Förslag om praktiskt körprov vid synfältsbortfall skickas på remiss

iStock-2195282762.jpg.
Det viktigt att ha god överblick över den omgivande trafiken. Vissa personer med lindrigare synfältsbortfall klarar att kompensera för sina brister och kan bli goda förare. Foto: Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-10-02

TRAFIKSÄKERHET

Fler personer med synfältsbortfall ska få möjlighet att testa sin körförmåga i praktiken. Nu skickar regeringen ut en remiss som också innehåller förslag som gör det möjligt för dessa personer att övningsköra på körskola inför körbedömningen. Regeringen meddelar också att personer med adhd och autism framöver inte ska behöva skicka in läkarintyg för prövning av sin diagnos när de ansöker om körkortstillstånd.

Regeringen gav 2023 uppdrag till Transportstyrelsen att se över möjligheterna att införa körprov i trafik för bedömning av undantag vid synfältsbortfall. I dag saknas den möjligheten när Transportstyrelsen hanterar undantagsärenden, trots att körkortsdirektivet medger detta.

– Omfattande forskning visar att det finns de som kan kompensera för sina synfältsbortfall, men där det i dag saknas möjlighet att testa förmågan i praktiken, säger infrastrukturminister Andreas Carlson.

På gruppnivå kör personer med synfältsbortfall sämre än normalseende. Inom gruppen finns dock individer som kan kompensera för bristerna och ändå köra trafiksäkert. I den rapport som nu skickas på remiss föreslår Transportstyrelsen därför att den som inte har allt för stora synfältsbortfall ska kunna genomföra en körbedömning för synfält hos Trafikverket.

Remissen innehåller även förslaget att den som söker körkortstillstånd ska kunna få ett beslut om att genomföra körbedömning. Beslutet ger personen rätt att övningsköra hos trafikskola inför en körbedömning i verklig trafik, trots att personen saknar körkortillstånd. Om personen klarar bedömningen får den därefter övningsköra som vanligt.

Transportstyrelsen föreslår att de nya reglerna träder i kraft den 1 mars 2027.

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag också sett över sina föreskrifter och allmänna råd om medicinska  krav för körkortsinnehav för personer med adhd, autism och liknande tillstånd. Detta har lett till en regeländring som innebär att dessa personer slipper lämna in läkarintyg och inte kommer att prövas utifrån sin diagnos när de söker körkortstillstånd.

– I dag får mer än 99 procent av de som prövas medicinskt för adhd eller autism bifall när de ansöker om körkortstillstånd. Att ta bort den särskilda prövningen innebär en enorm lättnad för den enskilde och avlastar både sjukvård och Transportstyrelsen från onödig administration, säger Andreas Carlson.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-2195282762.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-02

Förslag om praktiskt körprov vid synfältsbortfall skickas på remiss

Fler personer med synfältsbortfall ska få möjlighet att testa sin körförmåga i praktiken. Nu skickar regeringen ut en remiss som också innehåller förslag som gör det möjligt för dessa personer att övningsköra på körskola inför körbedömningen. Regeringen meddelar också att personer med adhd och autism framöver inte ska behöva skicka in läkarintyg för prövning av sin diagnos när de ansöker om körkortstillstånd. Regeringen gav 2023 uppdrag till Transportstyrelsen att se över möjligheterna att införa körprov i trafik för bedömning av undantag vid synfältsbortfall. I dag saknas den möjligheten när Transportstyrelsen hanterar undantagsärenden, trots att körkortsdirektivet medger detta. – Omfattande forskning visar att det finns de som kan kompensera för sina synfältsbortfall, men där det i dag saknas möjlighet att testa förmågan i praktiken, säger infrastrukturminister Andreas Carlson. På gruppnivå kör personer med synfältsbortfall sämre än normalseende. Inom gruppen finns dock individer som kan kompensera för bristerna och ändå köra trafiksäkert. I den rapport som nu skickas på remiss föreslår Transportstyrelsen därför att den som inte har allt för stora synfältsbortfall ska kunna genomföra en körbedömning för synfält hos Trafikverket. Remissen innehåller även förslaget att den som söker körkortstillstånd ska kunna få ett beslut om att genomföra körbedömning. Beslutet ger personen rätt att övningsköra hos trafikskola inför en körbedömning i verklig trafik, trots att personen saknar körkortillstånd. Om personen klarar bedömningen får den därefter övningsköra som vanligt. Transportstyrelsen föreslår att de nya reglerna träder i kraft den 1 mars 2027. Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag också sett över sina föreskrifter och allmänna råd om medicinska  krav för körkortsinnehav för personer med adhd, autism och liknande tillstånd. Detta har lett till en regeländring som innebär att dessa personer slipper lämna in läkarintyg och inte kommer att prövas utifrån sin diagnos när de söker körkortstillstånd. – I dag får mer än 99 procent av de som prövas medicinskt för adhd eller autism bifall när de ansöker om körkortstillstånd. Att ta bort den särskilda prövningen innebär en enorm lättnad för den enskilde och avlastar både sjukvård och Transportstyrelsen från onödig administration, säger Andreas Carlson.

Läs mer
iStock-1317282307_low.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-03

Nya datumregler för vinterdäck på tunga fordon

Regeringen har beslutat att införa nya regler för vinterdäck på tunga fordon. Från och med nu i år ska fordon över 3,5 ton ha godkända vinterdäck från 10 november till 10 april, i hela Sverige och oavsett väglag. Tidigare i år presenterade regeringen förslag på skärpta regler för vinterdäck, med syftet att göra trafikanter bättre rustade för skiftningar i väderförhållanden. Förslagen omfattade skärpta vinterdäckskrav för både personbilar och tunga fordon, liksom krav på att tunga fordon skulle medföra snökedjor viss tid av året. Nu har beslutet kommit. – På grund av de omfattande konsekvenserna vid en eventuell olycka är det särskilt viktigt att tunga fordon har däck som är anpassade efter väglaget. Regeringen anser att perioden då det råder krav på vinterdäck för tunga fordon är för kort och väljer därför att förlänga tiden, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.  Efter att ha beaktat inkomna synpunkter på förslagen har regeringen beslutat att endast ändra reglerna för tunga fordon. Det införs inte heller något krav på snökedjor. De nya reglerna innebär att det blir obligatoriskt för tunga fordon att ha vinterdäck eller motsvarande utrustning under perioden 10 november–10 april, oavsett väglag. Datumen för när det är krav på vinterdäck för personbil ändras inte. Perioden för reglerna om viktfördelning hos tunga fordon under vintern ändras också till 10 november–10 april. Reglerna träder i kraft den 1 november. – Efter att ha vägt in remissinstansernas svar har vi bedömt att det inför den här vintersäsongen inte är läge att justera vinterdäckreglerna för personbilar. För att göra den tunga trafiken bättre rustad för vinterväglag har regeringen beslutat om en ändring för tunga fordon. Det är dock lika viktigt att personbilar har däck som är anpassade för väglaget, säger Andreas Carlson. Sveriges Åkeriföretag, som varit en av remissinstanserna, välkomnar förändringen men poängterar att den behöver kombineras med en allmänt förbättrad vinterväghållning och fler kontroller.– När nu tydligare regler har kommit på plats är det viktigt att efterlevnaden säkerställs. Vi föreslår bland annat att Tullen nu ges möjlighet att kontrollera vinterdäck redan vid landets gränser, säger vd Oscar Hyléen.

Läs mer
Volvo Euro Ncap_org.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-01

Volvo får fem stjärnor i Euro Ncaps nya test

Volvo Lastvagnar har återigen tilldelats högsta betyget på 5 stjärnor från Euro Ncap. Både Volvo FH Aero och Volvo FM fick toppresultat. Euro Ncaps allra första säkerhetstest för tunga kommersiella lastbilar ägde rum i slutet av 2024, då med fokus på "flottsegmentet". Två Volvomodeller, Volvo FH Aero och Volvo FM, var de enda lastbilarna som fick högsta betyget på 5 stjärnor i det testet. Organisationen har nu publicerat resultaten av sin andra betygsättning där FH Aero 6x2 och FM 6x2 testats. Även dessa tilldelades 5 stjärnor. – Jag är mycket stolt över att alla fyra Volvomodeller som har betygsatts av Euro Ncap har fått högsta betyg. Våra kunder förväntar sig att Volvo ska vara bäst på säkerhet och nu kan vi visa dem ett tredjepartsbevis på att vi lever upp till våra löften. Vi kommer att fortsätta sträva efter vår nollvision för olyckor, säger Roger Alm, vd för Volvo Trucks. De fem stjärnorna innebär att Volvo uppfyller eller överträffar kriterier som förarstöd och kollisionsundvikande. Dessutom uppfyller båda Volvomodellerna de så kallade City Safe-kriterierna, tack vare god sikt och god prestanda hos de aktiva säkerhetssystemen som är utformade för att skydda utsatta trafikanter i stadstrafiksituationer. Läs mer här, se videon om testerna här och hör mer om vad Volvo säger om säkerhetstesterna här.

Läs mer