Informationen om elnätets kapacitet ska stärkas

volvo_trucks_S7A8271_low.jpg.
Regeringens nya förslag kan göra att det går lättare och snabbare att etablera egen laddinfrastruktur. Foto: Volvo Trucks
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-07

INFRASTRUKTUR

Regeringen har lämnat in en lagrådsremiss som bland annat ska göra det obligatoriskt för nätföretagen att offentliggöra vilken kapacitet som finns för nya anslutningar till elnätet. I förslaget ingår också en möjlighet för regeringen att sätta ett tak för elpriset vid en kris.

Regeringen har idag lämnat in en lagrådsremiss som föreslår att regeringen, eller en myndighet som regeringen pekar ut, får meddela föreskrifter om att nätföretagen ska offentliggöra information om tillgänglig kapacitet för nya anslutningar. Ett exempel på det kan enligt regeringen vara att nätföretagen tar fram kapacitetskartor.

– En viktig pusselbit för att underlätta nya anslutningar är att nätföretagen ska offentliggöra information om tillgänglig kapacitet och lämna utförligare information vid ansökningar, säger energi- och näringsminister Ebba Busch.

Lagrådsremissen innehåller också förslag om utvidgade rutiner och information som nätföretagen ska tillhandahålla när en uttagskund begär anslutning till elnätet. Nätföretagen ska bland annat ta fram standardiserade rutiner för anslutning av anläggningar samt ta fram och lämna en tidsplan för handläggningen av anslutningsärendet. Under behandlingen av ansökan ska elnätsföretaget också ge information om hur handläggningen går.

I lagrådsremissen finns också förslag som ska stärka kundernas ställning på elmarknaden, bland annat utvidgad informationsskyldighet för elhandlaren vid ingående eller förlängning av ett elavtal och utökat kundskydd som begränsar möjligheten för elhandlarna att säga upp avtal eller stänga av el i samband med en tvist mellan kunden och elhandlaren.

Regeringen får enligt förslagen även en möjlighet att besluta om ett högsta elpris vid en elpriskris. En förutsättning för att sätta ett pristak är att Europeiska unionens råd har tillkännagett att det föreligger en elpriskris.

Förslagen i lagrådsremissen har enligt regeringen till viss del sin bakgrund i genomförandet av EU:s ändringar i elmarknadsdirektivet och förnybartdirektivet.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Gasumstation_org.jpg.

DRIVMEDEL 2025-09-25

Snart möjligt att använda Preemkortet hos Gasum

Gasum och Preem har tecknat ett samarbetsavtal som gör det möjligt för Preems företagskunder att tanka flytande och komprimerad biogas på Gasums stationer i Sverige och få alla transaktioner samlade på en och samma faktura. För att öka tillgången på biogas för svenska logistikföretag har Preem och Gasum tecknat ett samarbetsavtal som innebär att Gasums nätverk av tankstationer för biogas nu blir tillgängligt för Preems kunder. Den som har Preem-kort kommer därmed att kunna tanka på Gasums stationer före slutet av december i år, enligt Gasum. Förutom ett mycket större nät av stationer kommer Preems företagskunder också att kunna få alla transaktioner på en faktura. – Samarbetet med Gasum är ett viktigt steg i vår ambition att följa med utvecklingen och erbjuda ett av marknadens bredaste utbud av drivmedel. Det gör det möjligt för oss att möta våra kunders växande behov av alternativa drivmedel – samtidigt som vi förenklar deras vardag med en helhetslösning, säger Jim Niesel, säljchef på Preem.

Läs mer
iStock-1190940450.jpg.

DRIVMEDEL 2025-09-12

Användningen av diesel med okänt ursprung ökar

Förra året hade 55 procent av all fossil bensin och diesel i Sverige okänt ursprung, och användningen av dessa drivmedel ökade med 30 procent jämfört med 2023. Det visar statistik från Energimyndigheten. Det är organisationen Gröna Mobilister som gått igenom statistiken för den bensin och diesel som används i Sverige. Enligt Energimyndighetens siffror ökade andelen fossil bensin och diesel i Sverige med okänt ursprung utanför EU/EES från 54 procent år 2023 till 55 procent år 2024. Eftersom användningen av främst diesel också ökat i och med den sänkta reduktionsplikten har mängden drivmedel med okänt ursprung ökat mer dramatiskt än andelen. Totalt handlar det om bensin och diesel motsvarande knappt 32 TWh år 2023 som ökade till drygt 41 TWh år 2024. En ökning på omkring 30 procent alltså. Den fossila energi med okänt ursprung som svenskarna hällde i tanken år 2024 motsvarar hela Sveriges vindkraftsproduktion som också var 41 TWh samma år, eller nästan hela kärnkraftsproduktionen på 49 TWh. Värdet på råoljan med okänt ursprung år 2024 var i runda tal 20 miljarder kronor. – Alla svenskar som tankar fossilt skramlar alltså varje år ihop tiotals miljarder kronor och stoppar pengarna i okända fickor i andra världsdelar, säger Per Östborn, tf. generalsekreterare i Gröna Mobilister. – Vad pengarna används till vill jag helst inte tänka på. Mellan 30 och 50 procent av den ryska statens intäkter kommer från olja och gas, vilket är ungefär lika mycket som Ryssland satsade på militären i 2024 års budget. Oljeintäkterna väntas år 2025 stå för 35 procent av den iranska statens inkomster. En tredjedel av dessa oljepengar går till militären. Den fossila energin som produceras i Ryssland och Iran kan komma in i Sverige utan att vi vet om det, då det idag saknas system för att spåra fossil energi till källan så som det finns för bioenergi. För att ett importstopp av rysk fossil energi till EU ska bli verkningsfullt måste alla fossila råvaror kunna spåras, menar Gröna Mobilister.Ursprung fossil diesel 2024Siffrorna visar ursprunget för den diesel som användes i Sverige under 2024. Diesel med ursprung i EU/ESS har nästan alltid känt ursprung, vilket innebär att det mesta av dieseln med okänt ursprung troligen kommer från länder utanför Europa. Okänt                 52,2 %Europa               27,1 %Nordamerika       7,8 %Afrika                   5,3 %Sydamerika        4,4 %Asien                   3,1 % Av dieseln med känt ursprung kommer omkring 50 % från Norge. Andra stora leverantörer är, i fallande ordning, USA, Guyana, Nigeria, Qatar och Storbritannien.

Läs mer
Tunga Rallyt Södertälje_low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-09-12

Dags för ny åkarsväng

I morgon lördag är det dags igen. Tunga Rallyt Åkarsvängen rullar in i Södertälje för en dag fylld av nostalgi, motorljud och imponerande veteranfordon. Arrangemanget, där alla kommersiella nyttofordon som är tillverkade före 1996, presenteras som en hyllning till de arbetsfordon som varit med och format Sveriges industriella framgång. Här visas ett stycke levande fordonshistoria upp – från lastbilar och bussar till brandbilar – alla med sin egen berättelse och charm. Cirka 130 fordon, tillverkade mellan 1930 och 1995, kommer att delta i tävlingen. Bland dessa finns både svenska klassiker och ett tjugotal ekipage från våra nordiska grannländer. Totalt engagerar rallyt omkring 400 personer, med ett femtiotal funktionärer på plats. Intresset för tunga veteranfordon är stort, och många entusiaster och transportföretag lägger ner otaliga timmar på att restaurera och vårda sina fordon inför rallyt. Starten går från Chassiporten vid Verkstadsvägen i Södertälje, och rallyt tar deltagarna genom vackra Södermanland innan målgången vid Scanias huvudkontor. MHS Tunga Rallyt Åkarsvängen arrangeras av Motorhistoriska Sällskapet i Sverige i samarbete med Scania Sverige och är ett arrangemang där alla är välkomna. Om lördagens aktiviteterFörsta starten sker kl. 08.30 vid Scania, Chassiporten på Verkstadsvägen i Södertälje (Vid starten presenteras varje förare och fordon med fakta och kuriosa). Banlängd: ca 10 mil.Målgång: Mellan ca kl. 12.00 och 13.00 vid Scanias huvudkontor på Vagnmarkarvägen i Södertälje.Mer info om rallyt och startlistor finns på www.mhs.se.

Läs mer