”Vissa ska köra om till varje pris”

1202 Blixten 2.jpg.
Lars "Blixten" Bergholtz har gått från fartdåre till ansvarstagande yrkesmässiga. Foto: Svenska Truckers
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-10-27

PROFIL

Smeknamnet till trots håller han sig numera strikt till hastighetsgränserna. Lars ”Blixten” Bergholtz har blivit en favorit för många i Svenska Truckers och här delar han med sig av sina tankar om livet som lastbilsförare, hur det är att bli filmad och avslöjar vilken korv som är allra godast.

Efter snart 40 år på vägarna är det betydligt fler som vet vem Blixten är än Lars Bergholtz. Smeknamnet fick han tidigt i karriären efter att i slutet av 80-talet ha tagit sitt lastbilskort och blivit känd för att gärna ha foten på gasen.

– Ja, man har ju varit ung en gång. Men nu kallar jag mig Blixtens snigelfrakt AB. Jag kör efter reglerna, och dessutom tunga specialtransporter. Vi kör nästan för fort även när vi kör lagligt. Sedan har man väl blivit lite mer miljömedveten också. Man vinner inget på att ha foten på gasen hela tiden, säger Blixten.

I stället vill han rikta en känga till de bilister som inte visar respekt på vägarna.

– Folk kör som galningar. Tänk hur många olyckor vi hade sluppit om alla kört som man ska. Vi som kör specialtransporter har vägtransportledare, men folk förstår ändå inte och kör på även om vägtransportledaren visar stopptecken. I min vardag är det mest privatbilister som är problemet, men visst finns det även lastbilsförare som kör illa. Vissa ska köra om till varje pris, även om man redan ligger i 80.

De flesta som inleder en yrkesbana som lastbilsförare idag går transportgymnasium. Andra går vuxenutbildningen. Blixten tillhör dock den äldre generationen där det var vanligt att ta körkort och sedan börja köra direkt. Ingen skolbänk, bara en mycket kort introduktion innan man lämnades själv med uppgiften.

– Jag fick en snabblektion första gången jag skulle köra, om hur man vevar på kranarna och sånt. Och jag hade aldrig någon med mig på uppdragen. Men det gick.

Snart har det gått 40 år och föraryrket är självklart. Blixten säger att han aldrig slutat på någon arbetsplats för att han inte trivts. Det gånger det skett har det berott på att arbetsgivaren sagt upp folk, exempelvis under lågkonjunkturen och finanskrisen på 90-talet. Men vid de tillfällena har han hittat en ny arbetsgivare.

– Jobba ska man göra och man behöver ha ett jobb man trivs med. Jag trivs med mitt och kommer garanterat jobba till minst 67. Men kanske trappar jag ner lite de sista åren. Jag har klarat mig undan sjukdomar och än så länge håller kroppen, men jag vill inte köra slut på den. Man hoppar ju inte riktigt som förr.

Yrket är viktigt för Blixten, men långt ifrån allt. Tillsammans med frun Åsa har han fem barn, två egna och tre på Åsas sida. Alla är numera vuxna, där den yngsta är 25 år. Musiken har också varit en stor del av livet och det första mötet med den blivande frun var på ett hotell där Blixten spelade med sitt tidigare dansband.

– Jag såg Åsa och bestämde att den tjejen vill jag gå ut och äta med. Som tur var hade en annan kille i bandet hennes telefonnummer. Nu var det länge sedan jag hade ett band och en spelning, fast jag spelar ibland hemma när jag känner för det. Men vi har hästar på gården, så det är mycket med det i stället. Nu ska jag lära mig rida med häst och vagn, det gillar barnbarnen.

1202 Blixten 4.jpg.

Blixten sökte själv till Svenska Truckers, mest för att ”ställa upp” – trots att han var medveten om att programmet har haft över tusen sökande många säsonger. Upplevelsen har varit över förväntan och han hoppas att han med sin medverkan lyckas bidra på ett positivt sätt.

– Jag vill att de unga ska tycka att det här verkar roligt, men samtidigt vill jag visa hur vardagen ser ut. Man kanske inte får sin planerade dusch och man kanske kommer hem senare än planerat. Familjen är viktigast, men det är dem man lämnar hemma i veckorna.

Numera är filmningen vardag, men i början var känslan en annan.

– När filmteamet var med på första passet undrade jag vad jag gett mig in på. Man har en kamera i nacken hela tiden. Nu efter några säsonger är det annorlunda. Personalen är jättebra och trevliga och ibland kan jag sakna dem. De är värda mycket beröm.

Den som följer Svenska Truckers kopplar antagligen ihop Blixten med vägarbetarens viktigaste födokälla – korven. Det är svindlande att tänka på hur många korvar som gått genom kroppen under alla år, tycker han själv.

Vilka är de allra godaste korvarna?

– Det måste vara Lunnamelle. Man ska doppa korven i senap, utan något bröd. Originalet kunde man bara köpa i Eslöv på fredagar förr i tiden, men nu kan man köpa den alla dagar i veckan i vissa delar av södra Skåne. Men längre upp än Hässleholm hittar du den inte.


Om Lars ”Blixten” Bergholtz

Ålder: 60

Bor: På en gård i Eslöv

Familj: Frun Åsa och fem vuxna barn (två egna, och tre som är Åsas).

Kör: Maskintrailer, en femaxlig Volvo 750 CH16, med femaxlig trailer från Pekå i Göteborg.

Bakgrund: Tog körkort 1986 och har jobbat i branschen sedan dess, med undantag för ett halvår. Började yrkesbanan på lastbilscentralen i Eslöv med inhopp för ordinarie personal. Arbetar idag för Henriks Trailertransport i Ingelsta och kör industrigods, entreprenadmaskiner, stenkrossar och truckar etc.

Alternativ karriär: ”Jag skulle kunna vara parkeringsminister. Det är bedrövligt. Man löser inte parkeringsproblemen genom att ta bort parkeringar.”

Bästa korven: Lunnamelle, med senap men utan bröd. ”Men WP knackwurst från Marieholm och Bromölla grillkorv är också jättefin. Och jalapenokorv om den inte är för stark. Och så stekt falukorv med makaronistuvning – hallå! Det är ju så jättegott, en klassiker.”

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

DSC04126_low.jpg.

HÅLLBARHET 2025-12-04

Svenska Retursystem prisas för hållbar upphandling

Svenska Retursystem är årets mottagare av priset ”Upphandlingsnyckeln”. Det delas ut till företag som arbetar aktivt för att främja hållbarhet och fossilfria transporter i upphandlingar.Upphandlingsnyckeln delas ut av expertorganisationen Biodriv Öst med syftet att uppmärksamma viktiga insatser för att främja fossilfria transporter i upphandlingar.– Vi är hedrade över att ta emot Upphandlingsnyckeln 2025. Priset är en bekräftelse på vårt långsiktiga och målmedvetna arbete för att skapa en hållbar och fossilfri framtid inom transport och logistik, säger Niklas Blomgren som är chef för leveranskedjan på Svenska Retursystem.Prisutdelningen ägde rum på Nalen i Stockholm, den 3 december. Svenska Retursystem hoppas nu att fler företag inspireras och vill använda upphandling som ett effektivt verktyg för att leda hållbar omställning. MotiveringenGenom konsekvent kravställning, nära samarbete med transportörer och ett orubbligt fokus på cirkulär ekonomi har Svenska Retursystem i princip redan uppnått sina mål om fossilfria inrikestransporter. Nu växlar de upp arbetet ytterligare för att göra även europatransporterna hållbara. Deras återanvändbara livsmedelsbackar är en symbol för smart resurseffektivitet och deras fossilfria transportkedja är ett bevis på att förändring är möjlig. Svenska Retursystem sätter en ny standard för hur näringslivet kan kombinera klimatnytta med affärsnytta. Hållbar logistik handlar inte om framtidsvisioner, det handlar om resultat här och nu. 

Läs mer
iStock-1354892924.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-27

Teleoperatörer ska stoppa bedrägerier

Det svenska näringslivet beräknas ha förlorat omkring 4,5 miljarder kronor i olika typer av bedrägerier under 2023. Nu föreslår regeringen att teleoperatörer ska bli skyldiga att stoppa samtal och meddelanden som misstänks användas för bedrägerier.Bedrägerier över telefon, sms och andra elektroniska kommunikationstjänster är ett utbrett problem i samhället och näringslivet. Under 2023 polisanmäldes omkring 29 000 telefonbedrägerier och den sammanlagda brottsvinsten uppskattades till över 700 miljoner kronor. Bland privatpersoner slår bedrägerier hårt mot framför allt äldre personer, och kostnaderna för närings­­livet till följd av alla typer av bedrägerier beräknades till 4,5 mi­ljarder kronor under 2023. I en promemoria presenterar regeringen nu förslag som ska förhindra att telefonsamtal och SMS används för bedrägerier.– Bedrägerier drabbar framför allt äldre väldigt hårt, samtidigt som det är en stor inkomstkälla för gängkriminella. Med dessa förslag kan vi stoppa fler bedrägeriförsök innan de når mottagaren. Det ökar tryggheten för både privatpersoner och företag, säger civilminister Erik Slottner.I promemorian föreslår Finansdepartementet bland annat att operatörer som tillhandahåller telefoni och sms ska vara skyldiga att stoppa samtal och meddelanden som misstänks användas för bedrägerier, eller för att vilseleda en större grupp mottagare. Operatörerna ska inte få filtrera innehållet i samtal eller sms, utan basera bedömningen på teknisk information såsom avvikande trafikmönster eller vissa anmälda avsändaruppgifter. För att underlätta kontrollen av sms med avsändarnamn föreslår man att Post- och telestyrelsen ska få föra ett frivilligt register över avsändarnamn, vilket gör det möjligt att verifiera att ett meddelande kommer från rätt avsändare.Promemorian med förslag har skickats ut på remiss till berörda remissinstanser.

Läs mer
iStock-177094350_low2.jpg.

POLITIK 2025-12-03

Trafikanalys bildar gemensam myndighet med Tillväxtanalys

Regeringen har beslutat att Tillväxtanalys och Trafikanalys ska gå samman och bilda en ny myndighet. Genom att samla tillväxt- och infrastrukturfrågorna vill man få ett bredare kunskapsunderlag och effektivare analyser av samhällsutvecklingen.I samband med presentationen av budgetpropositionen för 2026 gav regeringen beskedet att en ny analysmyndighet ska bildas för att samla tillväxt- och infrastrukturfrågorna, genom att Trafikanalys intregreras i Tillväxtanalys. Nu har de båda myndigheterna fått i uppdrag att gå vidare med arbetet och förbereda och genomföra organisationsförändringen.– Bildandet av den nya myndigheten kommer att innebära en stor arbetsinsats för båda organisationerna, men på sikt kan regeringens strategiska kapacitet stärkas när de båda myndigheternas kompetenser och resurser samlas, säger Mattias Viklund, generaldirektör för Trafikanalys.– Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda en mer samlad och bred kompetens inom närings-och infrastrukturområdet. Vi kommer kunna bidra med bredare analyser och utvärderingar av komplexa samhällsfrågor. Jag ser fram emot att tillsammans med alla medarbetare utveckla den nya myndigheten, säger Sverker Härd, generaldirektör Tillväxtanalys.Tillväxtanalys och Trafikanalys ska löpande informera regeringen om arbetet. Den nya myndigheten, som kommer att ligga under Klimat-och näringslivsdepartementet, börjar verka 1 januari 2027.

Läs mer