Amerikanskt bolag vill köpa Northvolt

northvolt-ett-1.jpg.
Northvolt 1 heter den stora fabriken i Skellefteå. Om affären med Lyten går igenom ska många av de tidigare medarbetarna återanställas. Foto: Northvolt
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-08

FÖRETAGANDE

Det Silicon Valley-baserade batteriteknikbolaget Lyten är på väg att köpa Northvolts tillgångar. Under torsdagen hölls en presskonferens i Skellefteå där konkursförvaltaren, Lytens vd, näringsminister Ebba Busch och flera lokala företrädare deltog. Flera godkännanden återstår innan affären kan bli av.

Northvolt sattes i konkurs i mars i år och tusentals anställda förlorade jobbet. En mindre styrka anställda fortsatte under våren att arbeta för att kunna leverera batterier till de kvarvarande kunderna, däribland Scania som var sist av företagen att få leveranser. Sista juni upphörde produktionen och därefter har konkursförvaltaren Mikael Kubu fortsatt sina försök att sälja bolaget och dess tillgångar. Nu står det klart att det alltså är amerikanska Lyten, ett bolag baserat i Silicon Valley i Kalifornien som inleder processen med att ta över Northvolt. Lyten beskrivs som ett start-up-bolag med bara drygt 300 anställda, långt färre än Northvolt hade, men med en stark utveckling och tunga finansiärer i ryggen.

Under torsdagen hölls en presskonferens där bland annat representanter från de berörda kommunerna, Skellefteå och Västerås, Lytens vd dan Cook, konkursförvaltaren Mikael Kubu och närings- och energiminister Ebba Busch deltog (den senare på länk).

Kommunstyrelsens ordförande i Skellefteå, Lorents Burman, pratade om att det nu skrivs ett nytt kapitel i Europas batterihistoria, och att den här verksamheten är avgörande för svensk innovation och teknikutveckling framöver.

– Vi är hoppfulla. Det här är ett välkommet besked som väldigt många har väntat på väldigt länge, konstaterade han.

northvolt-labs-exterior-1.jpg.

Konkursförvaltaren Mikael Kubu konstaterade att det nu är fem månader sedan Northvolt sattes i konkurs och att utmaningen har varit stor och komplex. Han gav en eloge till medarbetarna och Scania som var avgörande för att produktionen skulle kunna fortsätta under våren. Han konstaterade också att produktionen efter konkursen var högre än innan, trots att majoriteten av de anställda slutat.

– I början hade vi stora förhoppningar på att hitta en köpare som kunde fortsätta verksamheten direkt. Den pågående produktionen för den enda kunden under återuppbyggnaden, Scania, gav oss tid att förhandla med potentiella investerare och köpare av verksamheten. Men när produktionen stoppades stod vi kvar utan intäkter, bara kostnader. Och de potentiella köpare som vi hade förhandlat med under våren bestämde sig för att inte fortsätta. Vi började då planera för en fullständig nedstängning av Northvolt, förklarade Mikael Kubu.

Tanken var då att sälja tillgångarna i Skellefteåfabriken styckvis, vilket skulle gett ganska låga intäkter. Men i juni dök Lyten upp med ett starkt intresse och därefter har arbetet varit intensivt med att möjliggöra en försäljning av stora delar av Northvolts tillgångar och verksamhet.

Lytens vd Dan Cook menar att Northvolts värde ligger i både de fysiska tillgångarna och personalen.

– Vi kan helt enkelt inte låta all den här kompetensen och gemenskapen gå till spillo, sa han och syftade även på det stora engagemang som inte minst Skellefteå och Västerås visat.

Närings- och energiminister Ebba Bush sa att hon var rörd över att se det stora engagemanget från de anställda, även när de fått nyheten om konkursen. Hon tackade alla som bidragit med engagemang och kunskap under åren och poängterade att den kommande affären och återstarten är en vinst inte bara för lokalsamhället.

– Det är en vinst för Skellefteå, Västerås, för hela Sverige och Europa, men också en vinst för den transatlantiska länken.

Dan Cook fick ett par frågor om vad skillnaden blir denna gång i produktionen och hur finansieringen går till. Han menade att Lyten har många pålitliga och starka investerare bakom sig, från USA förstås, men också från Sverige, Polen och andra länder. Produktionen är också på god väg, enligt Dan Cook, som själv besökt flera av anläggningarna och pratat med anställda.

– De människor som är där idag och som slutat tidigare är några av de mest engagerade och hårt arbetande människor jag har stött på i branschen. De har löst många av de problem som försatt Northvolt i den här situationen. Inte alla, men många av de stora.

Han säger att misstag kommer att fortsätta att göras, men att det finns en bra grund i tillgångarna, samhället, kompetensen och det tekniska kunnande som Lyten också för med sig. Bolaget har också tagit in olika experter för att försäkra sig om att det finns möjlighet att skala upp produktionen på ett effektivt sätt.

Lyten äger redan Northvolts tidigare fabrik i Polen och en anläggning i USA. Troligen kommer även återvinningsanläggningen Revolt att säljas till Lyten i ett senare skede.

Konkursförvaltaren och Lyten har nu skrivit på ett avtal om försäljning av vissa tillgångar, men flera steg återstår. Bland annat ska både den svenska och amerikanska regeringen godkänna affären. Långivarna ska också ge sitt godkännande. Om allt går enligt plan så ska den första affären gå helt i lås under oktober månad. Det handlar då om tillgångarna i Sverige. Övriga avtal för anläggningarna i andra länder beräknas ta längre tid att få klara.

Enligt Dan Cook arbetar Lyten nu med att få in den första nya batterikunden.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-943045842.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-10

Körkortsturismen kan stoppas i maj

Sverige är ett steg närmare att stoppa den så kallade körkortsturismen till landet. Regeringen har nu beslutat att lägga fram en proposition där det föreslås att regeländringarna träder i kraft 1 maj 2026.Alla som bor permanent i Sverige och har ett körkort från ett annat EES-land kan byta ut det mot ett svenskt körkort. Reglerna har gjort att personer som är bosatta i Sverige i somliga fall skaffat ett körkort från ett land utanför EU/ESS (ett så kallat tredjeland) som normalt inte får bytas ut direkt mot ett svenskt körkort, därefter bytt ut detta till ett körkort i ett annat EES-land för att slutligen byta ut detta mot ett svenskt körkort. Genom att åka till ett EES-land som accepterar utbyte från fler länder än vad Sverige gör kan dessa personer alltså komma runt de svenska kraven för att ta körkort.Regeringen föreslår därför att ett utländskt EES-körkort som är utfärdat efter utbyte av ett tredjelandskörkort endast ska kunna bytas ut till ett svenskt körkort i något av följande fall:Körkortshavaren har haft ett utbytt körkort med motsvarande körkortsbehörighet i EES i minst fem år innan flytten till Sverige.Tredjelandskörkortet som har bytts ut mot körkortet var utfärdat i Färöarna, Förenade kungariket, Japan eller Schweiz.Körkortshavaren har gjort ett godkänt förarprov i en EES-land som täcker behörigheterna på körkortet.Personer som inte möter dessa krav kommer att behöva ta om körkortet i Sverige.– Med propositionen tas ett viktigt steg för att förhindra fusk och brottslighet kopplat till körkort som utfärdats utomlands. Det bidrar i sin tur till att säkerställa att förare med svenska körkort har de kunskaper som krävs i trafiken för ökad trafiksäkerhet, säger infrastrukturminister Andreas Carlson. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 maj 2026.

Läs mer
Christer Ohlsson, koncernchef i Ohlssonsgruppen. Foto_ Jonas Borg .jpg.

FÖRETAGANDE 2025-11-13

Christer Ohlsson får EY:s entreprenörspris

Årets entreprenör i Skåne och Halland är åkare och heter Christer Ohlsson. I mars nästa år har Ohlssonskoncernens grundare chansen att ta hem ekonomikonsulten EY:s pris för årets entreprenör i Sverige vid finalen i Stockholms stadshus.Tidigare i veckan arrangerades regionfinalen av EY Entrepreneur of the Year, en prestigefylld utmärkelse som en av världens största ekonomi- och revisionskoncerner ger till företagare och entreprenörer som med innovation, mod och uthållighet skapar tillväxt och nya möjligheter. Bland flera andra framstående företagsledare från Skåne och Halland tog Christer Ohlsson, koncernchef i Ohlssonsgruppen, hem huvudsegern i region Syd.Christer Ohlsson ser priset som ett erkännande av ett långsiktigt arbete med att utveckla Ohlssonsgruppen till en väletablerad aktör inom återvinning, transport, entreprenad och VA.– Ohlssons startades som ett familjeföretag i slutet av nittiotalet. I dag är vi en rikstäckande koncern med drygt 850 medarbetare och verksamhet från Uppsala till Vellinge. Det som gör mig mest stolt är att vi lyckats behålla vår kultur med engagemang, ansvar och viljan att hjälpa kunderna på riktigt. Det är grunden i allt vi gör, säger Christer Ohlsson.

Läs mer
bild1_mindre_webb.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-11-06

Ny affärsområdeschef till Akkafrakt

Anders Wikström blir ny affärsområdeschef för verksamhetsområdet Avfall & Återvinning och Kran på Akkafrakt.Anders Wiström uppges ha en gedigen erfarenhet inom utveckling och försäljning och han kommer närmast från en tjänst på Rang-Sells Recycling.–  Vi är mycket glada för att få in Anders som ytterligare förstärkning av vårt duktiga team och ser fram mot att med hjälp av hans erfarenhet och kompetens fortsätta utveckla vårt erbjudande inom avfall, återvinning och kran- och byggtjänster säger Sofie Palmér, vd för Akkafrakt i ett pressmeddelande.

Läs mer