Ny generaldirektör på Energimyndigheten

Caroline Asserup_foto Sofia Beling_low.jpg.
Caroline Asserup blir generaldirektör efter ca 20 år på Energimyndigheten. Foto: Sofia Beling
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-14

PROFIL

Caroline Asserup blir ny generaldirektör på Energimyndigheten, efter att ha vikarierat på posten i knappt ett år. Hon har haft olika chefsbefattningar på myndigheten sedan 2007.

Energimyndigheten ansvarar för Sveriges energiförsörjning, med målet att erbjuda stabil och kostnadseffektiv energi med låg påverkan på hälsa, miljö och klimat. Myndigheten administrerar och beslutar bland mycket annat om investeringsbidrag till utbyggnad av laddinfrastruktur.

Caroline Asserup har verkat som vikarierande generaldirektör sedan Robert Andréns förordnande gick ut den sista augusti förra året. Under sina dryga 20 år på Energimyndigheten har hon haft en rad olika chefstjänster, senast som avdelningschef för Klimatavdelningen där hon ansvarat för bland annat energiplanering, förvaltning och utveckling av styrmedel för förnybar energi, samt internationella klimatsamarbeten och exportfrämjande. Hon har också haft chefstjänster med ansvar för energisystem, energianvändning och analys, samt under perioder även arbetat på Näringsdepartementet och Finansdepartementet med frågor som rör elmarknaden, energisystemet och skatter.

– Energimyndighetens uppdrag utgör en central del i arbetet med att bygga upp en långsiktigt robust och hållbar energiförsörjning. Vi har en strategisk roll i att skapa förutsättningar för Sveriges stärkta konkurrenskraft och försörjningstrygghet, säger Caroline Asserup.

Caroline Asserup tillträder tjänsten den 15 augusti och hennes förordnande sträcker sig till augusti 2031.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen. Din röst räknas!

Mejla oss

Läs även

iStock-1439594888.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-08-14

Ny vd för Näringslivets Transportråd

Näringslivets Transportråd är en arena för kunskapsutbyte och diskussion mellan svenska industri- och handelsföretag i transportfrågor. Nu har organisationen fått en ny vd i Johan Dufva, som går från en tjänst som näringspolitisk expert på Sveriges Bussföretag. Det var i mars som tidigare vd:n och verksamhetsledaren Jenni Ranhagen meddelade att hon avslutar sitt uppdrag. Därefter har styrelsen letat efter en efterträdare och nu är det alltså klart att det blir Johan Dufva, som sedan 2022 arbetat som näringspolitisk expert på Sveriges Bussföretag, en del av Transportföretagen. – Johan har lång erfarenhet av näringspolitiska frågor och känner väl till hur såväl kommunal, regional, nationell som europeisk politik fungerar. Det gör honom till helt rätt person att representera våra medlemsföretag. Jag ser fram emot att tillsammans med Johan arbeta för en transportpolitik som stärker svensk konkurrenskraft och skapar förutsättningar för varuägare att flytta gods på ett effektivt, robust och hållbart sätt, säger Ted Lundström, ordförande för Näringslivets Transportråd. Johan Dufva säger att han ser fram emot att arbeta nära Sveriges största transportköpare. – Det är inom näringslivet som jobben och intäkterna skapas, och med ett land som har långa avstånd blir det extra viktigt med en klok transportpolitik. Johan Dufva tillträder tjänsten den 6 oktober.

Läs mer
Elvira Mörk.png.

PROFIL 2025-08-15

Svenska Truckers är tillbaka

Den 25 augusti har TV3:s och Sveriges Åkeriföretags långkörare Svenska Truckers premiär med sin tolfte säsong. Bland de nya profilerna hittar vi Elvira, Schvan och Kalle. Svenska Truckers lyfter fram den samhällsbärande åkeribranschen och det varierande, underhållande och spännande föraryrket i ett lättillgängligt och underhållande realityformat. Det är ett av TV3:s mest sedda och populära program de senaste fem åren och nu släpps alltså den tolfte säsongen. Där möter vi flera nya deltagare, bland annat Shvan Aladin från Göteborg som efter en karriär som skådespelare hjälper till i sin brors åkeri med att köra betong. Musikintresse i förarhytten finns det hos både Elvira Mörk i Luleå och Kalle Wahlgren i Skåne, men det är lite olika typer av musik. Gamla bekanta dyker också upp, bland andra Micke Martell och Lars “Blixten” Bergholz.   – En av framgångsfaktorerna är att vi hela tiden utvecklar och förnyar hela kommunikationskonceptet Svenska Truckers för att engagera och inspirera om alla delar i åkerinäringen. Serien väcker inte bara intresse för vad vi gör i branschen, utan bidrar också till att fler söker sig till åkerinäringen, en av flera prioriteringar med satsningen, säger Charlotta Sved, Kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag.   Programmet belönades redan första säsongen 2020 med TV-priset Kristallen för Bästa reality-serie. Sedan dess har det blivit nominerad i olika kategorier ett flertal gånger. Om Svenska TruckersSäsong 12 har premiär den 25 augusti 20.00 på TV3 och Viaplay. Varje avsnitt i linjär TV brukar ses av i snitt över 200 000 tittare och ytterligare en stor publik finns på streamingtjänsten Viaplay samt Pluto-TV.   

Läs mer
iStock-1484491006_low_fix.jpg. FRÅN MAGASINET

VÄGUNDERHÅLL 2025-08-11

Sensorer och datadelning effektiviserar halkbekämpningen i Göteborg

Vägvädersystem och digital information i realtid från den senaste tekniken i nyare personbilar. Med de verktygen vill Trafikverket skala upp ett lyckat halkbekämpningsprojekt som räddar liv ute på de svenska vägarna. Förrädisk halka, dåligt vinterväglag och allt större svårigheter att förutse snabba klimatväxlingar orsakar varje år stora problem i trafiken. Redan 2005 lyfte dåvarande Vägverkets experter idéer om att använda signaler från fordonens ABS-system för att kunna mäta och förutse behovet av snabb och preventiv halkbekämpning. Björn Eklund, senior utredare på Trafikverket, berättar att 3G-nätets utbredning skapade möjligheten att samla in data från fordonen. – Det blev starten på ett utvecklingsprojekt där vi kunde översätta digitala signaler till friktionskoefficienter. Att veta när och var halkan slår till, och vilken grad av halka det rör sig om, gör att man kan optimera åtgärderna för halkbekämpning. Projektet, som alltså startade för 20 år sedan, omfattar i första hand ett samarbete med olika personbilstillverkare som mynnat ut i upphandlingar med Volvo Cars och Audiägda Nira Dynamics. De ansvarar för leveranser av data från sin moderna och uppkopplade fordonsflotta. – Vid exempelvis en krängning eller hastig inbromsning där ABS-systemet slår till, eller om drivaxeln känner att hjulen släpper mot underlaget, sänds signaler till tillverkaren. Uppgifterna används för att förbättra fordonets köregenskaper. I våra uppföljningssystem delar bilen alltså med sig av anonymiserad data om hur vägen ser ut och ny data klickar in regelbundet och sammanställs timvis. Nu är vi uppe i 400 miljoner mätningar per säsong, säger Björn Eklund och påminner om att all dataöverföring är frivillig och säkerställd av fordonstillverkaren enligt dataskyddsförordningen.   – Varje ny bilägare får själv välja om hen vill dela med sig av dataöverföringen i samband med andra tjänster som fordonstillverkaren erbjuder. I den här kontexten ser vi det som en samhällsinsats.

Läs mer