Informationen om elnätets kapacitet ska stärkas

volvo_trucks_S7A8271_low.jpg.
Regeringens nya förslag kan göra att det går lättare och snabbare att etablera egen laddinfrastruktur. Foto: Volvo Trucks
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-07

INFRASTRUKTUR

Regeringen har lämnat in en lagrådsremiss som bland annat ska göra det obligatoriskt för nätföretagen att offentliggöra vilken kapacitet som finns för nya anslutningar till elnätet. I förslaget ingår också en möjlighet för regeringen att sätta ett tak för elpriset vid en kris.

Regeringen har idag lämnat in en lagrådsremiss som föreslår att regeringen, eller en myndighet som regeringen pekar ut, får meddela föreskrifter om att nätföretagen ska offentliggöra information om tillgänglig kapacitet för nya anslutningar. Ett exempel på det kan enligt regeringen vara att nätföretagen tar fram kapacitetskartor.

– En viktig pusselbit för att underlätta nya anslutningar är att nätföretagen ska offentliggöra information om tillgänglig kapacitet och lämna utförligare information vid ansökningar, säger energi- och näringsminister Ebba Busch.

Lagrådsremissen innehåller också förslag om utvidgade rutiner och information som nätföretagen ska tillhandahålla när en uttagskund begär anslutning till elnätet. Nätföretagen ska bland annat ta fram standardiserade rutiner för anslutning av anläggningar samt ta fram och lämna en tidsplan för handläggningen av anslutningsärendet. Under behandlingen av ansökan ska elnätsföretaget också ge information om hur handläggningen går.

I lagrådsremissen finns också förslag som ska stärka kundernas ställning på elmarknaden, bland annat utvidgad informationsskyldighet för elhandlaren vid ingående eller förlängning av ett elavtal och utökat kundskydd som begränsar möjligheten för elhandlarna att säga upp avtal eller stänga av el i samband med en tvist mellan kunden och elhandlaren.

Regeringen får enligt förslagen även en möjlighet att besluta om ett högsta elpris vid en elpriskris. En förutsättning för att sätta ett pristak är att Europeiska unionens råd har tillkännagett att det föreligger en elpriskris.

Förslagen i lagrådsremissen har enligt regeringen till viss del sin bakgrund i genomförandet av EU:s ändringar i elmarknadsdirektivet och förnybartdirektivet.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Beatrice_Hübinette_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-11-12

Best får ny vd i Sverige

Transportbolaget Best har anställt en ny vd för den svenska verksamheten. Beatrice Hübinette tillträder på posten den 17 november efter att ha haft flera ledande positioner på Samtrans och Coor.Best är en av Sveriges större aktörer in B2B-logistik med fokus på express- och distributionstjänster samt specialiserade koncept som servicelogistik och GDP-distribution. Bolaget beskriver rekryteringen av Beatrice Hübinette som ny Sverige-vd som ett sätt att stärka det operativa ledarskapet och förmågan att möta kundernas behov med effektiva, kvalitativa lösningar.Beatrice kommer närmast från rollen som COO på Samtrans, en del av Nobina, och har tidigare haft flera ledande positioner inom Coor. Totalt har hon nästan tio års erfarenhet av ledarskap från transport- och tjänstesektorn.– Vi är glada att välkomna Beatrice till Best och vår koncernledning. Hennes kombination av strategiskt och operativt ledarskap kommer att vara en nyckel i vår fortsatta tillväxtresa på den svenska marknaden. Hon har en dokumenterad förmåga att skapa effektivitet, engagemang och resultat i verksamheter med höga krav på precision och kundfokus, säger Maria Andersson, koncern-vd på Best.Beatrice Hübinette har tidigare arbetat nära åkerier och drivit utveckling inom trafikledning och kundservice.– Best är ett företag med stark drivkraft, djup branschkunskap och ett tydligt engagemang för kunder. Jag är stolt över att nu få leda utvecklingen av den svenska verksamheten. Med min bakgrund inom åkeribranschen ser jag fram emot att vara med och utveckla Best – alltifrån trafikledning och terminal till goda samarbeten med åkerier. Tillsammans ska vi stärka både vår och våra kunders affär, säger hon.

Läs mer
iStock-943045842.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-10

Körkortsturismen kan stoppas i maj

Sverige är ett steg närmare att stoppa den så kallade körkortsturismen till landet. Regeringen har nu beslutat att lägga fram en proposition där det föreslås att regeländringarna träder i kraft 1 maj 2026.Alla som bor permanent i Sverige och har ett körkort från ett annat EES-land kan byta ut det mot ett svenskt körkort. Reglerna har gjort att personer som är bosatta i Sverige i somliga fall skaffat ett körkort från ett land utanför EU/ESS (ett så kallat tredjeland) som normalt inte får bytas ut direkt mot ett svenskt körkort, därefter bytt ut detta till ett körkort i ett annat EES-land för att slutligen byta ut detta mot ett svenskt körkort. Genom att åka till ett EES-land som accepterar utbyte från fler länder än vad Sverige gör kan dessa personer alltså komma runt de svenska kraven för att ta körkort.Regeringen föreslår därför att ett utländskt EES-körkort som är utfärdat efter utbyte av ett tredjelandskörkort endast ska kunna bytas ut till ett svenskt körkort i något av följande fall:Körkortshavaren har haft ett utbytt körkort med motsvarande körkortsbehörighet i EES i minst fem år innan flytten till Sverige.Tredjelandskörkortet som har bytts ut mot körkortet var utfärdat i Färöarna, Förenade kungariket, Japan eller Schweiz.Körkortshavaren har gjort ett godkänt förarprov i en EES-land som täcker behörigheterna på körkortet.Personer som inte möter dessa krav kommer att behöva ta om körkortet i Sverige.– Med propositionen tas ett viktigt steg för att förhindra fusk och brottslighet kopplat till körkort som utfärdats utomlands. Det bidrar i sin tur till att säkerställa att förare med svenska körkort har de kunskaper som krävs i trafiken för ökad trafiksäkerhet, säger infrastrukturminister Andreas Carlson. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 maj 2026.

Läs mer
Kollage_ambassadörer.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-11-12

Tio nya transportambassadörer tar plats

Tyas ambassadörskampanj går nu in på sitt sjätte år. På Tiktok, Snapchat, Facebook, Instagram och Youtube ska nu tio nya elever från Flygteknikprogrammet, Fordons- och Transportprogrammet och Yrkeshögskolan visa hur det är att gå utbildningen.Förra årets ambassadörskampanj slog rekord när det kommer till räckvidd, enligt Tya (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd). Kampanjen nådde då fem miljoner enskilda konton och inläggen visades över 50 miljoner gånger.– Intresset för kampanjen bara växer och det är riktig glädjande, särskilt med tanke på att vi har brist på både lastbilsförare och flygteknisk personal i Sverige. Här kan unga människor följa våra ambassadörer, själva göra sig en bild av utbildningarna och se om det är något för dem, säger vd Sigalit Slutbäck.En av de nya ambassadörerna är 18-åriga Liw Berglund från byn Bergkarlås i Dalarna. Hon ska bli lastbilsförare och tackade ja till att bli ambassadör för att inspirera andra unga som haft det kämpigt i skolan.– Jag har adhd och dyslexi och vill visa att du kan lyckas på utbildningen även om du har svårigheter. Fem nya transportambassadörerTotalt omfattar Tyas ambassadörsprogram tio ambassadörer, fem från flygsidan och fem inom vägtransporter. Här är de fem som går fordonsutbildningar:Oscar Lindström, 18 år från byn Holmsjö mellan Karlskrona och EmmabodaSkola: Åkrahällskolan, NybroEmily Bäther, 18 år från TorestorpSkola: Viskastarandgymnasiet, BoråsTyra Sköldqvist Altin, 18 år från KramforsSkola: Sollefteå gymnasiumGustav Ragnfält, 17 år från DegerforsSkola: Brogymnasiet, KristinehamnLiw Berglund, 18 år från byn Bergkarlås utanför MoraSkola: Älvdalens utbildningscentrum

Läs mer