Falkenklev och Svenska Retursystem i elektriskt samarbete

Ellastbil.jpg.
Fyra av Falkenklev Logistiks nya ellastbilar ska köras för Svenska Retursystem i Skåne, i samarbete med DHL Freight.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-04

FORDONSTEKNIK

Svenska Retursystem ska introducera fyra ellastbilar i sina logistikflöden från anläggningen i Helsingborg. Transporterna körs i samarbete med Falkenklev Logistik och DHL Freight.


Nyligen invigde Falkenklev Logistik en ny laddpark för eldrivna fordon i Helsingborg. I samband med invigningen levererades fyra ellastbilar som ska köra i Svenska Retursystems flöden i samarbete med DHL Freight.

– Vi vill leda hållbar omställning i livsmedelsbranschen, och elektrifieringen av våra transporter är en central del i det arbetet. Att vi nu kan köra fler ellastbilar i våra flöden är ett mycket glädjande steg, säger Niklas Blomgren, som är chef för leveranskedjan på Svenska Retursystem.

Ellastbilarna kommer från Scania och Volvo och har en räckvidd på upp till 30 mil per laddning. Svenska Retursystems menar att deras lätta flöden passar mycket bra för eldrift, särskilt i den platta terrängen i Skåne som ger extra bra räckvidd.

Vår vision är en hundra procent eldriven fordonsflotta som körs på hundra procent egenproducerad el.

Av Falkenklev Logistiks 140 fordon går 60 procent på el redan idag. Den nya laddstationen i Helsingborg drivs delvis med el från solceller på anläggningens tak och från Falkenklevs egen solcellspark.

– Vår vision är en hundra procent eldriven fordonsflotta som körs på hundra procent egenproducerad el. Vi vill inspirera fler att ta ansvar för framtidens transporter, säger vd Victor Falkenklev.

Tipsa oss!

Har du något stort att berätta som rör din verksamhet? Mejla oss på akeritidning@akeri.se.

Mejla oss

Läs även

iStock-1430792492.jpg.

DRIVMEDEL 2025-06-19

Kraftigt lyft för HVO100

Sveriges totala utsläpp av växthusgaser inom transportsektorn ökar efter att reduktionsplikten sänkts. Men leveranserna av det höginblandade biodrivmedlet HVO100 har samtidigt mer än fördubblats på två år. Det visar årets omställningsbarometer från Drivkraft Sverige. Sveriges utsläpp av växthusgaser ökade med hela 7 procent under 2025 jämfört med året innan. Det visar preliminär statistik från Naturvårdsverket. Ökningen är något högre än vad underlaget till regeringens klimatredovisning uppskattat. Vägtrafiken ökade sina utsläpp med 24 procent, och arbetsmaskinerna med hela 32 procent. Resultatet är framför allt en konsekvens av den kraftigt sänka reduktionsplikten för diesel från 30,5 procent till 6 procent (från första juli 10 procent). Men på detaljnivå är inte allt mörkt ur utsläppsminskningssynpunkt. Industrin minskade utsläppen med hela 5 procent, och det höginblandade biodrivmedlet HVO100 har blivit mer populärt. Antalet ”energistationer” (eller ”drivmedelsstationer”) i Sverige är omkring 3 000. Av dessa erbjuder drygt 650 HVO100, vilket är en femdubbling av antalet sedan 2019.  Samtidigt har användningen av HVO100 ökat kraftigt de senaste två åren, parallellt med en ökning av antalet pumpar. Jämfört med förra året finns nu 10 procent fler pumpar. Samtidigt har antalet stationer som erbjuder laddning ökar med omkring 50 procent. 2024 utgjordes 8,5 procent av drivmedelsleveranserna av höginblandade biodrivmedel. Under första halvan av 2025 har andelen gått upp till 10 procent. Anledningen är alltså främst att användningen av HVO100 har ökat, enligt Drivkraft Sverige. Totalt utgörs 7 procent av drivmedelsleveranserna av HVO100, en kraftig ökning från 5 procent samma period 2024 och 2,8 procent 2023. HVO100 är ett drivmedel som inte räknas in i reduktionsplikten. Det är befriat från både koldioxid- och energiskatt efter godkännande från EU. Viktor Gunnarsson, ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige, pekar dock på att det är hög till att säkra fortsatt skattebefrielse. – Det är glädjande att så många företag och individer vill minska sina koldioxidutsläpp genom att välja HVO100 i stället för fossil diesel. Med den beslutade reduktionspliktsnivån på 10 procent är skattebefrielsen en förutsättning för att Sverige ska klara sitt ESR-åtagande. Utvecklingen visar på behovet för regeringen att sätta i gång en statsstödsansökan till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel.

Läs mer
iStock-2095437139.jpg.

DRIVMEDEL 2025-06-27

Återigen neråt för oljan efter tillfällig prischock

Oljepriset har under våren stadigt klättrat neråt och tidvis varit nere kring 60 dollar fatet. I samband med att det kortvariga kriget mellan Israel och Iran bröt ut åkte priset på några dagar upp till knappt 80 dollar. Nu är det nere på en bit under 70 igen, och den lägre nivån kommer troligen kvarstå enligt analytiker. I början av året låg priset för Nordsjöoljan (Brent) på omkring 80 dollar per fat. Sedan dess har priset stadigt sjunkit och som lägst legat kring 60 dollar. WTI-oljan har som vanligt kostat ett par dollar lägre. Bakom det låga oljepriset ligger framför allt en förhållandevis låg efterfrågan och faktumet att några av OPEC+-länderna ökat produktionen för att vinna marknadsandelar, vilket skapat ett överskott. Resultatet har blivit lägre pris på bensin och diesel, även i Sverige. När Israel och Iran attackerade varandra i förra veckan gick priset snabbt upp till strax över 77 dollar per fat för Brentoljan, inte minst på grund av oron att Iran skulle stänga Hormuzsundet i Persiska viken där 20 procent av all världens olja passerar. Nu verkar de storskaliga attackerna vara över och priset har snabbt fallit ner till omkring 67 dollar fatet, och WTI-oljan till 65 dollar. Oron kring utbudet i Mellanöstern har minskat för tillfället, men den har inte försvunnit, konstaterar bland annat nyhetsbyrån Reuters. Reuters skriver också att ny makroekonomisk data från USA visar att den ekonomiska tillväxten kan bli sämre än väntat, vilket stärker förväntningarna om en räntesänkning från den amerikanska centralbanken. Även marknaden verkar satsa på att de amerikanska räntorna sänks i september, vilket normalt sett skulle stimulera ekonomisk tillväxt och efterfrågan på olja. Samtidigt har de amerikanska råoljelagren minskat på sistone. Trots det lär de relativt låga prisnivåerna vara kvar, om inget avgörande förändras. En sådan möjlig faktor är att konflikten mellan Iran och Israel blossar upp ordentligt igen och att Iran väljer att stänga ner Hormuzsundet. Analytiker har spekulerat att det skulle kunna leda till historiska prisrekord på uppemot 300 dollar fatet, vilket skulle innebära en stor chock för hela världsekonomin.

Läs mer
Lorens med armar i kors_F6A7429.jpg. FRÅN MAGASINET

PROFIL 2025-06-13

Man kan ha väldigt roligt som sopbilsförare

Lorens Ottosson är en av Svenska Truckers nya färgstarka profiler. Som liten följde han med i pappas sopbil när han inte behövde vara i skolan, och redan då odlades en kärlek till yrket. Här berättar han för Svensk Åkeritidning om vad som måste bli bättre för dagens förare och om målet att bli professionell boxare. Berätta om din egen väg in i yrket.– Min pappa jobbade som sopbilsförare och jag åkte med honom när jag var hemma från skolan. Redan då förstod jag det fina med att få gå hem tidigt när man jobbat klart, att få möjlighet till fritid och göra vad man vill när jobbet är klart. Jag var inte säkert på att jag skulle jobba med just detta, men nu har jag gjort det sedan strax efter studenten. Du tar ditt jobb på fullaste allvar, vad är det som är speciellt med att vara sopåkare?– Jag gillar att man hjälper folk. Vi gör ett viktigt jobb och är ovärderliga i samhället. Det är som med läkare, skulle vi strejka blir det kaos. Det gör att det finns en stolthet i jobbet och därför tar jag det här väldigt seriöst. Det går ut över så många om jag inte sköter det. I övrigt vet jag nästan inget om lastbilar. Jag är en jävel på att köra, men det är få komponenter i en lastbil jag kommer ihåg namnet på. Din andra passion i livet är boxningen. Varför har det blivit så stort i ditt liv?– Jag började boxas när jag var tolv för att min storasyster, som blev svensk mästare, gjorde det. Men jag har också varit överviktig större delen av mitt liv, tills jag tog tag i boxningen ordentligt för några år sedan. Sedan dess har jag ändrat mitt liv väldigt mycket, det var rätt illa innan jag tog tag i det. Det är också en väldigt rolig sport eftersom boxning verkligen är på riktigt. Det du gör har konsekvenser. Folk kan snacka, men när du står i ringen så syns det på nån sekund om du verkligen är duktig eller inte. Dessutom är det en livsstil. All min tid går åt till jobbet och boxningen, det finns inte utrymme för annat.

Läs mer