Sensorer och datadelning effektiviserar halkbekämpningen i Göteborg

iStock-1484491006_low_fix.jpg.
Foto: Istockphoto.com

Veronica Rönnlund Aldman

Skribent

2025-08-11

VÄGUNDERHÅLL

Vägvädersystem och digital information i realtid från den senaste tekniken i nyare personbilar. Med de verktygen vill Trafikverket skala upp ett lyckat halkbekämpningsprojekt som räddar liv ute på de svenska vägarna.

Förrädisk halka, dåligt vinterväglag och allt större svårigheter att förutse snabba klimatväxlingar orsakar varje år stora problem i trafiken. Redan 2005 lyfte dåvarande Vägverkets experter idéer om att använda signaler från fordonens ABS-system för att kunna mäta och förutse behovet av snabb och preventiv halkbekämpning. Björn Eklund, senior utredare på Trafikverket, berättar att 3G-nätets utbredning skapade möjligheten att samla in data från fordonen.

– Det blev starten på ett utvecklingsprojekt där vi kunde översätta digitala signaler till friktionskoefficienter. Att veta när och var halkan slår till, och vilken grad av halka det rör sig om, gör att man kan optimera åtgärderna för halkbekämpning.

Projektet, som alltså startade för 20 år sedan, omfattar i första hand ett samarbete med olika personbilstillverkare som mynnat ut i upphandlingar med Volvo Cars och Audiägda Nira Dynamics. De ansvarar för leveranser av data från sin moderna och uppkopplade fordonsflotta.

– Vid exempelvis en krängning eller hastig inbromsning där ABS-systemet slår till, eller om drivaxeln känner att hjulen släpper mot underlaget, sänds signaler till tillverkaren. Uppgifterna används för att förbättra fordonets köregenskaper. I våra uppföljningssystem delar bilen alltså med sig av anonymiserad data om hur vägen ser ut och ny data klickar in regelbundet och sammanställs timvis. Nu är vi uppe i 400 miljoner mätningar per säsong, säger Björn Eklund och påminner om att all dataöverföring är frivillig och säkerställd av fordonstillverkaren enligt dataskyddsförordningen.  

– Varje ny bilägare får själv välja om hen vill dela med sig av dataöverföringen i samband med andra tjänster som fordonstillverkaren erbjuder. I den här kontexten ser vi det som en samhällsinsats.

20240123_104130_foto Björn Eklund_fix.jpg.

För att arbetet med halkbekämpning ska utgå från insamlad fordonsdata vill Trafikverket att samtliga kontrakterade vägunderhållare på det statliga vägnätet tar del av den nya tekniken. I nya upphandlingar kan vägunderhållsentreprenörer som Peab, Terranor, Svevia och Skanska abonnera på olika beslutstödssystem som ger dem tillgång till uppgifterna.

Entreprenörerna har möjlighet att frivilligt använda tekniken i samtliga av Trafikverkets totalt 108 underhållskontrakt. I de 19 kontrakt som startar i höst är fordonsdata med som obligatorisk mätmetod.

– Det är klart att förändringar oroar. Men med hjälp av modern teknik kan vi förbättra vinterväghållningen genom att vara transparenta i våra val och sätta in rätt åtgärder på rätt ställe och i rätt tid. Det är också en klok affärsidé som sparar pengar åt samhället och som bäddar för effektiva lösningar över tid. En kompetenshöjning och optimering för alla inblandade, helt enkelt.

Fordonsdata används även inom den kommunala väghållningen. I Göteborgsregionen har halka runt nollgradersstrecket länge ställt till stora problem i trafiken. I ett treårigt avknoppningsprojekt har nu delar av det kommunala vägnätet försetts med sensorer i asfalten medan data från ett par tusen taxi- och personbilar, som samlas in i realtid, optimerat halkbekämpningen.

Enligt uppgifter till Vetenskapsradion minskade på så sätt antalet halktillbud med 47 procent första året. Senaste året minskade antalet tillbud med hela 80 procent, enligt uppgifter i bilarnas insamlade data.

Björn Eklund är övertygad om att den tunga yrkestrafiken kan dra fördel av Trafikverkets halkbekämpningsprojekt. Trafikstörningar utvärderas regelbundet och fordonsdata påverkar både analyser och förslag på förbättringsåtgärder.

Tunga fordon kan leverera samma fordonsdata som personbilarna, men något sånt uppdrag finns inte med i nuvarande leverans. Man kommer långt med datan från de många person- och taxibilarna.

–Teknikutvecklingen har gett oss bättre verktyg att möta nya utmaningar och vi är först i världen med att ta fram den här tekniken. Det är vi mycket stolta över, understryker Björn Eklund som även ser att halkproblemen förvärras genom klimatförändringar.
– Vi ser redan att det blivit lite varmare och att temperaturerna växlar allt kraftigare. En dag ställer isbildning till bekymmer och nästa dag är det våt vägbana. Med hjälp av tekniken är vi bättre förberedda inför och under varje ny vintersäsong.

Björn Eklund nämner också ett systerprojekt, där Trafikverket samarbetar med tre leverantörer: Mercedes, Nira och Universe. Projektet, som ska genomföras under sommartid, handlar om att detektera hål och sprickor i vägbanan med hjälp av kamerateknik.

– Och så tittar vi även på vägmarkeringar, där finns det en del att vinna genom att få snabbare koll på underhållsbehovet. Det kommer att bli ännu viktigare i takt med att de självkörande bilarna blir fler.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

IMG_2803_sep 2025_foto Wilma Hagström Regeringskansliet_low.jpg.

POLITIK 2025-09-18

Mer stöd till elektrifiering i nya budgeten

Nu har regeringen släppt sina transportrelaterade klimatnyheter i den kommande budgetpropositionen. Det handlar om mer pengar till laddinfrastruktur och lätta ellastbilar, men inga nya förslag som på allvar förändrar kostnadsbilden för fossilfria transporter. Klimatklivet är ett av regeringens viktigaste stöd till investeringar som bidrar till att minska utsläppen och underlättar Sveriges klimatomställning. Under förra året beviljades 1,5 miljarder kronor i stöd till cirka 47 000 laddpunkter i Sverige.I budgetpropositionen för 2026 föreslås anslaget att öka med 1,5 miljarder kronor 2026, vilket innebär att det kommer att finnas stöd på omkring 4,5 miljarder kronor att söka. Regeringen räknar också med att man kommer att öka anslaget med ungefär lika mycket för åren 2027 och 2028. Samtidigt föreslås bemyndigandet att höjas till 8 miljarder kronor, vilket innebär att fler och större projekt kommer att kunna behandlas samtidigt. En annan nyhet som nu presenterats är att investeringsstödet för lätta ellastbilar ska förlängas. Regeringen konstaterar att ansökningstrycket har varit högt och man föreslår ett tillskott på 700 miljoner för 2027 och 800 miljoner för 2028. Det blir nu möjligt att söka stödet fram till och med 2027, med sista utbetalningsår 2028. I juli 2023 införde regeringen tillfällig skattefrihet för laddning av personbilar, lätt lastbil, motorcykel, moped och cykel vid en laddningspunkt eller ett eluttag som tillhandahålls av arbetsgivaren i anslutning till arbetsplatsen. Skattefriheten skulle upphöra att gälla 1 juli 2026, men regeringen föreslår nu att den får fortsätta gälla tills vidare. Den arbetstagare som laddar en laddhybrid på arbetsplatsen utan att betala för elektriciteten ska också få motsvarande avdragsrätt för drivmedelsutgifter vid tjänsteresor som den som har betalat allt drivmedel själv. – För att snabba på omställningen av transportsektorn är det helt centralt att vi sänker trösklarna för fler företag och hushåll att välja eldrivet. Med miljardsatsningar på Klimatklivet möjliggör vi ytterligare laddinfrastruktur över hela landet, och genom att förlänga klimatpremien till lätta ellastbilar skapar vi förutsättningar för fler utsläppsfria transporter. Att göra den skattefria laddelen vid arbetsplatsen permanent förstärker också incitamenten för eldrivna arbetsresor. Detta är klimatpolitik som gynnar tillväxt och konkurrenskraft, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari i ett pressmeddelande. På måndag presenteras budgetpropositionen i sin helhet. Det återstår att se om det då finns några helt nya förslag som förändrar kostnadsbilden för fossilfria godstransporter på väg. Chansen bör inte ses som särskilt hög. 

Läs mer
färdskrivare_foto Volvo Lastvagnar.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-25

Regeringen vill se kraftigare åtgärder mot manipulation av färdskrivare

Poliser och bilinspektörer ska få större befogenheter, straffet för att manipulera färdskrivare ska skärpas och myndigheterna ska ta fram en ny tillsynsstrategi. Det är några av förslagen i en promemoria som regeringen nu skickat ut på remiss. Syfte med förslagen är att komma till rätta med oseriösa och kriminella aktörer inom transportbranschen genom mer effektiva kontroller av förare, fordon och transportföretag. – En välfungerande transportbransch med goda konkurrensvillkor är viktig för det svenska näringslivet. Manipulation av färdskrivare riskerar att snedvrida konkurrensen och kan även innebära en stor fara för trafiksäkerheten, säger infrastrukturminister Andreas Carlson. Promemorian innehåller förslag på att införa en ny lag med bestämmelser om stärkta befogenheter för polismän och bilinspektörer vid misstänkta överträdelser, skärpt straff för manipulation av färdskrivare och straffansvar för den som på något sätt befattar sig med manipulationsutrustning. Förslaget innehåller även ändrade bestämmelser om tillsyn samt att berörda myndigheter ska få i uppdrag att utarbeta en tillsynsstrategi med fokus på manipulation av färdskrivare. I det remitterade förslaget ingår även höjd sanktionsavgift för användning av förarkort som har erhållits till följd av oriktiga uppgifter eller falska handlingar. Förslaget är på remiss till den 22 december 2025 och den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.

Läs mer
_MIC7249_low.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-09-19

Sista kvaltävlingen inför yrkes-SM

På tisdag är det dags för den sista av de tre årliga kvaltävlingarna för unga lastbilsförare inför Yrkes-SM 2026. Denna gång arrangeras tävlingen i Kristianstad och vinnaren blir en av tre som får tävla om nästa års SM-titel. På Yrkes-SM, och i kvaltävlingarna, får elever från gymnasieskolans fordonsprogram med inriktning transport visa prov på skicklighet i flera spännande och utmanande moment som alla tillsammans speglar en lastbilsförares vardag. Det handlar om olika tävlingsmoment såsom lastsäkring och precisionskörning för både lastbil och truck, samt teoretiska skriftliga prov. Tisdagens tävling, den sista av tre kvaltävlingar, hålls på Wendesgymnasiet i Kristianstad. På tisdag tävlar ungdomar från följande skolor och orter: Mimers Hus Gymnasium, Kungälv  Nifsarpskolan, Eksjö  Viskastrandsgymnasiet, Borås  Sunnerbogymnasiet, Ljungby Wendesgymnasiet, Kristianstad  SYAB Hultsfred, Hultsfred  Finnvedens gymnasium, Värnamo VFG Växjö, Växjö  Åkrahällskolan, Nybro  C-R Utbildning AB, Varberg  Klippans Gymnasieskola, Klippan  Kristinehedsgymnasiet, Halmstad  Malenagymnasiet, Sjöbo  Upplands-Brogymnasiet, Upplands-Bro  SYAB Transportgymnasium Kalmar, Kalmar  Yrkesgymnasiet Sverige AB, Nödinge  Oscarsgymnasiet, Oskarshamn  Vägga Gymnasieskola, VFG, Asarum Murtans Trafikskola, Falkenberg Segrarna i varje kvaltävling kvalificerar sig till Yrkes-SM som 2026 genomförs i Stockholm. Bakom tävlingarna står Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, (Tya), med Volvo Lastvagnar som huvudpartner. Sedan tidigare är Viktor Rahm från Vreta Utbildningscentrum och David Lindmark från Strömbackaskolan i Piteå klara för final.

Läs mer