Falkenklev och Svenska Retursystem i elektriskt samarbete

Ellastbil.jpg.
Fyra av Falkenklev Logistiks nya ellastbilar ska köras för Svenska Retursystem i Skåne, i samarbete med DHL Freight.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-04

FORDONSTEKNIK

Svenska Retursystem ska introducera fyra ellastbilar i sina logistikflöden från anläggningen i Helsingborg. Transporterna körs i samarbete med Falkenklev Logistik och DHL Freight.


Nyligen invigde Falkenklev Logistik en ny laddpark för eldrivna fordon i Helsingborg. I samband med invigningen levererades fyra ellastbilar som ska köra i Svenska Retursystems flöden i samarbete med DHL Freight.

– Vi vill leda hållbar omställning i livsmedelsbranschen, och elektrifieringen av våra transporter är en central del i det arbetet. Att vi nu kan köra fler ellastbilar i våra flöden är ett mycket glädjande steg, säger Niklas Blomgren, som är chef för leveranskedjan på Svenska Retursystem.

Ellastbilarna kommer från Scania och Volvo och har en räckvidd på upp till 30 mil per laddning. Svenska Retursystems menar att deras lätta flöden passar mycket bra för eldrift, särskilt i den platta terrängen i Skåne som ger extra bra räckvidd.

Vår vision är en hundra procent eldriven fordonsflotta som körs på hundra procent egenproducerad el.

Av Falkenklev Logistiks 140 fordon går 60 procent på el redan idag. Den nya laddstationen i Helsingborg drivs delvis med el från solceller på anläggningens tak och från Falkenklevs egen solcellspark.

– Vår vision är en hundra procent eldriven fordonsflotta som körs på hundra procent egenproducerad el. Vi vill inspirera fler att ta ansvar för framtidens transporter, säger vd Victor Falkenklev.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-1354892924.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-27

Teleoperatörer ska stoppa bedrägerier

Det svenska näringslivet beräknas ha förlorat omkring 4,5 miljarder kronor i olika typer av bedrägerier under 2023. Nu föreslår regeringen att teleoperatörer ska bli skyldiga att stoppa samtal och meddelanden som misstänks användas för bedrägerier.Bedrägerier över telefon, sms och andra elektroniska kommunikationstjänster är ett utbrett problem i samhället och näringslivet. Under 2023 polisanmäldes omkring 29 000 telefonbedrägerier och den sammanlagda brottsvinsten uppskattades till över 700 miljoner kronor. Bland privatpersoner slår bedrägerier hårt mot framför allt äldre personer, och kostnaderna för närings­­livet till följd av alla typer av bedrägerier beräknades till 4,5 mi­ljarder kronor under 2023. I en promemoria presenterar regeringen nu förslag som ska förhindra att telefonsamtal och SMS används för bedrägerier.– Bedrägerier drabbar framför allt äldre väldigt hårt, samtidigt som det är en stor inkomstkälla för gängkriminella. Med dessa förslag kan vi stoppa fler bedrägeriförsök innan de når mottagaren. Det ökar tryggheten för både privatpersoner och företag, säger civilminister Erik Slottner.I promemorian föreslår Finansdepartementet bland annat att operatörer som tillhandahåller telefoni och sms ska vara skyldiga att stoppa samtal och meddelanden som misstänks användas för bedrägerier, eller för att vilseleda en större grupp mottagare. Operatörerna ska inte få filtrera innehållet i samtal eller sms, utan basera bedömningen på teknisk information såsom avvikande trafikmönster eller vissa anmälda avsändaruppgifter. För att underlätta kontrollen av sms med avsändarnamn föreslår man att Post- och telestyrelsen ska få föra ett frivilligt register över avsändarnamn, vilket gör det möjligt att verifiera att ett meddelande kommer från rätt avsändare.Promemorian med förslag har skickats ut på remiss till berörda remissinstanser.

Läs mer
DSC09550_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-12-09

Eldriven 74-tonnare på premiärtur

I måndags gick premiärturen för Scanias första eldrivna 74-tons tridemlastbil. Den kommer att köras av Ernsts Express mellan Bolidens gruva i Garpenberg och hamnen i Gävle. Lastbilen, som är av modellen Scania R 400E, invigdes torsdagen den 27 november på Ernsts Express terminal i Avesta. På plats var personal från Scania och Boliden som medverkat till att förverkliga att lastbilen under måndagen kunde sättas i trafik på sin rutt mellan Bolidens gruva i Garpenberg och Gävle Hamn. Rutten är tio mil enkel resa och lastbilen sätts in i ett redan befintligt uppdrag där Ernsts Express kör totalt 24 vändor per dygn uppdelat på fyra bilar.– Varje förare hinner tre vändor på ett skift, och vi kör tvåskift. Mellan skiften finns det tid för att ladda bilen, så när nästa förare kommer så ska den vara fulladdad. Men vi behöver också ha en annan bil, en dieseldriven, som kan ta var tredje tur då batteriet inte håller för alla tre vändor utan laddning. Så av sex vändor kör vi fyra med elbilen och två med en dieselbil, förklarar Lars Evertsson, vd på Ernsts Express.Lastbilen har alltså en totalvikt på 74 ton och en lastkapacitet på 48. Det är fyra ton lägre än för dieselbilarna som kör samma sträcka, men tillräckligt för att kunna utföra samma uppdrag säger Lars Evertsson.– Skillnaden är så liten att det inte påverkar, vi klarar av att köra det vi ska. Och egentligen får vi lasta 50, men i ISO-beredningen har vi gått på 48 ton och då har vi sagt att vi också ska köra på 48.Lasten kommer att vara mineralkoncentrat, eller så kallad slig, från gruvan. Den innehåller bland annat zink, koppar, silver och guld som exporteras via Gävle Hamn till olika fabriker i Sverige, Finland och andra länder som förädlar mineralerna vidare.Ernsts Express har tillsammans med Boliden och Scania valt en operationell leasing av fordonet. Det innebär i detta fall att man kommer att ha bilen under en period av 24 månader och den beräknas då hinna gå 56 000 mil (28 000 mil på ett år). Scanias verkstad i Gävle tar hand om service och bilen rapporterar själv när det är dags. Efter leasingperiodens slut kan ett nytt avtal tecknas, men då byts batterierna ut.– Då har de gått ner till 80 procents kapacitet enligt prognosen och anses vara förbrukade som fordonsbatterier. Scania tar hand om de gamla batterierna och använder dem på annat håll, säger Lars Evertsson.Efter 12 månader kommer de olika parterna att göra en utvärdering av hur väl bilen har fungerat. Utvärderingarna blir också en grund för framtida investeringar i fler elfordon, där Boliden har en vision om att över tid gå över helt till elfordon. Ernsts Express rutt mellan Garpenberg och Gävle är en perfekt början, enligt Daniel Olsén, utvecklingsingenjör på Boliden.– Jag tror att den här rutten kommer att vara väldigt enkel att elektrifiera och att vi kommer att få bra utfall från bilen. Då finns det inte någon anledning att inte ha det med sig nästa gång vi sätter oss och pratar avtal, säger han.Att den nya lastbilen behöver avlastning med en dieselbil var tredje tur är förstås inte optimalt. Inte heller att den med tiden väntas tappa fyra mil i räckvidd och behöva mer stödladdning (vilket kommer att ske i Gävle Hamn). Men det är viktigt att komma i gång och förutsättningarna kommer antagligen att förändras framöver, säger Lars Evertsson.– Om den förväntade utvecklingen inom fordon och batterier blir av och vi med framtida bilar kommer 70 mil på en laddning, då är räckvidden en ickefråga. Eller om vi kan megawattladda på vägen eller i Gävle Hamn. Om lastbilenModell: Scania R 400EAxelkonfiguration: B8x4*4NB (tridem)Batterikapacitet: 624 kWhMotoreffekt: 400 kW (motsv. ca 545 hk)Totalvikt lastbil: 32 tonTotalvikt släpvagn: 42 tonTotalvikt hela ekipaget: 74 tonLastkapacitet: 50 ton (men kommer att begränsas till 48)

Läs mer
hydrivatgas_foto Majk Zanqrelle_low.jpg.

DRIVMEDEL 2025-12-03

Operatörer vill påskynda vätgasutvecklingen inom tunga fordon

Sex europeiska operatörer av tankstationer för vätgas har bildat en allians för öka takten för utbyggnad av vätgasstationer samt fordonslanseringar fram till 2028.Utvecklingen mot vätgasdrivna tunga fordon går trögt. Det gillar inte operatörerna som bygger och driver tankstationer för vätgas i Europa. Nu går de samman i en ”allians” för att påskynda utvecklingen.Alliansen består av aktörer från flera europeiska länder – Hydri (Sverige), TEAL Mobility (Frankrike), Fountain Fuel (Nederländerna), H2 Mobility (Tyskland), Virya Energy (Belgien) och Hympulsion (Frankrike). Tillsammans driver bolagen 92 vätgasstationer för både lätta och tunga fordon, med ytterligare 39 storskaliga stationer planerade till 2028.– Tankinfrastrukturen byggs ut i snabb takt och skapar ett sammanhängande europeiskt nätverk av vätgasstationer, vilket ger fordonstillverkarna trygghet att öka lanserings- och produktionstakten för vätgasfordon. På sikt leder det till minskade kostnader, både vad gäller fordonen och vätgasen, säger Kamilla Björkman, vd för Hydri.Medlemmarna i H2 Infrastructure Alliance har dialog med ledande fordonstillverkare om hur omställningen till vätgasdrivna fordon kan påskyndas. Det menar bland annat att vätgasen är särskilt viktig där begränsad elnätskapacitet hindrar etablering av snabb laddinfrastruktur.– Det är mycket givande att samarbeta med stora och etablerade aktörer som exempelvis TEAL Mobility. Deras ägare, TotalEnergies och Air Liquide, bygger några av Europas mest avancerade vätgasstationer och driver på utvecklingen. Genom alliansen skapar vi ännu bättre förutsättningar att snabbt ställa om transportsektorn i hela Europa, säger Kamilla Björkman.

Läs mer