2025-08-11
VÄGUNDERHÅLL
Vägvädersystem och digital information i realtid från den senaste tekniken i nyare personbilar. Med de verktygen vill Trafikverket skala upp ett lyckat halkbekämpningsprojekt som räddar liv ute på de svenska vägarna.
Förrädisk halka, dåligt vinterväglag och allt större svårigheter att förutse snabba klimatväxlingar orsakar varje år stora problem i trafiken. Redan 2005 lyfte dåvarande Vägverkets experter idéer om att använda signaler från fordonens ABS-system för att kunna mäta och förutse behovet av snabb och preventiv halkbekämpning. Björn Eklund, senior utredare på Trafikverket, berättar att 3G-nätets utbredning skapade möjligheten att samla in data från fordonen.
– Det blev starten på ett utvecklingsprojekt där vi kunde översätta digitala signaler till friktionskoefficienter. Att veta när och var halkan slår till, och vilken grad av halka det rör sig om, gör att man kan optimera åtgärderna för halkbekämpning.
Projektet, som alltså startade för 20 år sedan, omfattar i första hand ett samarbete med olika personbilstillverkare som mynnat ut i upphandlingar med Volvo Cars och Audiägda Nira Dynamics. De ansvarar för leveranser av data från sin moderna och uppkopplade fordonsflotta.
– Vid exempelvis en krängning eller hastig inbromsning där ABS-systemet slår till, eller om drivaxeln känner att hjulen släpper mot underlaget, sänds signaler till tillverkaren. Uppgifterna används för att förbättra fordonets köregenskaper. I våra uppföljningssystem delar bilen alltså med sig av anonymiserad data om hur vägen ser ut och ny data klickar in regelbundet och sammanställs timvis. Nu är vi uppe i 400 miljoner mätningar per säsong, säger Björn Eklund och påminner om att all dataöverföring är frivillig och säkerställd av fordonstillverkaren enligt dataskyddsförordningen.
– Varje ny bilägare får själv välja om hen vill dela med sig av dataöverföringen i samband med andra tjänster som fordonstillverkaren erbjuder. I den här kontexten ser vi det som en samhällsinsats.

För att arbetet med halkbekämpning ska utgå från insamlad fordonsdata vill Trafikverket att samtliga kontrakterade vägunderhållare på det statliga vägnätet tar del av den nya tekniken. I nya upphandlingar kan vägunderhållsentreprenörer som Peab, Terranor, Svevia och Skanska abonnera på olika beslutstödssystem som ger dem tillgång till uppgifterna.
Entreprenörerna har möjlighet att frivilligt använda tekniken i samtliga av Trafikverkets totalt 108 underhållskontrakt. I de 19 kontrakt som startar i höst är fordonsdata med som obligatorisk mätmetod.
– Det är klart att förändringar oroar. Men med hjälp av modern teknik kan vi förbättra vinterväghållningen genom att vara transparenta i våra val och sätta in rätt åtgärder på rätt ställe och i rätt tid. Det är också en klok affärsidé som sparar pengar åt samhället och som bäddar för effektiva lösningar över tid. En kompetenshöjning och optimering för alla inblandade, helt enkelt.
Fordonsdata används även inom den kommunala väghållningen. I Göteborgsregionen har halka runt nollgradersstrecket länge ställt till stora problem i trafiken. I ett treårigt avknoppningsprojekt har nu delar av det kommunala vägnätet försetts med sensorer i asfalten medan data från ett par tusen taxi- och personbilar, som samlas in i realtid, optimerat halkbekämpningen.
Enligt uppgifter till Vetenskapsradion minskade på så sätt antalet halktillbud med 47 procent första året. Senaste året minskade antalet tillbud med hela 80 procent, enligt uppgifter i bilarnas insamlade data.
Björn Eklund är övertygad om att den tunga yrkestrafiken kan dra fördel av Trafikverkets halkbekämpningsprojekt. Trafikstörningar utvärderas regelbundet och fordonsdata påverkar både analyser och förslag på förbättringsåtgärder.
Tunga fordon kan leverera samma fordonsdata som personbilarna, men något sånt uppdrag finns inte med i nuvarande leverans. Man kommer långt med datan från de många person- och taxibilarna.
–Teknikutvecklingen har gett oss bättre verktyg att möta nya utmaningar och vi är först i världen med att ta fram den här tekniken. Det är vi mycket stolta över, understryker Björn Eklund som även ser att halkproblemen förvärras genom klimatförändringar.
– Vi ser redan att det blivit lite varmare och att temperaturerna växlar allt kraftigare. En dag ställer isbildning till bekymmer och nästa dag är det våt vägbana. Med hjälp av tekniken är vi bättre förberedda inför och under varje ny vintersäsong.
Björn Eklund nämner också ett systerprojekt, där Trafikverket samarbetar med tre leverantörer: Mercedes, Nira och Universe. Projektet, som ska genomföras under sommartid, handlar om att detektera hål och sprickor i vägbanan med hjälp av kamerateknik.
– Och så tittar vi även på vägmarkeringar, där finns det en del att vinna genom att få snabbare koll på underhållsbehovet. Det kommer att bli ännu viktigare i takt med att de självkörande bilarna blir fler.
Tipsa redaktionen!
Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen. Din röst räknas!