Förslag om praktiskt körprov vid synfältsbortfall skickas på remiss

iStock-2195282762.jpg.
Det viktigt att ha god överblick över den omgivande trafiken. Vissa personer med lindrigare synfältsbortfall klarar att kompensera för sina brister och kan bli goda förare. Foto: Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-10-02

TRAFIKSÄKERHET

Fler personer med synfältsbortfall ska få möjlighet att testa sin körförmåga i praktiken. Nu skickar regeringen ut en remiss som också innehåller förslag som gör det möjligt för dessa personer att övningsköra på körskola inför körbedömningen. Regeringen meddelar också att personer med adhd och autism framöver inte ska behöva skicka in läkarintyg för prövning av sin diagnos när de ansöker om körkortstillstånd.

Regeringen gav 2023 uppdrag till Transportstyrelsen att se över möjligheterna att införa körprov i trafik för bedömning av undantag vid synfältsbortfall. I dag saknas den möjligheten när Transportstyrelsen hanterar undantagsärenden, trots att körkortsdirektivet medger detta.

– Omfattande forskning visar att det finns de som kan kompensera för sina synfältsbortfall, men där det i dag saknas möjlighet att testa förmågan i praktiken, säger infrastrukturminister Andreas Carlson.

På gruppnivå kör personer med synfältsbortfall sämre än normalseende. Inom gruppen finns dock individer som kan kompensera för bristerna och ändå köra trafiksäkert. I den rapport som nu skickas på remiss föreslår Transportstyrelsen därför att den som inte har allt för stora synfältsbortfall ska kunna genomföra en körbedömning för synfält hos Trafikverket.

Remissen innehåller även förslaget att den som söker körkortstillstånd ska kunna få ett beslut om att genomföra körbedömning. Beslutet ger personen rätt att övningsköra hos trafikskola inför en körbedömning i verklig trafik, trots att personen saknar körkortillstånd. Om personen klarar bedömningen får den därefter övningsköra som vanligt.

Transportstyrelsen föreslår att de nya reglerna träder i kraft den 1 mars 2027.

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag också sett över sina föreskrifter och allmänna råd om medicinska  krav för körkortsinnehav för personer med adhd, autism och liknande tillstånd. Detta har lett till en regeländring som innebär att dessa personer slipper lämna in läkarintyg och inte kommer att prövas utifrån sin diagnos när de söker körkortstillstånd.

– I dag får mer än 99 procent av de som prövas medicinskt för adhd eller autism bifall när de ansöker om körkortstillstånd. Att ta bort den särskilda prövningen innebär en enorm lättnad för den enskilde och avlastar både sjukvård och Transportstyrelsen från onödig administration, säger Andreas Carlson.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

DSC09507_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-11-13

Fullsatt på branschdag för åkerier

Under två halvdagar anordnades nu i veckan Åkeri- och LBC-dagen, Sveriges Åkeriföretags årliga branschdag, på hotell Downtown Camper i Stockholm. Med omkring 170 personer på plats slogs ett nytt deltagarrekord för evenemanget där halva programmet var vigt åt digitalisering och AI.  Åkeri- och LBC-dagen har anordnats sedan slutet av 90-talet, men aldrig varit så välbesökt som i år. Oscar Hyléen, vd på Sveriges Åkeriföretag, konstaterade redan i inledningsanförandet att det märks att åkerinäringen är inne i en fas av stora förändringar. I efterhand är han mycket nöjd med arrangemanget och responsen från deltagarna som tagit sig till Stockholm från Skåne, Norrbotten och de flesta landsdelar däremellan. – Det var fantastiskt att se så många taggade medlemmar som redan testar och driver alla möjliga saker. Rätt använt och tillämpat är teknisk omställning en unik chans för vår näring och en grund för optimism och framåtanda. Det här blev en fullträff. På programmet första dagen stod ämnen såsom konjunkturläget, Stockholm stads omställningsresa och nya miljözoner samt energiskiftet till eldrift. Passet avslutades med en inspirerande och tankeväckande föreläsning av framtidsspanaren Mats Lewan. Andra dagen ägnades nästan helt åt digitalisering, utvecklingen för artificiell intelligens och hur ny teknik och ökade datamängder effektiviserar och omformar transportbranschen. Det framkom bland annat att en stor andel av de närvarande företagen redan införlivat AI i delar av sin verksamhet och att andra precis har börjat utforska möjligheterna.– Det är spännande att se hur stark den organiska innovationskraften är i den här branschen. Man får ofta höra att åkerinäringen är konservativ och ovillig att förändra sig. Men jag vill påstå att det inte alls stämmer, säger Oscar Hyléen.

Läs mer
Kollage_ambassadörer.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-11-12

Tio nya transportambassadörer tar plats

Tyas ambassadörskampanj går nu in på sitt sjätte år. På Tiktok, Snapchat, Facebook, Instagram och Youtube ska nu tio nya elever från Flygteknikprogrammet, Fordons- och Transportprogrammet och Yrkeshögskolan visa hur det är att gå utbildningen.Förra årets ambassadörskampanj slog rekord när det kommer till räckvidd, enligt Tya (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd). Kampanjen nådde då fem miljoner enskilda konton och inläggen visades över 50 miljoner gånger.– Intresset för kampanjen bara växer och det är riktig glädjande, särskilt med tanke på att vi har brist på både lastbilsförare och flygteknisk personal i Sverige. Här kan unga människor följa våra ambassadörer, själva göra sig en bild av utbildningarna och se om det är något för dem, säger vd Sigalit Slutbäck.En av de nya ambassadörerna är 18-åriga Liw Berglund från byn Bergkarlås i Dalarna. Hon ska bli lastbilsförare och tackade ja till att bli ambassadör för att inspirera andra unga som haft det kämpigt i skolan.– Jag har adhd och dyslexi och vill visa att du kan lyckas på utbildningen även om du har svårigheter. Fem nya transportambassadörerTotalt omfattar Tyas ambassadörsprogram tio ambassadörer, fem från flygsidan och fem inom vägtransporter. Här är de fem som går fordonsutbildningar:Oscar Lindström, 18 år från byn Holmsjö mellan Karlskrona och EmmabodaSkola: Åkrahällskolan, NybroEmily Bäther, 18 år från TorestorpSkola: Viskastarandgymnasiet, BoråsTyra Sköldqvist Altin, 18 år från KramforsSkola: Sollefteå gymnasiumGustav Ragnfält, 17 år från DegerforsSkola: Brogymnasiet, KristinehamnLiw Berglund, 18 år från byn Bergkarlås utanför MoraSkola: Älvdalens utbildningscentrum

Läs mer
iStock-943045842.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-10

Körkortsturismen kan stoppas i maj

Sverige är ett steg närmare att stoppa den så kallade körkortsturismen till landet. Regeringen har nu beslutat att lägga fram en proposition där det föreslås att regeländringarna träder i kraft 1 maj 2026.Alla som bor permanent i Sverige och har ett körkort från ett annat EES-land kan byta ut det mot ett svenskt körkort. Reglerna har gjort att personer som är bosatta i Sverige i somliga fall skaffat ett körkort från ett land utanför EU/ESS (ett så kallat tredjeland) som normalt inte får bytas ut direkt mot ett svenskt körkort, därefter bytt ut detta till ett körkort i ett annat EES-land för att slutligen byta ut detta mot ett svenskt körkort. Genom att åka till ett EES-land som accepterar utbyte från fler länder än vad Sverige gör kan dessa personer alltså komma runt de svenska kraven för att ta körkort.Regeringen föreslår därför att ett utländskt EES-körkort som är utfärdat efter utbyte av ett tredjelandskörkort endast ska kunna bytas ut till ett svenskt körkort i något av följande fall:Körkortshavaren har haft ett utbytt körkort med motsvarande körkortsbehörighet i EES i minst fem år innan flytten till Sverige.Tredjelandskörkortet som har bytts ut mot körkortet var utfärdat i Färöarna, Förenade kungariket, Japan eller Schweiz.Körkortshavaren har gjort ett godkänt förarprov i en EES-land som täcker behörigheterna på körkortet.Personer som inte möter dessa krav kommer att behöva ta om körkortet i Sverige.– Med propositionen tas ett viktigt steg för att förhindra fusk och brottslighet kopplat till körkort som utfärdats utomlands. Det bidrar i sin tur till att säkerställa att förare med svenska körkort har de kunskaper som krävs i trafiken för ökad trafiksäkerhet, säger infrastrukturminister Andreas Carlson. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 maj 2026.

Läs mer