Ny teknisk chef på Volvo

Jens Holtinger Volvokoncernen_webb.jpg.
Jens Holtinger blir ny teknisk chef på Volvokoncernen den 1 september i år.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-27

FÖRETAGANDE

Lars Stenqvist, teknisk chef på Volvokoncernen och medlem i ledningsgruppen, kliver av sin nuvarande roll efter nio år och fortsätter inom koncernen som senior ledare. Han ersätts av Jens Holtinger som också är del av koncernledningen.

Lars Stenqvist har haft sin nuvarande roll som ”Group Chief Technology Officer” i nio år och spelat en avgörande roll på resan mot mer hållbara transportlösningar, enligt Volvokoncernen. 

– Lars, i rollen som ledare, har varit instrumentell för koncernens positiva utveckling och en pionjär på resan mot mer hållbara transportlösningar. Jag värdesätter djupt hans betydande bidrag genom åren, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef.

Lars Stenqvist kommer att ersättas av Jens Holtinger som har haft flera chefsroller under sina mer än 25 år inom Volvokoncernen. Utöver hans nuvarande roll som ”Executive Vice President Group Trucks Operations” har han även varit ansvarig för lastbilsproduktionen i Europa och Brasilien samt för ett antal lastbilsfabriker. 

– Med sin omfattande erfarenhet genom hela värdekedjan, kommer Jens att bidra med värdefulla perspektiv som stöttar vårt fortsatta fokus på innovation och operationell excellens. Hans stabila ledarskap och kunskap om industrin kommer att vara viktig när vi fortsätter att utveckla lösningar som möter framtida behov, säger Martin Lundstedt.

Övergången sker den 1 september.

 

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Volvo i backe_webb.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-11-05

Volvo introducerar start/stopp-funktion i Aeroserien

Volvo Lastvagnar är på väg att släppa en ny generation av sin I-Roll-teknik. Den stora nyheten är en stopp/start-funktion för motorn som ska minska både bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.Den nya Aero-hytten som introducerades 2024 och aerodynamiska förbättringarna som skett sedan dess har dragit ner bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp med flera procent. Nu lanseras alltså ytterligare en nyhet som ska minska förbrukningen och kapa utsläppen ännu mer. Det handlar om företagets befintliga I-See- och I-Roll-tekniker som nu får en ny stopp/start-motorfunktion, en innovation som möjliggjorts genom ständig övervakning av vägdata och vägkurvaturinformation. Den fungerar på så sätt att motorn stängs av tillfälligt när en mötande nedförsbacke identifieras längs vägen.Den nya funktionen för motorstopp/start aktiveras vid hastigheter över 60 km/h. Beroende på förhållanden som topografi och omgivningstemperatur kommer den nya I-Roll med motorstopp/start att kunna minska bränsle- och koldioxidutsläppen med upp till en procent.Den nya funktionen kommer att erbjudas på Volvo FH och FH Aero med 13-liters dieselmotor och kunder kan beställa den från november 2025.

Läs mer
MMB_överlämning_foto Nicole Morander Regeringskansliet_low.jpg.

POLITIK 2025-10-30

2030-mål för transporter behålls

Transportsektorns utsläppsmål på 70 procents minskning till 2030 blir kvar. Det står klart efter att riksdagens miljömålsberedning på torsdagsmorgonen presenterat sin utredning för klimatministern under en pressträff. Samtidigt byter Sverige basår för ESR-målet – men med bibehållen ambitionsnivå. Miljömålsberedningen har utgått från fyra principer när man utrett klimatmålen för 2030. Det har handlat om att man vill ha en större tydlighet, att man vill behålla ambitionen, att målet ska stämma bättre med EU-lagstiftningen och att det tydligare ska peka ut vägen mot klimatmålen för 2045. Transportsektorns 2030-mål, som innebär en 70-procentig minskning av utsläpp år 2030 jämfört med 2010, behålls. För hela ESR-området (transporter, jordbruk, byggnader, avfallshantering), där Sverige har ett mål enligt EU:s regelverk, men också ett nationellt mål, görs vissa förändringar. En av dessa är att det nationella klimatmålet byter basår, från 1990 till det som gäller för EU – 2005. Det innebär också att det nya nationella ESR-målet blir en 60-procentig minskning av utsläppen i stället för 63 procent – men jämfört med 2005 i stället för 1990. Av dessa 60 procent får högst 10 procentenheter av minskningarna enligt överenskommelsen ske med ”kompletterande åtgärder”, alltså åtgärder som minskar utsläpp på annat håll – exempelvis genom CCS (koldioxidinfångning och -lagring)  eller genom att nolla utsläppsrätter. Utredningen föreslår också att minskningen ska ske linjärt fram till 2030, alltså inte genom särskilt kraftiga åtgärder de allra sista åren. Man har också i den nya utredningen slagit fast vilka kompletterande åtgärder som går att räkna in som reduktion inom ramen för klimatmålet. Miljömålsberedningens ordförande Christofer Fjellner (M), som stod för presentationen på presskonferensen, konstaterade att det tidigare inte funnits några tydliga regler för detta. Utredningen har också enats om att lämpliga myndigheter ska få i uppdrag att föreslå mål eller indikatorer för utfasning av fossila bränslen och elektrifiering av fordonsflottan som kompletterar EU-lagstiftningen. Man konstaterar också att det finns ett behov av tydliga politiska signaler även efter 2030 för att transportsektorn ska ställa om. – Det är en rätt polariserad tid vi lever i och inte minst klimat- och miljöfrågor präglas av en otroligt hög konfliktnivå. Därför måste jag säga och rikta ett stort och varmt tack till alla ledamöter i beredningen som i arbetet har kunnat resa sig ovanför det som kanske ibland är en rätt infekterad debatt och försökt se till helheten och till Sveriges intresse och till dem som ska göra omställningen – och till klimatets intresse, sa Christofer Fjellner. – Det faktum att vi lyckas här och nu enas över parti- och blockgränser om svenska klimatmål har ett stort värde för Sverige och för dem som i praktiken ska göra omställningen. Alla partier har dock inte varit helt nöjda med allt. Vänsterpartiet har exempelvis reserverats sig i fyra frågor, Sverigedemokraterna i två och Miljöpartiet i en. Tre av reservationerna gäller just transportmålet där Vänsterpartiet och Miljöpartiet inte tycker att målet är nog tydligt formulerat och Sverigedemokraterna tycker att beredningen borde föreslå att avskaffa målet. Alla partier har dock till slut landat i att ställa sig bakom utredningens förslag i sin helhet. – Det är väldigt efterlängtat att Sverige visar en klar och tydlig enighet bakom klimatmålen, konstaterade klimatminister Romina Pourmokhtari (L) som tog emot utredningen från Christofer Fjellner. Hon menade också att det sedan regeringen tillträdde har spridits falska påståenden och rubriker om att klimatmålen ska ha avskaffats och att det skapat oro inom näringslivet. – Nu hoppas jag att vi är färdiga med tramset om påstådda avskaffade miljömål eller sänkta ambitioner, för det är inte värdigt Sverige och det arbete som sker varje dag i vårt land med nya lösningar som minskar utsläppen. På frågestunden efter presentationen konstaterade Romina Pourmokhtari dock att regeringen behöver komma fram med ny politik för att helt nå fram till målen och att det fortsatt är elektrifieringen av fordonssektorn som kommer att vara i fokus.

Läs mer
Bild 3 Bilbörsen_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-30

Bilbörsen utökar med Iveco i Linköping

Bilbörsen, återförsäljare av Ivecos transportbilar på flera orter i östra delen av landet, drar i gång både försäljning och service av Ivecobilar i Linköping som en del i företagets långsiktiga tillväxtstrategi. Bilbörsen startade som däckverkstad och är idag en väletablerad återförsäljare av märken såsom Kia, Subaru och Iveco i Norrköping, Nyköping och Linköping. Nu växlar företaget upp genom att dra i gång försäljning och service av Ivecos transportbilar i en av företagets hallar i Linköping där man inte erbjudit den servicen tidigare. Samtidigt har man skapat ett nytt showroom för nybilsförsäljning där kunder kan uppleva Ivecos modellprogram på plats. – Iveco är ett starkt och växande varumärke i Sverige. Med Hedin Mobility Group i ryggen har de tagit nya kliv i Sverige och vi ser stora möjligheter att växa tillsammans, särskilt tack vare vår egen erfarenhet av företagsförsäljning och kundnära arbete, säger Mattias Stenman, bilmarknadschef på Bilbörsen. Precis som i Norrköping kommer Bilbörsen i Linköping att erbjuda hela Ivecos sortiment av transportbilar upp till 12 ton. – Även om traditionella drivmedel fortfarande används mest är det viktigt för oss att kunna möta våra kunders framtida behov, vilket vi kan med Iveco. Oavsett om det gäller biogas eller el så finns det en transportbil som passar alla, säger Mattias Stenman. Bilbörsen har inför nyöppningen rekryterat nya medarbetare och kompetensutvecklat personal inom både försäljning och eftermarknad. Den 14 november anordnas öppet hus för kunderna i Linköping.

Läs mer