Tusentals lastbilsdäck kontrolleras över landet

20241016_CircleK Euromaster_258_foto Stig Albansson.jpg.
Kontrollerna är gratis och brukar uppskattas av förarna. Foto: Stig Albansson
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-10-16

TRAFIKSÄKERHET

Den 21–23 oktober genomför Euromaster frivilliga säkerhetskontroller av tunga lastbilar på Circle K-stationer från Malmö i söder till Gävle i norr. Minst 1 000 lastbilsdäck kommer att inspekteras.

Totalt planeras över 1 000 däck att kontrolleras under perioden, med fokus på mönsterdjup, lufttryck och eventuella skador. Syftet är enligt Euromaster att öka säkerhetsmedvetandet bland förare och åkerier, särskilt inför vintern. Jonas Odqvist, vd på Euromaster, nämner också det nya lagkravet tidigarelägger datumet då tunga lastbilar måste ha vinterdäck till 10 november, oavsett om vinterväglag råder.

– Det är ett välkommet beslut. Att tidigarelägga kravet på vinterdäck är ett steg som ökar säkerheten för både chaufförer och medtrafikanter. Vår säkerhetskontroll blir ett bra tillfälle att se hur branschen ligger till inför det nya lagkravet.

Förra årets kontroll visade att var fjärde lastbil hade så allvarliga brister att fordonet inte borde köras utan omedelbar service. Det handlade främst om för lågt lufttryck, skadade däck och otillräckligt mönsterdjup.

– Vi vet att många väntar in i det sista med att montera nytt inför vintern, men det är en riskabel strategi. Dåliga däck och bristande kontroll av lufttryck är inte bara en säkerhetsrisk, det påverkar också bränsleförbrukningen och miljön negativt. Ett korrekt lufttryck minskar rullmotståndet, sparar bränsle och förlänger däckens livslängd, säger Jonas Odqvist.

Kontrollerna är kostnadsfria och frivilliga, men intresset bland förare har varit stort vid tidigare kontroller. Resultaten från varje inspektion återkopplas direkt till föraren, som även får svara på frågor om rutiner för egenkontroll och kännedom om gällande regler.

Om Euromasters säkerhetskontroll 2025
- Genomförs 21–23 oktober i samarbete med Circle K på anläggningar i Gävle, Södertälje, Jönköping, Göteborg och
Malmö.
- Över 1 000 däck ska kontrolleras.
- Fokus är på mönsterdjup, lufttryck och skador.
- Frågor ställs till förare om rutiner och säkerhet.
- Resultaten sammanställs i en rapport som presenteras i november.

El-lastbil_Moelven Edanesågen_VVLBC-6_low.jpg.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-1317282307_low.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-03

Nya datumregler för vinterdäck på tunga fordon

Regeringen har beslutat att införa nya regler för vinterdäck på tunga fordon. Från och med nu i år ska fordon över 3,5 ton ha godkända vinterdäck från 10 november till 10 april, i hela Sverige och oavsett väglag. Tidigare i år presenterade regeringen förslag på skärpta regler för vinterdäck, med syftet att göra trafikanter bättre rustade för skiftningar i väderförhållanden. Förslagen omfattade skärpta vinterdäckskrav för både personbilar och tunga fordon, liksom krav på att tunga fordon skulle medföra snökedjor viss tid av året. Nu har beslutet kommit. – På grund av de omfattande konsekvenserna vid en eventuell olycka är det särskilt viktigt att tunga fordon har däck som är anpassade efter väglaget. Regeringen anser att perioden då det råder krav på vinterdäck för tunga fordon är för kort och väljer därför att förlänga tiden, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.  Efter att ha beaktat inkomna synpunkter på förslagen har regeringen beslutat att endast ändra reglerna för tunga fordon. Det införs inte heller något krav på snökedjor. De nya reglerna innebär att det blir obligatoriskt för tunga fordon att ha vinterdäck eller motsvarande utrustning under perioden 10 november–10 april, oavsett väglag. Datumen för när det är krav på vinterdäck för personbil ändras inte. Perioden för reglerna om viktfördelning hos tunga fordon under vintern ändras också till 10 november–10 april. Reglerna träder i kraft den 1 november. – Efter att ha vägt in remissinstansernas svar har vi bedömt att det inför den här vintersäsongen inte är läge att justera vinterdäckreglerna för personbilar. För att göra den tunga trafiken bättre rustad för vinterväglag har regeringen beslutat om en ändring för tunga fordon. Det är dock lika viktigt att personbilar har däck som är anpassade för väglaget, säger Andreas Carlson. Sveriges Åkeriföretag, som varit en av remissinstanserna, välkomnar förändringen men poängterar att den behöver kombineras med en allmänt förbättrad vinterväghållning och fler kontroller.– När nu tydligare regler har kommit på plats är det viktigt att efterlevnaden säkerställs. Vi föreslår bland annat att Tullen nu ges möjlighet att kontrollera vinterdäck redan vid landets gränser, säger vd Oscar Hyléen.

Läs mer
20241016_CircleK Euromaster_258_foto Stig Albansson.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-16

Tusentals lastbilsdäck kontrolleras över landet

Den 21–23 oktober genomför Euromaster frivilliga säkerhetskontroller av tunga lastbilar på Circle K-stationer från Malmö i söder till Gävle i norr. Minst 1 000 lastbilsdäck kommer att inspekteras. Totalt planeras över 1 000 däck att kontrolleras under perioden, med fokus på mönsterdjup, lufttryck och eventuella skador. Syftet är enligt Euromaster att öka säkerhetsmedvetandet bland förare och åkerier, särskilt inför vintern. Jonas Odqvist, vd på Euromaster, nämner också det nya lagkravet tidigarelägger datumet då tunga lastbilar måste ha vinterdäck till 10 november, oavsett om vinterväglag råder. – Det är ett välkommet beslut. Att tidigarelägga kravet på vinterdäck är ett steg som ökar säkerheten för både chaufförer och medtrafikanter. Vår säkerhetskontroll blir ett bra tillfälle att se hur branschen ligger till inför det nya lagkravet. Förra årets kontroll visade att var fjärde lastbil hade så allvarliga brister att fordonet inte borde köras utan omedelbar service. Det handlade främst om för lågt lufttryck, skadade däck och otillräckligt mönsterdjup. – Vi vet att många väntar in i det sista med att montera nytt inför vintern, men det är en riskabel strategi. Dåliga däck och bristande kontroll av lufttryck är inte bara en säkerhetsrisk, det påverkar också bränsleförbrukningen och miljön negativt. Ett korrekt lufttryck minskar rullmotståndet, sparar bränsle och förlänger däckens livslängd, säger Jonas Odqvist. Kontrollerna är kostnadsfria och frivilliga, men intresset bland förare har varit stort vid tidigare kontroller. Resultaten från varje inspektion återkopplas direkt till föraren, som även får svara på frågor om rutiner för egenkontroll och kännedom om gällande regler. Om Euromasters säkerhetskontroll 2025- Genomförs 21–23 oktober i samarbete med Circle K på anläggningar i Gävle, Södertälje, Jönköping, Göteborg ochMalmö.- Över 1 000 däck ska kontrolleras.- Fokus är på mönsterdjup, lufttryck och skador.- Frågor ställs till förare om rutiner och säkerhet.- Resultaten sammanställs i en rapport som presenteras i november.

Läs mer
IMG_4968.jpeg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-10-16

Årets Transportskola ligger i Sollefteå

Sollefteå gymnasium har utsetts till Årets Transportskola av TYA. En modern vagnpark, nytänkande pedagogik och stark branschkoppling ligger bakom utmärkelsen. För elfte året i rad delar Tya ut priset Årets Transportskola för att uppmuntra de gymnasieutbildningar som lyckas med sitt uppdrag – att förse branschen med välutbildade lastbilsförare. Bland sex nominerade skolor var det till sist Sollefteå gymnasium som knep förstaplatsen. – Det känns helt otroligt! Vi är så tighta som arbetslag, säger läraren Magnus Larsson, som tillsammans med kollegor tog emot priset under konferensen Transportkompetens i Stockholm. Skolan har bland annat utvecklat ett övningsområde med verklighetstrogna scenarier i ett vägnät med gatunamn – ett initiativ som imponerade på juryn. Att Sollefteå gymnasium nominerades av en elev visar också på det starka engagemanget från lärarna. – En av anledningarna till vinsten är just förmågan att se varje elev och samarbeta nära med branschen, säger Lena Törnstrand, projektledare på Tya. Priset inkluderar ett diplom, 10 000 kronor och en friplats på Yrkes-SM för en elev. Tidigare vinnare2024 – Tannbergsskolan, Lycksele2023 – Uddevalla gymnasieskola, Uddevalla2022 – SYAB Transportgymnasium, Hultsfred2021 – SG Södra Viken, Sunne2020 – Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Läs mer