Volvoprofiler utsedda till mäktigaste fordonskvinnor

DSC_0597_low.jpg.
Anna Liljedahl, vd på Liljedahlskoncernen, är fordonsbranschens mäktigaste kvinna i år enligt tidningen Motorbranschen. Foto: Annika Magnusson
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-09-09

PROFIL

Varje år delar tidningen Motorbranschen ut ett antal utmärkelser till de kvinnor i fordonsbranschen som anses vara mäktigast i branschen. I år föll valet på Volvo Lastvagnars miljöchef Stina Lundin som hållbarhetsmäktigast och Anna Liljedahl på Liljedahl Group i huvudkategorin ”mäktigaste kvinna”.

Omkring 200 kvinnor från den svenska fordonsbranschen samlades till prisutdelning, mingel och gala i förra veckan för att hylla fordonsbranschens mäktigaste kvinnor. På plats och på scen var även bland annat gymnasie-, högskole- och forskningsminister Lotta Edholm (L) och varumärkesexperten Anna Dyhre.

Den totala listan, som presenteras i senaste numret av tidningen Motorbranschen, består av hela 100 namn, men det var de främsta inom sju kategorier som fick ta emot pris på plats. Bland dessa återfanns Elvina Asllani (årets fordonselev), Stina Lundin (miljöchef på Volvo Lastvagnar som blev årets mäktigaste inom hållbarhet) och inte minst Anna Liljedahl, vd på Liljedahl Group som bland annat driver Finnvedens Lastvagnar – Sveriges största återförsäljarnätverk för Volvolastbilar. Hon utsågs till årets mäktigaste alla kategorier.

I en intervju på motorbranschen.mrf.se berättar Anna Liljedahl bland annat om när hon efter några tuffa år för företaget tog över som vd för Finnvedens Lastvagnar.

– Efter något år vände siffrorna, och jag fick totalt drygt elva fantastiska år som vd för Finnvedens Lastvagnar. Jag gillar verkligen lastvagnsbranschen. Man träffar oerhört många skickliga och inspirerande företagare, och jag fick jobba med ett gäng fantastiska och engagerade medarbetare på företaget.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

El-lastbil_Moelven Edanesågen_VVLBC-10_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-16

Eldriven flisbil till Västvärmlands LBC

Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport har tillsammans driftsatt en ny eldriven lastbil i ett samarbete med Moelven. Nu har den börjat köra biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika. Lastbilen, en Scania på 24 meter och 64 tons totalvikt, sattes i drift redan inför sommaren, men det är först nu som Västvärmlands LBC gått ut med informationen. Investeringen har skett i ett samarbete mellan Moelven, Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport och bilen transporterar nu alltså bland annat biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika till olika kunder i regionen. – Det här är ett viktigt steg för oss, både ur miljösynpunkt och för att framtidssäkra våra transporter, säger Pär Börjesson, vd Västvärmlands LBC. Dijkstra transport blir det tredje åkeriet i Västvärmlands LBC som investerar i en eldriven lastbil och målet om två implementerade elfordon under 2025 är nu uppnått. Paul Dijkstra, ägare av Dijkstra transport, ser positivt på utvecklingen där elfordon tar större plats. – Det blir en bättre arbetsmiljö för föraren. Det är tyst i hytten jämfört med en dieseldriven lastbil. Det blir också mer utvecklande för föraren då körningen planeras och struktureras på ett helt annat sätt än för en vanlig lastbil. Lastbilen går 1,5-skift, laddas på natten och stödladdas sedan två eller tre gånger under dagen. Per Börjesson lyfter flexibiliteten som en akilleshäl för eldriften och att det bitvis varit driftstörningar på laddplatserna. Därför siktar man in sig på fasta uppdrag där rutterna är förutsägbara. Sedan en tid tillbaka finns en laddstation för tunga elfordon vid Västvärmlands LBC:s terminal i Arvika. – En sådan investering i infrastrukturen underlättar så klart våra mål om att implementera fler elfordon i flottan och sänka vår klimatpåverkan ytterligare, säger Pär Börjesson.

Läs mer
E-Charge2_org_low.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-22

Megawattladdning testas i skarp logistik

Järna, Ödeshög och Vädermotet i Göteborg har nu fått några av Sveriges första megawattladdare (MCS). Installationen sker inom ramen för forskningsprojektet E-Charge där åkerier, fordonstillverkare, akademi och laddoperatörer arbetar tillsammans för snabbare elektrifiering. Testerna, som pågår under hösten, syftar till att validera tekniken i verkliga transportflöden för att lägga grunden till nästa avgörande steg – kommersiell tillgänglighet under 2026. MCS är en ny laddningsstandard som möjliggör betydligt högre effekter än dagens CCS. De första testerna sker med upp till 1 megawatt, men tekniken har potential att nå 3,75 megawatt (3 000 ampere vid 1 250 volt DC). – Med installationen av megawattladdare visar vi att elektrifierad fjärrtransport inte bara är möjlig – den är redo att skalas upp. För Scania är detta ett viktigt steg för att visa att våra kunder kan köra eldrivna lastbilar effektivt på viktiga logistikrutter, med kontroll på kostnader och driftstid. Tillsammans med våra partner lägger vi grunden för en robust laddinfrastruktur som gör övergången till hållbara tunga transporter snabbare, säger Philip Gustavsson på Scania.

Läs mer
Swerock1_org_foto Roger Nellsjö_low.jpg (1).

FORDONSTEKNIK 2025-10-22

Swerock och Volvo testar elektriska maskiner i anläggningsprojekt

Just nu pågår ett pilotprojekt där Swerock använder helelektriska tunga maskiner i anläggningsarbeten i Helsingborg, tillsammans med Volvo och MVB Syd.– Vi vill förstå hur elektriska maskiner fungerar i vardagen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock. Under två månader testar Swerock hur Volvos helelektriska maskiner fungerar i skarpa uppdrag. Pilotprojektet omfattar en elektrisk hjullastare på 20 ton med 270 kWh batteri och en elektrisk lastbil, Volvo FMX, med 450 kWh batteri, som används för att lasta och transportera ballast till pågående anläggningsprojekt som byggföretaget MVB Syd bedriver i Helsingborgs stad. Syftet är att samla erfarenheter av hur elektriska maskiner fungerar i praktisk produktion. – För oss handlar det om att gå från teori till praktik, säger Linus Delin. Vi vill förstå hur elektriska maskiner fungerar i vardagen, vad som krävs för att de ska bli en naturlig del av vår produktion och hur vi kan bidra till att skynda på elektrifieringen av anläggningssektorn. 

Läs mer