Svensk Åkeritidning nr 2 2025

- Svensk Åkeritidning
- åkeritidning
- Nr 2 2025
2025-04-23
SVENSK ÅKERITIDNING
Läs även

FÖRETAGANDE 2025-10-23
Hammar Maskin blir del av Tom EnterpriseEfter mer än fem decennier som ägare och ledare har Bengt-Olof Hammar valt att sälja Hammar Maskins verksamhet till Tom Enterprise. Fokus framöver blir tillväxt, innovation och global expansion. Hammar Maskin grundades 1974 av Bengt-Olof Hammar i Olsfors och har sedan dess utvecklat den världsledande sidlastaren Hammarlift, som används för effektiv containerhantering och andra tunga lastapplikationer. Företaget har levererat tusentals enheter till kunder i över 125 länder och har enligt bolaget byggt ett starkt rykte för robust design, teknisk kompetens och pålitlig service. – Hammar har vuxit genom innovation, kvalitet och kundfokus. Med Tom Enterprise som ägare får vi förutsättningar att fortsätta utveckla verksamheten och stärka vår ledande position på världsmarknaden, säger Bengt-Olof Hammar. De två bolagen delar enligt Hammar Maskin en gemensam syn på långsiktig utveckling och värdeskapande inom svensk industri. – Bengt-Olof Hammar har genom sin vision och sitt tekniska kunnande byggt upp en världsledande position inom sidlastare och skapat en helt ny nisch inom containerhantering. Företaget har gjort en imponerande tillväxtresa och är ett utmärkt exempel på svensk entreprenörsanda och innovationskraft, säger Thomas von Koch på Tom Enterprise. Peter Cederholm föreslås tillträda som ny vd för Hammar Maskin i samband med övertagandet. Han har mångårig erfarenhet från den internationella container- och lyftindustrin, bland annat från Kalmar Industries och Bromma spreaders. Transaktionen är villkorad av sedvanliga myndighetsgodkännanden och beräknas slutföras under fjärde kvartalet 2025.Hela behållningen från försäljningen ska gå till en fond för humanitär hjälp.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-10-16
Best introducerar förarambassadörerTransportbolaget Best har lanserat en ny introduktionsmodell för förare i Stockholm. Genom att låta erfarna förarambassadörer stötta nya kollegor vill man ge kunderna en större trygghet leveranserna och bli en starkare partner för anslutna åkerier. Den nya introduktionsmodellen ska göra att förarna snabbt kommer in i arbetet och får rätt förutsättningar från start. En central del i satsningen är införandet av förarambassadörer, erfarna förare som delar med sig av erfarenhet och ger de nyanställda både stöd och praktisk vägledning i vardagen. De första förarambassadörerna examinerades i början på oktober och är nu i gång med arbetet. Best menar att initiativet innebär en extra kvalitetssäkring. Nya förare blir snabbare redo att möta de höga krav som ställs på service, bemötande och leveransprecision. – Våra förare är avgörande för hur vi uppfattas som bolag. Med förarambassadörer skapar vi en onboarding som inte bara gör nya förare trygga och professionella från start, utan också stärker vår långsiktiga kvalitet och kundupplevelsen, säger Maria Andersson, vd på Best. Satsningen med förarambassadörer lanseras nu i Stockholm, men målsättningen är att steg för steg införa konceptet i hela Best.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-23
Nya tag mot bättre vintervägarArbetet med att förbättra framkomlighet och säkerhet på de statliga svenska vintervägarna fortsätter. Till vintern blir fordonsdata en obligatorisk mätmetod i nya underhållskontrakt och samtidigt testas ny sensorteknik som förhoppningsvis ska ge mer kunskap om hur arbetet bör bedrivas. I vintras genomförde Trafikverket ett flertal förändringar i hanteringen av vinterrelaterade händelser på det svenska statliga vägnätet. Det handlade bland annat om bättre beredskap och effektivare kommunikation vid särskilda väderhändelser. Sedan dess har arbetet fortsatt, med mer fokus på hur det förebyggande arbetet kan förbättras. Under hösten har flera större underhållsentreprenörer och åkerier samt representanter för Trafikverket träffats för att utbyta erfarenheter och ta fram idéer på förbättringsåtgärder. Björn Eklund, senior utredare på Trafikverket, konstaterar att Trafikverket tillsammans med övriga aktörer tagit tag i många av de problem som uppstått vid större snöoväder, och att fokus nu alltså flyttas till det förebyggande arbetet i samband med halka. – Vi är ett antal aktörer i kedjan och det gäller att alla funderar över vad man själv kan göra för att förbättra framkomligheten. Det finns ofta mer kostnadseffektiva och bättre sätt att jobba på, men det gäller att man kan, får och vill börja arbetet i tid.