Sensorer och datadelning effektiviserar halkbekämpningen i Göteborg

iStock-1484491006_low_fix.jpg.
Foto: Istockphoto.com

Veronica Rönnlund Aldman

Skribent

2025-08-11

VÄGUNDERHÅLL

Vägvädersystem och digital information i realtid från den senaste tekniken i nyare personbilar. Med de verktygen vill Trafikverket skala upp ett lyckat halkbekämpningsprojekt som räddar liv ute på de svenska vägarna.

Förrädisk halka, dåligt vinterväglag och allt större svårigheter att förutse snabba klimatväxlingar orsakar varje år stora problem i trafiken. Redan 2005 lyfte dåvarande Vägverkets experter idéer om att använda signaler från fordonens ABS-system för att kunna mäta och förutse behovet av snabb och preventiv halkbekämpning. Björn Eklund, senior utredare på Trafikverket, berättar att 3G-nätets utbredning skapade möjligheten att samla in data från fordonen.

– Det blev starten på ett utvecklingsprojekt där vi kunde översätta digitala signaler till friktionskoefficienter. Att veta när och var halkan slår till, och vilken grad av halka det rör sig om, gör att man kan optimera åtgärderna för halkbekämpning.

Projektet, som alltså startade för 20 år sedan, omfattar i första hand ett samarbete med olika personbilstillverkare som mynnat ut i upphandlingar med Volvo Cars och Audiägda Nira Dynamics. De ansvarar för leveranser av data från sin moderna och uppkopplade fordonsflotta.

– Vid exempelvis en krängning eller hastig inbromsning där ABS-systemet slår till, eller om drivaxeln känner att hjulen släpper mot underlaget, sänds signaler till tillverkaren. Uppgifterna används för att förbättra fordonets köregenskaper. I våra uppföljningssystem delar bilen alltså med sig av anonymiserad data om hur vägen ser ut och ny data klickar in regelbundet och sammanställs timvis. Nu är vi uppe i 400 miljoner mätningar per säsong, säger Björn Eklund och påminner om att all dataöverföring är frivillig och säkerställd av fordonstillverkaren enligt dataskyddsförordningen.  

– Varje ny bilägare får själv välja om hen vill dela med sig av dataöverföringen i samband med andra tjänster som fordonstillverkaren erbjuder. I den här kontexten ser vi det som en samhällsinsats.

20240123_104130_foto Björn Eklund_fix.jpg.

För att arbetet med halkbekämpning ska utgå från insamlad fordonsdata vill Trafikverket att samtliga kontrakterade vägunderhållare på det statliga vägnätet tar del av den nya tekniken. I nya upphandlingar kan vägunderhållsentreprenörer som Peab, Terranor, Svevia och Skanska abonnera på olika beslutstödssystem som ger dem tillgång till uppgifterna.

Entreprenörerna har möjlighet att frivilligt använda tekniken i samtliga av Trafikverkets totalt 108 underhållskontrakt. I de 19 kontrakt som startar i höst är fordonsdata med som obligatorisk mätmetod.

– Det är klart att förändringar oroar. Men med hjälp av modern teknik kan vi förbättra vinterväghållningen genom att vara transparenta i våra val och sätta in rätt åtgärder på rätt ställe och i rätt tid. Det är också en klok affärsidé som sparar pengar åt samhället och som bäddar för effektiva lösningar över tid. En kompetenshöjning och optimering för alla inblandade, helt enkelt.

Fordonsdata används även inom den kommunala väghållningen. I Göteborgsregionen har halka runt nollgradersstrecket länge ställt till stora problem i trafiken. I ett treårigt avknoppningsprojekt har nu delar av det kommunala vägnätet försetts med sensorer i asfalten medan data från ett par tusen taxi- och personbilar, som samlas in i realtid, optimerat halkbekämpningen.

Enligt uppgifter till Vetenskapsradion minskade på så sätt antalet halktillbud med 47 procent första året. Senaste året minskade antalet tillbud med hela 80 procent, enligt uppgifter i bilarnas insamlade data.

Björn Eklund är övertygad om att den tunga yrkestrafiken kan dra fördel av Trafikverkets halkbekämpningsprojekt. Trafikstörningar utvärderas regelbundet och fordonsdata påverkar både analyser och förslag på förbättringsåtgärder.

Tunga fordon kan leverera samma fordonsdata som personbilarna, men något sånt uppdrag finns inte med i nuvarande leverans. Man kommer långt med datan från de många person- och taxibilarna.

–Teknikutvecklingen har gett oss bättre verktyg att möta nya utmaningar och vi är först i världen med att ta fram den här tekniken. Det är vi mycket stolta över, understryker Björn Eklund som även ser att halkproblemen förvärras genom klimatförändringar.
– Vi ser redan att det blivit lite varmare och att temperaturerna växlar allt kraftigare. En dag ställer isbildning till bekymmer och nästa dag är det våt vägbana. Med hjälp av tekniken är vi bättre förberedda inför och under varje ny vintersäsong.

Björn Eklund nämner också ett systerprojekt, där Trafikverket samarbetar med tre leverantörer: Mercedes, Nira och Universe. Projektet, som ska genomföras under sommartid, handlar om att detektera hål och sprickor i vägbanan med hjälp av kamerateknik.

– Och så tittar vi även på vägmarkeringar, där finns det en del att vinna genom att få snabbare koll på underhållsbehovet. Det kommer att bli ännu viktigare i takt med att de självkörande bilarna blir fler.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

bild1_mindre_webb.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-11-06

Ny affärsområdeschef till Akkafrakt

Anders Wikström blir ny affärsområdeschef för verksamhetsområdet Avfall & Återvinning och Kran på Akkafrakt.Anders Wiström uppges ha en gedigen erfarenhet inom utveckling och försäljning och han kommer närmast från en tjänst på Rang-Sells Recycling.–  Vi är mycket glada för att få in Anders som ytterligare förstärkning av vårt duktiga team och ser fram mot att med hjälp av hans erfarenhet och kompetens fortsätta utveckla vårt erbjudande inom avfall, återvinning och kran- och byggtjänster säger Sofie Palmér, vd för Akkafrakt i ett pressmeddelande.

Läs mer
Bild1 Iveco_low.jpg.

PROFIL 2025-11-13

Ny produktchef på Hedin

Efter mer än två decennier hos Iveco blir Niels Nielsen ny produktchef för både tunga och medeltunga segmenten på Hedin Nordic Truck.Niels Nielsen är utbildad lastbilsmekaniker och har under två decennier arbetat med allt från felsökning och konfigurering till teknisk rådgivning och produktoptimering. Det har skapat en unik kombination av praktisk erfarenhet, systemförståelse och teknisk överblick, enligt Iveco.- Jag känner alla våra bilar utan och innan. Rent tekniskt är det en stor fördel att jag har arbetat med Iveco i så många år. Jag känner både möjligheterna och begränsningarna när det gäller konfigureringen av bilarna, eftersom jag bokstavligen har erfarenheten från motorutrymmet, säger Niels Nielsen.Som produktchef får Niels ansvaret för modellprogrammet inom medium och heavy – inklusive produktstrategi, tekniska specifikationer och stöd till säljorganisationen i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Vardagen kommer att sträcka sig från trailer-win-beräkningar och konfigurationsarbete till nära dialog med fabriken i Italien om nordiska förhållanden och anpassningar.- I Sydeuropa kör man typiskt med 44 ton, medan vi i Norden kör med betydligt högre vikt. Det ställer andra krav på luftfjädring på framaxlar, viktsystem och hela bilens uppsättning. Det är just sådana skillnader jag har arbetat med i många år, och som jag nu tar med mig in i samarbetet med säljarna, säger han.

Läs mer
Pressträff-infraprop2-241003_foto Maria Nilsson Regeringskansliet.jpg.

POLITIK 2025-11-14

Civilplikt inom transporter ska utredas

Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att utreda förutsättningarna och behovet av civilplikt inom transportområdet.Regeringen vill alltså att Trafikverket utreder om det finns behov av att ha civilpliktig personal redo inom beredskapssektorn transporter– Det allvarliga säkerhetsläget är en påminnelse om vikten av att vi i Sverige ska kunna hantera höjd beredskap och i värsta fall krig. Att samhällsviktiga funktioner har tillgång till den personal som behövs för att ytterst klara krigets krav är centralt. Ett robust transportsystem är av avgörande betydelse för många förmågor vid såväl civila kriser som höjd beredskap, , säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.Uppdraget rör personalförsörjning av samhällsviktiga verksamheter som är viktiga för totalförsvaret men som faller utanför Försvarsmaktens ansvarsområde. Myndigheten ska titta särskilt på vilka personalbehov på transportområdet som skulle kunna täckas genom civilplikt, eller om det finns andra åtgärder än civilplikt som skulle passa bättre för att möta behoven.– Nu tar vi nästa steg för att utöka civilplikten till fler sektorer. Att Sveriges transporter fortsätter fungera, även i allvarstider, är en kritisk del av vårt civila försvar. Det handlar om att människor ska kunna ta sig till jobbet och att varor så som livsmedel, läkemedel och drivmedel ska fortsätta levereras dit de behövs, säger ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin.Uppdraget ska redovisas dels i en delrapport senast den 12 mars 2026 och dels i en slutrapport senast den 9 oktober 2026.

Läs mer