Scanias jätteanläggning i Kina invigd

scania-truck-outside-industrial-hub-rugao-china.jpg.
Foto: Scania
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-10-17

FÖRETAGANDE

På onsdagen invigde Scania sin första fabrik i Kina. Investeringen uppgår till mer än 20 miljarder kronor och produktionskapaciteten kommer att vara 50 000 fordon per år.

Det nya industriella navet ligger i Rugao i Jiangsu-provinsen, intill Gula havet i östligaste Kina och är en av Scanias största globala investeringar hittills. Anläggningen täcker 800 000 kvadratmeter, har en licensierad produktionskapacitet på 50 000 fordon per år och uppges skapa omkring 3 000 nya jobb lokalt. Anläggningen ska betjäna både den kinesiska marknaden och exportmarknader i Asien och övriga världen. Den totala investeringen uppgår till omkring 2 miljarder euro.

Scania är den första västerländska OEM-tillverkaren som beviljas en fullständig produktionslicens för en helägd lastbilsfabrik i Kina. Anläggningen ska drivas nästan helt med förnybara energikällor, inklusive lokalt producerad biogas och certifierad grön el.

– Hållbarhet är inbyggt i varje del av vår nya fabrik i Rugao, från energiförsörjning till avfallshantering, säger Ruthger de Vries, vd för Scania Industrial Operations Asia.

– Det handlar inte bara om att producera lastbilar, det handlar om att sätta en ny standard för effektiv och hållbar industriell verksamhet.

scania-super-truck-china-rugao.jpg.

Kina är världens största lastbilsmarknad och ett globalt centrum för innovation inom transport, uppkoppling, autonomi och elektrifiering. Scania har varit närvarande på den kinesiska marknaden för kommersiella fordon de senaste 60 åren och genom den nya fabriken samt forskning och utvecklingscentren i Rugao och Shanghai vill Scania stärka sin lokala närvaro och förmåga att utveckla lösningar tillsammans med kinesiska partner. Investeringen möjliggör snabbare leveranser, bredare specifikationsalternativ och djupare samarbete.

– Vår etablering i Rugao är mer än en fabrik, den kommer att vara en del av Kinas dynamiska innovationslandskap och driva Scanias egen utveckling, säger Christian Levin, vd och koncernchef för Scania och Traton Group.

Det nya industriella navet är en del av Traton Modular System (TMS), vilket ska göra det möjligt för Scanias och Traton Groups varumärken att effektivt skala, skräddarsy och förnya sig över marknader, kundkrav och produktportföljer. TMS möjliggör integration av unika kinesiska teknologier och applikationer som kan stärka den lokala och globala konkurrenskraften. Det möjliggör också att unika tekniker introduceras först i Kina och sedan rullas ut globalt.

scania-industrial-hub-china-rugao.jpg.

I fabriken kommer vanliga Scaniafordon byggas, både dragbilar och lastbilar. Men Scania introducerar också ett nytt traktorproduktsortiment, Next Era, som utvecklats specifikt för Kinas långdistans- och volymsegment.

Produktlinjen Next Era beskrivs som ett nytt kapitel i Scanias kommersiella erbjudande, utvecklad specifikt för den kinesiska marknaden och helt integrerad med det lokala digitala ekosystemet. Den delar sitt DNA med Traton Modular System, men är utformad för transportapplikationer med hög volym, med en standardiserad produkt- och tjänsteportfölj.

Leveranser från produktionen i Rugao kommer att påbörjas i slutet av 2025 och Next Era lanseras under första halvåret 2026.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-500001178.jpg.

POLITIK 2025-10-30

Ett steg närmare miljözon i Stockholm

Stockholms första miljözon klass 3 skulle ha införts vid senaste årsskiftet, men har pausats efter överklaganden. Nu har Transportstyrelsen meddelat att man underkänner Länsstyrelsens beslut att upphäva zonen, vilket innebär att Länsstyrelsen nu behöver pröva ärendet på nytt. Länsstyrelsen i Stockholms län har menat att frågan om miljözonen inte varit tillräckligt utredd och därför stoppat införandet. Beslutet överklagades till Transportstyrelsen av Stockholms stad och nu har Transportstyrelsen alltså kommit fram till att frågan är tillräckligt utredd och att Länsstyrelsen därmed åter behöver ta ställning till hur miljözonen ska utformas. Syftet med miljözonen, som omfattar ett tjugotal kvarter i centrala staden, är främst att förbättra luftkvaliteten. Idén har dock fått kritik från aktörer inom transporter och inom näringslivet på grund av de konsekvenser det kan få för leveranser och annan framkomlighet i området. Ett införande av miljözonen innebär bland annat att diesel- och bensindrivna bilar och lastbilar inte kommer att få tillträde till de kvarter som omfattas. Sveriges Åkeriföretag har tidigare bland annat pekat på att transportsektorns omställningsperiod för zonen är för kort då beslut om nya inköp av nollemissionsfordon har en längre tidshorisont.

Läs mer
iStock-953907054.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-11-04

Transportstyrelsen ändrar regler om alkoholbruk

Transportstyrelsen vill förändra de medicinska kraven för körkort. Enligt ett förslag ska andra alkoholdiagnoser än beroende inte längre ses som grund för körkortsåterkallelse. Initiativet kommer efter en omfattande kritik mot att personer utan missbruksproblematik fått körkortet indraget på grund av alkoholkonsumtion.Enligt dagens regler kan ett körkort återkallas om en person har ett alkoholberoende, alkoholmissbruk eller ett alkoholbruk som inte är tillfälligt och som ur medicinsk synpunkt är skadligt. De två sistnämnda kategorierna är svenska så kallade särkrav som är mer långtgående än reglerna som finns i EU:s körkortsdirektiv.  Transportstyrelsen föreslår nu förenklingar på så sätt att reglerna endast ska omfatta alkoholberoende.– Vår bedömning är att vi kan genomföra förändringarna i reglerna utan att riskera trafiksäkerheten. Vårt förslag innebär att reglerna underlättar för vården, blir modernare, enklare och anpassas till den kravnivå som EU:s medlemsstater har kommit överens om, säger Katarina Norén, enhetschef på Transportstyrelsen.Medicinska förhållanden som innebär en trafiksäkerhetsrisk kan vara hinder för körkortsinnehav oavsett vad det handlar om. Läkare har också en anmälningsplikt som innebär att de är skyldiga att meddela Transportstyrelsen om de bedömer att en person är medicinskt olämplig som förare.– Om en läkare gör bedömningen att du är olämplig som förare ska han eller hon meddela oss på Transportstyrelsen. Denna generella regel kvarstår. Vi menar att med detta förslag kan fler få behålla sitt körkort och vi har ändå möjlighet att hindra de personer som kan utgöra en allvarlig trafiksäkerhetsrisk, säger Katarina Norén.Så kallade PEth-tester eller andra testmetoder som en läkare väljer och Socialstyrelsen rekommenderar, kommer fortsätta att användas av läkarna med patienters hälsa i fokus samt för att verifiera nykterhet hos den körkortsinnehavare som har en alkoholberoende-diagnos. Men de kommer inte finnas som krav i övrigt hos Transportstyrelsen i körkortsärenden.Transportstyrelsen har under lång tid arbetat med att uppdatera de medicinska föreskrifterna. Planen är att dessa ska uppdateras i två steg då delar av de ursprungliga förslagen behöver utredas ytterligare. Regeländringarna i det nu utskickade förslaget bedöms kunna träda i kraft den 15 januari 2026.

Läs mer
iStock-1219797284.jpg.

DRIVMEDEL 2025-10-31

Beredskapen för flytande drivmedel ska stärkas

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att stärka Sveriges beredskap för flytande drivmedel. Det ska ske genom att myndigheten tar fram och redovisar en handlingsplan för prioriterade åtgärder där beredskapslagring och planering av ransonering av flytande drivmedel får särskilt fokus. Totalförsvarets återuppbyggnad och Sveriges medlemskap i Nato innebär att det har uppstått nya syften med drivmedelslager, skriver regeringen i ett pressmeddelande. Drivmedelslager är viktiga för att säkerställa nödvändig försörjning av de viktigaste samhällsfunktionerna och därmed för att möjliggöra det civila försvarets stöd till det militära försvaret. – Steg för steg stärker regeringen Sveriges energiförsörjning. Med detta uppdrag tar vi ett ytterligare steg för att stärka vår drivmedelsberedskap. Sverige ska ha en trygg energiförsörjning, även i händelse av kris eller krig, säger energi- och näringsminister Ebba Busch. Viktiga funktioner i samhället, till exempel reservkraftsanläggningar och delar av transportsektorn, är fortsatt beroende av flytande drivmedel. Under ett väpnat angrepp kan samhällets förbrukning komma att öka ytterligare. Skillnaden i behov av drivmedel mellan fredstid och kris ställer därmed krav på Sveriges drivmedelsberedskap. Elektrifieringen av fordonsflottan leder dock till att en allt mindre mängd flytande drivmedel lagras. Utöver lagring behövs det enligt regeringen underlag för att vid kris eller krigssituation kunna genomföra planering och samordning av drivmedelsberedskap, och ytterst ransonering av drivmedlet. För att stärka Sveriges drivmedelsberedskap ger regeringen därför Energimyndigheten i uppdrag att redovisa en handlingsplan för försörjningstrygghet för flytande drivmedel. Handlingsplanen ska även innehålla nödvändiga förslag och åtgärder som regeringen behöver vidta för att få relevant lagstiftning på plats. Uppdraget ska redovisas senast den 15 januari 2027.

Läs mer