Ny teknisk chef på Volvo

Jens Holtinger Volvokoncernen_webb.jpg.
Jens Holtinger blir ny teknisk chef på Volvokoncernen den 1 september i år.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-27

FÖRETAGANDE

Lars Stenqvist, teknisk chef på Volvokoncernen och medlem i ledningsgruppen, kliver av sin nuvarande roll efter nio år och fortsätter inom koncernen som senior ledare. Han ersätts av Jens Holtinger som också är del av koncernledningen.

Lars Stenqvist har haft sin nuvarande roll som ”Group Chief Technology Officer” i nio år och spelat en avgörande roll på resan mot mer hållbara transportlösningar, enligt Volvokoncernen. 

– Lars, i rollen som ledare, har varit instrumentell för koncernens positiva utveckling och en pionjär på resan mot mer hållbara transportlösningar. Jag värdesätter djupt hans betydande bidrag genom åren, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef.

Lars Stenqvist kommer att ersättas av Jens Holtinger som har haft flera chefsroller under sina mer än 25 år inom Volvokoncernen. Utöver hans nuvarande roll som ”Executive Vice President Group Trucks Operations” har han även varit ansvarig för lastbilsproduktionen i Europa och Brasilien samt för ett antal lastbilsfabriker. 

– Med sin omfattande erfarenhet genom hela värdekedjan, kommer Jens att bidra med värdefulla perspektiv som stöttar vårt fortsatta fokus på innovation och operationell excellens. Hans stabila ledarskap och kunskap om industrin kommer att vara viktig när vi fortsätter att utveckla lösningar som möter framtida behov, säger Martin Lundstedt.

Övergången sker den 1 september.

 

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Drivers First Eskilstuna_low.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-12-12

Ny rastplats öppnade i Eskilstuna

Igår invigdes en ny stor och säker rastplats med flera bekvämligheter i Eskilstuna Logistikpark. Bakom satsningen står företaget Drivers First som planerar att öppna flera nya rastplatser de närmsta åren.När trafikarbetet ökar men rastplatser försvinner på många platser i landet så finns det ändå de som går mot strömmen. Drivers First är en aktör som fortsätter att bygga ut sitt nätverk av säkra och moderna rastplatser för tung trafik i Norden och nu har företaget öppnat en ny säkerhetsparkering i Eskilstuna Logistikpark med plats för 60 tunga fordon. Satsningen är en del av en långsiktig expansion med parkeringsplatser för yrkeschaufförer längs Sveriges mest trafikerade transportleder.Den nya anläggningen erbjuder moderna faciliteter som duschar, toaletter, förarlounge, kameraövervakning och digital platsbokning. Etableringen svarar mot det växande behovet av trygga och kvalitativa parkeringsmöjligheter för tung trafik i Mälardalen och utgör en viktig pusselbit i utvecklingen av framtidens hållbara transportinfrastruktur.– Vi vill skapa en ny standard för chaufförernas arbetsmiljö. Med fräscha faciliteter och trygga parkeringsplatser bidrar vi till en mer hållbar bransch, säger Gustav Jacobsson, vd för Drivers First. Om Drivers FirstDrivers First är ett svenskt bolag som bygger och driver moderna rastplatser med fokus på säkerhet, komfort och arbetsmiljö för yrkeschaufförer. Genom trygga parkeringar, rena faciliteter och digitala lösningar skapar bolaget en standardiserad modell som gör skillnad för förare, transportföretag ochkommuner. 

Läs mer
iStock-959613320.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-12-04

EU-länderna överens om mått- och viktdirektivet

Under torsdagen enades EU:s medlemsländer om nya ändringar i det så kallade mått- och viktdirektivet. Ändringarna syftar bland annat till att öka incitamentet att investera i tunga nollutsläppsfordon och harmonisera reglerna mellan länder för ökad transporteffektivitet. Nu ska förslagen förhandlas färdigt med parlamentet och kommissionen.Ändringen av det nuvarande direktivet om vikter och mått syftar till att säkerställa fri och effektiv rörlighet för varor och rättvis konkurrens i hela EU, ge incitament för att investera i utsläppsfri teknik och öka enhetligheten och effektiviteten i systemet.Medlemsländerna vill bland annat att det blir fortsatt möjligt för transportörer att använda det europeiska modulsystemet (EMS) mellan olika medlemsstater. Det gäller under förutsättning att länderna i fråga själva tillåter systemet och att de är överens om att det ska gälla även vid gränsöverskridande transporter.Man slår dessutom fast att utsläppsfria motorfordon eller fordonskombinationer som används i intermodala transporter får passera en landsgräns även om de överstiger de maximala vikter som anges i direktivet – om vikten inte överstiger vad som är tillåtet på någondera sidan om gränsen.För att inte missgynna nollutsläppsfordon, i praktiken batterielektriska lastbilar, ska en kompensation för den ökade vikten hos dessa fordon gälla. Förslaget innebär att utsläppsfria fordon får vara 0,9 m längre, samtidigt som femaxlade nollutsläppsfordon får väga två ton mer och sexaxliga fordon fyra ton mer än vad reglerna annars tillåter.E-ländernas överenskommelse ska nu vidare till förhandling med Europaparlamentet och Europeiska kommissionen. Den internationella vägtransportorganisationen IRU ser positivt på resultaten hittills, men hoppas att de slutliga bestämmelserna kan bli ännu bättre och friare.– Vi hoppas att förhandlare från Europaparlamentet, rådet och kommissionen kan komma fram till en stark överenskommelse som inte bara uppmuntrar användningen av utsläppsfria fordon utan också möjliggör användning av fordon med högre kapacitet i större skala än idag", säger IRU-chefen Raluca Marian i ett uttalande.Även Sveriges Åkeriföretag och den nordiska vägtransportorganisationen NLA ser torsdagens besked från medlemsländerna som en bra bas för vidare förhandling.– För batterielektriska lastbilar är kompensation för förlorad lastvikt en viktig faktor för att stimulera investeringar i nollutsläppsfordon. Vi gör redan mycket i Norden, och vi välkomnar att överenskommelsen öppnar för gränsöverskridande transporter med högre vikter på den europeiska kontinenten när det gäller nollutsläppsfordon”, säger Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag och ordförande för NLA. 

Läs mer
DSC09550_low_fix2.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-12-09

Eldriven 74-tonnare på premiärtur

I måndags gick premiärturen för Scanias första eldrivna 74-tons tridemlastbil. Den kommer att köras av Ernsts Express mellan Bolidens gruva i Garpenberg och hamnen i Gävle.Lastbilen, som är av modellen Scania R 400E, invigdes torsdagen den 27 november på Ernsts Express terminal i Avesta. På plats var personal från Scania och Boliden som medverkat till att förverkliga att lastbilen under måndagen kunde sättas i trafik på sin rutt mellan Bolidens gruva i Garpenberg och Gävle Hamn. Rutten är tio mil enkel resa och lastbilen sätts in i ett redan befintligt uppdrag där Ernsts Express kör totalt 24 vändor per dygn uppdelat på fyra bilar.– Varje förare hinner tre vändor på ett skift, och vi kör tvåskift. Mellan skiften finns det tid för att ladda bilen, så när nästa förare kommer så ska den vara fulladdad. Men vi behöver också ha en annan bil, en dieseldriven, som kan ta var tredje tur då batteriet inte håller för alla tre vändor utan laddning. Så av sex vändor kör vi fyra med elbilen och två med en dieselbil, förklarar Lars Evertsson, vd på Ernsts Express.Lastbilen har alltså en totalvikt på 74 ton och en lastkapacitet på 48. Det är fyra ton lägre än för dieselbilarna som kör samma sträcka, men tillräckligt för att kunna utföra samma uppdrag säger Lars Evertsson.– Skillnaden är så liten att det inte påverkar, vi klarar av att köra det vi ska. Och egentligen får vi lasta 50, men i ISO-beredningen har vi gått på 48 ton och då har vi sagt att vi också ska köra på 48.

Läs mer