ett stenbrott på Bolidens område för att förstärka ett lokalt sandmagasin och höja dammvallen. Totalt transporterades nära 700 000 ton stenfyllnadsmaterial autonomt – motsvarande cirka 280 olympiska simbassänger eller den sammanlagda vikten av omkring 100 Eiffeltorn. Volvos autonoma transportsystem genomförde mer än 11 000 transportcykler och körde totalt 5 600 mil.  Volvo konstaterar efter projektet att autonomi har tydliga fördelar för gruvindustrin, särskilt för att stärka säkerheten och effektiviteten i verksamheten.– Med mer än 700 000 ton transporterat i Garpenberg har vi visat att autonoma transporter fungerar i stor skala, under verkliga förhållanden och i kundernas dagliga drift, säger Ingo Stuermer, teknikchef på Volvo Autonomous Solutions.  I projektet har en autonom Volvo FH-lastbil för gruvdrift kombinerats med Volvos egenutvecklade virtuella förare och operativt stöd och underhåll. Grunden är nu lagd för fortsatt samarbete mellan Volvo Autonomous Solutions och Boliden.

Läs mer
5A5A80762_low.jpg.

HÅLLBARHET 2026-06-02

Bara eldrivna sista milen-leveranser för Bring i Danmark

Bring har som första större leveransföretag i Danmark ställt om hela sin flotta av lätta lastbilar till eldrift för sista milen-leveranser av paket. Sedan den 1 juni körs samtliga paketleveranser med varubilar upp till 4,25 ton på el.I maj levererades de sista åtta eldrivna fordonen, vilket innebär att Brings elektrifiering av sista milen-leveranser nu är fullt genomförd. Bring är därmed alltså det första större leveransföretaget i Danmark som når full elektrifiering av sin paketdistribution för sista milen-leveranser.– Paketvolymerna i Danmark har ökat med 27 procent det senaste året, vilket har krävt en större omställning av fordonsflottan än planerat. Att nu nå 100 procent elektrifiering av last mile är en viktig milstolpe. Vi visar att det går att leverera snabbt och pålitligt, samtidigt som vi reducerar utsläppen markant, säger Bjarne Lauritsen, driftsdirektör på Bring Danmark.För att möjliggöra omställningen har Bring byggt ut laddinfrastruktur vid samtliga terminaler i Danmark.Posten Bring fortsätter nu att skala upp elektrifieringen i övriga Norden. Målet är att den egna fordonsflottan ska vara fossilfri senast 2030, och att hela värdekedjan ska nå netto noll senast 2040.– I Sverige är vi eldrivna i de tre storstäderna, och innan 2027 är slut ska alla Brings paketleveranser i Sverige med varubil upp till 4,25 ton vara elektrifierade, säger Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.

Läs mer